Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Ustawodawca tak, a nie inaczej wymyślił obowiązki OPP i dyskusja z tym - w tym stanie prawnym, nie jest możliwa. Pozostaje jednak pytanie, czy ustawodawca je przemyślał, bo po co taka ilość miejsc i opłat, związanych z publikacją sprawozdań OPP? Tak jakby ich mnogość gwarantowała większą przejrzystość, bo taką formalną rolę ma pełnić posiadanie statusu pożytku publicznego. Czy można skłonić ustawodawcę do przemyslenia tych wymogów? Może można… I uwagi najlepiej kierować do Departamentu Pożytku Publicznego, tak jak zamierza to zrobić organizacja z Wandzina, której list publikujemy poniżej.
Jako pracownik
organizacji pozarządowej
Poniżej publikujemy pismo przesłane do portalu przez organizację pożytku publicznego - Stowarzyszenie Solidarni "Plus" z Wandzina. Jest to kolejny głos w sprawie wysokości obciążeń finansowych (opłat za publikację sprawozdań OPP), związanych z posiadaniem statusu pożytku. Poruszone w nim problemy nie są nowe. W większości ich szczegóły są znane od ponad roku (chodzi tu np. o kontrowersyjny obowiązek opłat za Monitor Polski B). Od pierwszych miesięcy od wejścia w życie ustawy portal www.ngo.pl upowszechnia tę wiedzę o rozbudowanej sprawozdawczości i znikomości przywilejów, które OPP uzyskują. Nie są to sprawy prawnie niejasne. Ale że mimo to wyraźnie cechuje je nadmierne zaufanie do zbiurokratyzowania sprawozdawczości OPP - to jest dla mnie jasne jako dla pracownika organizacji pozarządowej, znającej realia pracy i możliwości finansowe tego sektora.
Poniżej publikujemy pismo przesłane do portalu przez organizację pożytku publicznego - Stowarzyszenie Solidarni "Plus" z Wandzina. Jest to kolejny głos w sprawie wysokości obciążeń finansowych (opłat za publikację sprawozdań OPP), związanych z posiadaniem statusu pożytku. Poruszone w nim problemy nie są nowe. W większości ich szczegóły są znane od ponad roku (chodzi tu np. o kontrowersyjny obowiązek opłat za Monitor Polski B). Od pierwszych miesięcy od wejścia w życie ustawy portal www.ngo.pl upowszechnia tę wiedzę o rozbudowanej sprawozdawczości i znikomości przywilejów, które OPP uzyskują. Nie są to sprawy prawnie niejasne. Ale że mimo to wyraźnie cechuje je nadmierne zaufanie do zbiurokratyzowania sprawozdawczości OPP - to jest dla mnie jasne jako dla pracownika organizacji pozarządowej, znającej realia pracy i możliwości finansowe tego sektora.
"Ja"
jako podatnik
"Ja" jako podatnik też chyba mam tu coś do powiedzenia... Otóż mówi się o 1% jako o tej części podatku, o której przeznaczeniu mogę zdecydować sama (sam). Okazuje się, bo w końcu może się tak zdarzyć, że ci, którym ją dam, zwrócą ją znowu, w całości, do kasy państwa, bo będą musieli zapłacić 610 zł za publikację strony sprawozdania w Monitorze Polskim B. Jeśli ma na tym polegać świadomość mojej decyzji o tym, gdzie trafi mój skromny 1% to chyba jest tu coś nie tak, bo ostatnią rzeczą, jaka przyszłaby mi do głowy, to oddać ją okrężna drogą znowu państwu.
"Ja" jako podatnik też chyba mam tu coś do powiedzenia... Otóż mówi się o 1% jako o tej części podatku, o której przeznaczeniu mogę zdecydować sama (sam). Okazuje się, bo w końcu może się tak zdarzyć, że ci, którym ją dam, zwrócą ją znowu, w całości, do kasy państwa, bo będą musieli zapłacić 610 zł za publikację strony sprawozdania w Monitorze Polskim B. Jeśli ma na tym polegać świadomość mojej decyzji o tym, gdzie trafi mój skromny 1% to chyba jest tu coś nie tak, bo ostatnią rzeczą, jaka przyszłaby mi do głowy, to oddać ją okrężna drogą znowu państwu.
Publikujemy ten
list, ponieważ mamy nadzieję, że skłoni on inne organizacje, szczególnie mające status pożytku, do
wyrażenia swoich oficjalnych opinii w tej sprawie. Najlepszą
drogą wydaje się nam przypomnienie o absurdalności obciążeń związanych ze sprawozdawczością OPP -
Departamentowi Pożytku Publicznego w Ministerstwie Polityki Społecznej oraz Radzie Pożytku
Publicznego. Nie chodzi o to, żeby sprawozdawczości nie było, ale żeby nie miała takiego
kształtu jak obecnie, bo po co do tylu podmiotów mam wysyłać sprawozdania i po co za to tyle
płacić!
