Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji zakończyło we wrześniu 2006 szóstą już edycję kampanii Płytka wyobraźnia to kalectwo. Jak co roku podczas wakacji ostrzegaliśmy młodych ludzi przed konsekwencjami nierozważnych skoków do wody.
Nasze działania związane z kampanią rozpoczęły
się już w marcu 2006. Integracja wydała wtedy skrypt - autorstwa dr
Danuty Gorajewskiej z Akademii Pedagogiki Specjalnej - dla
nauczycieli. Jest to ramowy scenariusz zajęć mający pomóc
nauczycielom w poprowadzeniu lekcji dotyczącej bezpieczeństwa i
odpowiedzialnych postaw nad wodą. Skrypt skierowany jest przede
wszystkim do nauczycieli gimnazjów, niemniej jednak zachęcamy do
korzystania z niego wszystkich nauczycieli i opiekunów, którzy chcą
zainteresować młodzież tym zagadnieniem.
20 marca 2006 w siedzibie Warszawskiej Straży
Miejskiej odbyło się spotkanie z przedstawicielami Straży z 14
miast w Polsce. Wszyscy zebrani otrzymali materiały edukacyjne, a
następnie przeszkolono zespół osób, który zajął się szkoleniem
pedagogów i nauczycieli. Dzięki współpracy ze Strażą Miejską i
prowadzonym szkoleniom kampania Płytka wyobraźnia to
kalectwo dotarła do wielu szkół na terenie całego
kraju.
5 kwietnia 2006 w 14 miastach Polski odbyły się
szkolenia dla nauczycieli. W Warszawie, Krakowie, Oświęcimiu,
Starachowicach, Poznaniu, Gdańsku, Opolu, Łodzi, Kwidzynie,
Wrocławiu, Toruniu, Katowicach, Jaśle i Częstochowie
przedstawiciele Straży Miejskiej spotkali się z nauczycielami, aby
przekazać im materiały związane z kampanią i zapoznali im
przygotowany przez Integrację skrypt. W szkoleniach wzięło udział
ok. 1000 nauczycieli, którzy następnie mogli przeprowadzić w swoich
placówkach zajęcia z młodzieżą, część z nich przesłała do
Integracji sprawozdania z ich przebiegu. Na podstawie sprawozdań
nasza organizacja wraz ze Strażą Miejską wydała ponad 360
zaświadczeń dla pedagogów świadczących o ich udziale w kampanii i
zaangażowaniu w temat. Nauczyciele poprowadzili zajęcia w ponad 200
placówkach edukacyjnych. Programem objętych zostało ok. 21 500
dzieci.
Kampania Płytka wyobraźnia to kalectwo to także
akcje plakatowe. Wzorem lat ubiegłych w działania włączyło się
aktywnie PKP Przewozy Regionalne oraz PPKS Warszawa. Na dworcach
PKP oraz PKS, a także w autobusach udających się w kierunku jezior
i morza widoczne były plakaty akcji. Dzięki współpracy z licznymi
jednostkami WOPR oraz organizacjami pozarządowymi, placówkami
zdrowia oraz innymi instytucjami na terenie całego kraju plakaty
akcji zawisły również na plażach i w miejscowościach
wypoczynkowych, gdzie ostrzegały wypoczywających przed skutkami
brawurowych i nieprzemyślanych skoków do wody. Łącznie
rozprowadzonych zostało ok. 4 000 plakatów kampanii.
Ogromny zasięg kampanii zawdzięczamy również
współpracy z mediami. Tegoroczna akcja wspierana była przez
Telewizję Polską, która przez lipiec i sierpień emitowała spot
kampanii we wszystkich kanałach TVP. Także zaangażowanie
dziennikarzy sprawiło, że temat i hasła akcji przypominane były w
zarówno w ogólnopolskich jak i regionalnych mediach.
Mamy nadzieję, że tak jak w 2006, również w
latach następnych do naszej społecznej kampanii Płytka
wyobraźnia to kalectwo przyłączy się wiele instytucji,
organizacji i przedstawiciele mediów co umożliwi nam ostrzeżenie
jak największej ilości osób przed skutkami nierozważnych skoków do
wody i uchroni je przed koniecznością spędzenia reszty życia na
wózku inwalidzkim.