W rozliczeniach za rok 2004 nic się już zmienić nie da - tzn. organizacje
mające już status pożytku będą musiały złożyć sprawozdania do wszystkich przewidzianych w prawie
urzędów/miejsc i ponieść określone koszty (więcej
na ten temat pisaliśmy już w wiadomościach - http://wiadomosci.ngo.pl/labeo/app/cms/x/95087
oraz serwisie www.pozytek.ngo.pl
- http://pozytek.ngo.pl/labeo/app/cms/x/65352).
Ale rzeczowe apele w tej sprawie do Ministerstwa i Rady mogą przynieść efekt w postaci, np.
uproszczenia przepisów, zmniejszenia lub zwolnienia z opłat w przyszłości. Kiedy wchodziła w życie
kilka lat temu ustawa o Krajowym Rejestrze Sądowym ustawodawca także "wymyślił" kilka
niewytłumaczalnych przepisów, które Ministerstwo Sprawiedliwości zmieniło jednak pod wpływem głosów
organizacji.
Apelujcie więc
Państwo do Departamentu Pożytku Publicznego o zmiany w przepisach (zresztą dochodzą już do nas
głosy o planach ew. zwolnienia OPP z opłaty za Monitor Polski B). Samo nic się nie
zrobi.
*****
Szanowni Państwo!
Przesyłamy [list jest rozsyłane e-mailem - przyp. red.] poniżej treść pisma, które zamierzamy wysłać m.in. do Ministerstwa Polityki Społecznej. Sprawa dotyczy organizacji pozarządowych, a w szczególności Organizacji Pożytku Publicznego. Prosimy o komentarze oraz o wsparcie w wyjaśnieniu poniżej opisanej kwestii. To naprawdę ważne!
Przesyłamy [list jest rozsyłane e-mailem - przyp. red.] poniżej treść pisma, które zamierzamy wysłać m.in. do Ministerstwa Polityki Społecznej. Sprawa dotyczy organizacji pozarządowych, a w szczególności Organizacji Pożytku Publicznego. Prosimy o komentarze oraz o wsparcie w wyjaśnieniu poniżej opisanej kwestii. To naprawdę ważne!
Treść
pisma:
Art. 23 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku "O działalności pożytku
publicznego i o wolontariacie"określa, że Organizacja Pożytku Publicznego sporządza i ogłasza
roczne sprawozdanie finansowe oraz że przekazuje je ministrowi właściwemu ds. zabezpieczenia
społecznego. W licznych interpretacjach ustawy widnieje zapis o upublicznianiu sprawozdania np.
poprzez wyłożenie w siedzibie organizacji lub poprzez opublikowanie na stronie internetowej, o
obowiązku przekazania sprawozdania do ministra, o zamieszczeniu sprawozdania w KRS oraz w Monitorze
Polskim B. Koszt zamieszczenia jednej strony w Monitorze Polskim B został ustalony na 610 zł! za
jedną stronę (zgodnie z rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 03.10.2001). Informacje
dotyczące wysokości opłat za umieszczenie sprawozdania w Monitorze Polskim B zostały ujawnione i
rozpowszechnione stosunkowo niedawno na stronach internetowych oraz w innych źródłach. Z informacji
do jakich dotarliśmy wynika również, że Ministerstwo przygotowuje gotowy druk sprawozdania
finansowego, który może liczyć nawet ponad 10 stron, co w przeliczeniu daje kwotę ponad 6.000 zł.
Natychmiast nasuwa się pytanie: skąd te pieniądze wziąć? Z jakich środków organizacja pożytku
publicznego ma zapłacić za ogłoszenie sprawozdania? Przecież każda dotacja lub grant musi być
rozliczona co do złotówki, a każda złotówka wydana zgodnie z harmonogramem finansowym i umową.
Nasuwa się odpowiedź na wcześniej postawione pytanie: z przychodów uzyskanych z 1%. Problem jest tylko w tym, że sprawozdanie należy przekazać do 31 marca, a środki z 1% wpływać będą do 30 kwietnia i większość podatników rozlicza się dopiero w kwietniu. Po drugie nie wiadomo jeszcze jakie sumy z 1% będą wpływać na konta organizacji pożytku publicznego, ponieważ rok 2005 jest tak naprawdę pierwszym rokiem przekazywania 1% na tak dużą skalę i nie można powiedzieć jeszcze ilu podatników z tej możliwości skorzysta, biorąc pod uwagę utrudnienia jakie są z tym związane, tj., że trzeba najpierw wpłacić pieniądze przekazem lub przelewem na rzecz danej organizacji, a później czekać do 3 miesięcy aż Urząd Skarbowy pieniądze zwróci.
Bardziej przygnębiająca wydaje się inna kwestia, tzn., że środki zaoszczędzone (np. zwolnienie z niektórych opłat i podatków) lub pozyskane (np. z "1%") przez organizacje pożytku publicznego przeznaczone muszą być na opłaty i koszty wynikające z obowiązków nałożonych na te organizacje, czyli z powrotem wrócą do budżetu Państwa. A kwota jest niemała, bo mnożąc liczbę organizacji pożytku publicznego (ok. 2500) przez koszt ogłoszenia w Monitorze Polskim B (kilka tys. zł) wychodzi kilka bądź nawet kilkanaście milionów zł. Czy to naprawdę tak dużo dla budżetu Państwa?, bo dla każdej organizacji pozarządowej kilka tysięcy zł to bardzo dużo.
Kolejną istotną sprawą jest obowiązek badania przez biegłych rewidentów sprawozdań finansowych, który wynika z niedawno wydanego Rozporządzenia Ministra Finansów (z dnia 23.12.2004 roku). Zgodnie z nim organizacje pożytku publicznego muszą poddać badaniu przez biegłego rewidenta swoje sprawozdanie finansowe jeśli zrealizują zadania publiczne na kwotę 50 tys. zł oraz osiągnęły przychód w wysokości 3 mln zł w danym roku. Koszt badania sprawozdania finansowego przez biegłego rewidenta to kwota rzędu od kilku do kilkunastu tys. zł (w zależności od ilości oddziałów czy ośrodków danej organizacji). I tu znów pytanie: skąd wziąć na to środki? Czy również z 1%?
Na końcu nasuwa się refleksja - czy więcej będzie przychodów czy kosztów związanych z posiadaniem statusu Organizacji Pożytku Publicznego?
Nasuwa się odpowiedź na wcześniej postawione pytanie: z przychodów uzyskanych z 1%. Problem jest tylko w tym, że sprawozdanie należy przekazać do 31 marca, a środki z 1% wpływać będą do 30 kwietnia i większość podatników rozlicza się dopiero w kwietniu. Po drugie nie wiadomo jeszcze jakie sumy z 1% będą wpływać na konta organizacji pożytku publicznego, ponieważ rok 2005 jest tak naprawdę pierwszym rokiem przekazywania 1% na tak dużą skalę i nie można powiedzieć jeszcze ilu podatników z tej możliwości skorzysta, biorąc pod uwagę utrudnienia jakie są z tym związane, tj., że trzeba najpierw wpłacić pieniądze przekazem lub przelewem na rzecz danej organizacji, a później czekać do 3 miesięcy aż Urząd Skarbowy pieniądze zwróci.
Bardziej przygnębiająca wydaje się inna kwestia, tzn., że środki zaoszczędzone (np. zwolnienie z niektórych opłat i podatków) lub pozyskane (np. z "1%") przez organizacje pożytku publicznego przeznaczone muszą być na opłaty i koszty wynikające z obowiązków nałożonych na te organizacje, czyli z powrotem wrócą do budżetu Państwa. A kwota jest niemała, bo mnożąc liczbę organizacji pożytku publicznego (ok. 2500) przez koszt ogłoszenia w Monitorze Polskim B (kilka tys. zł) wychodzi kilka bądź nawet kilkanaście milionów zł. Czy to naprawdę tak dużo dla budżetu Państwa?, bo dla każdej organizacji pozarządowej kilka tysięcy zł to bardzo dużo.
Kolejną istotną sprawą jest obowiązek badania przez biegłych rewidentów sprawozdań finansowych, który wynika z niedawno wydanego Rozporządzenia Ministra Finansów (z dnia 23.12.2004 roku). Zgodnie z nim organizacje pożytku publicznego muszą poddać badaniu przez biegłego rewidenta swoje sprawozdanie finansowe jeśli zrealizują zadania publiczne na kwotę 50 tys. zł oraz osiągnęły przychód w wysokości 3 mln zł w danym roku. Koszt badania sprawozdania finansowego przez biegłego rewidenta to kwota rzędu od kilku do kilkunastu tys. zł (w zależności od ilości oddziałów czy ośrodków danej organizacji). I tu znów pytanie: skąd wziąć na to środki? Czy również z 1%?
Na końcu nasuwa się refleksja - czy więcej będzie przychodów czy kosztów związanych z posiadaniem statusu Organizacji Pożytku Publicznego?
Co wtedy, gdy okaże się, że więcej jest kosztów? Na pewno wiele
organizacji pozarządowych zrezygnuje ze statusu Organizacji Pożytku Publicznego, szczególnie tych
małych, które przeszły ciężką, długą, a w wielu przypadkach kosztowną drogę biurokracji, aby
uzyskać status OPP, a które zdadzą sobie sprawę, że tak naprawdę to nie było warto...
Jeszcze raz prosimy o wsparcie.
Pozdrawiam,
Donat Kuczewski
Ośrodek Readaptacji
Stowarzyszenia Solidarni "PLUS"
EKO "Szkoła Życia" w Wandzinie
77-300 Człuchów, skr. poczt. 7
tel./fax.: (059)8323413
e-mail: ekoszkolazycia@poczta.onet.pl
strona: www.ekosz.republika.pl
Redakcja ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść listu.
Jeszcze raz prosimy o wsparcie.
Pozdrawiam,
Donat Kuczewski
Ośrodek Readaptacji
Stowarzyszenia Solidarni "PLUS"
EKO "Szkoła Życia" w Wandzinie
77-300 Człuchów, skr. poczt. 7
tel./fax.: (059)8323413
e-mail: ekoszkolazycia@poczta.onet.pl
strona: www.ekosz.republika.pl
Redakcja ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść listu.
Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu.
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.