Platforma CAT przeznaczona do rozwijania krytycznego myślenia u dorosłych
W obliczu przeciążenia informacyjnego i rozwoju nowych technologii w szybko zmieniającym się świecie, krytyczne myślenia staje się umiejętnością coraz bardziej istotną. Współczesna era mediów i informacji wymaga krytycznego myślenia w szczególności od dorosłych i seniorów, aby mogli zrozumieć złożoność otaczającego ich świata, kwestionować to, co oczywiste i podejmować trafne decyzje.
Jak zachęcać dorosłych i starsze osoby do rozwijania krytycznego myślenia?
Prezentujemy platformę e-learningową CAT – kurs w otwartym dostępie przeznaczony nie tylko dla uczących się dorosłych, ale także dla ich edukatorów i dla instytucji zajmujących się edukacją dorosłych. Jest efektem realizacji projektu Erasmus+ (Akcja 2), koordynowanego przez Univerzita Sv. Cyrila a Metoda v Travne (Słowacja), we współpracy z organizacjami: Fundacja Pro Scientia Publica (Polska), Nazilli Hayat Boyu Ogrenme Dernegi(Turcja), Prave ted! o.p.s. (Czechy), EduVita (Włochy).
Potrzeby związane z krytycznym myśleniem
Badania pokazują, że krytyczne myślenie jest kluczowe w dorosłości – umożliwia lepiej rozumieć problemy współczesnego świata, definiować ich miejsce w świecie i działać bardziej efektywnie. W świetle tych dowodów projekt CAT odnosi się do potrzeb dorosłych i seniorów w obrębie sześciu kluczowych kompetencji:
- przetwarzania informacji;
- odróżniania faktów od opinii;
- weryfikowania faktów;
- tworzenia logicznych powiązań;
- tworzenia i oceniania hipotez;
- przewidywania konsekwencji podejmowanych działań.
Jednocześnie, przy obecnym stanie rozwoju wiedzy na temat krytycznego myślenia, brakuje narzędzi w otwartym dostępie i przystępnych, które służą do efektywnego sprawdzania potrzeb i umiejętności związanych z krytycznym myśleniem u uczących się dorosłych i seniorów. Faktem jest, że istnieje wiele wystandaryzowanych narzędzi psychologicznych, ale nie zawsze są one idealnym rozwiązaniem dla sektora edukacji dorosłych – często są to narzędzia płatne (co może być przeszkodą szczególnie dla organizacji pożytku publicznego) albo składają się ze zbyt wielu pytań (co może być zniechęcające zarówno dla uczących się seniorów, jak i dla dorosłych).
Od potrzeb do platformy e‑learningowej poświęconej krytycznemu myśleniu
Przy tworzeniu platformy e‑learningowej CAT wdrożono innowacyjne podejście oparte na analizie kontekstu rzeczywistych i codziennych potrzeb odnoszących się do krytycznego myślenia u osób dorosłych i seniorów.
Platforma została opracowana po treningach i analizach przeprowadzonych przez organizacje partnerskie ze Słowacji, Włoch, Polski, Czech i Turcji. Do jej powstania doprowadziły w szczególności poniższe działania:
- stworzenie kwestionariusza do analizy rzeczywistych potrzeb związanych z krytycznym myśleniem u uczących się dorosłych i seniorów w całej Europie;
- analiza odpowiedzi i danych od ponad 1000 respondentów z całej Europy;
- opracowanie łatwego w użytkowaniu i skutecznego narzędzia, umożliwiającego uczącym się dorosłym i seniorom rozwój umiejętności związanych z krytycznym myśleniem;
- zbiór dobrych praktyk krytycznego myślenia z praktyczną instrukcją, ułatwiającą wdrażanie działań w edukacji dorosłych.
Platforma e‑learningowa CAT to kurs w otwartym dostępie, który jest dostępny, zaprojektowany aby przeprowadzić dorosłych i seniorów uczących się przez proces rozwoju umiejętności krytycznego myślenia. Zawiera przewodnik, jak z niej korzystać i włączać w edukację dorosłych w instytucjach i organizacjach.
Jak korzystać z platformy e‑learningowej CAT
Platforma e‑learningowa jest podzielona na pięć modułów opartych o pięć aspektów metody CRAAP, która służy do oceny wiarygodności dowolnego źródła.
- RZETELNOŚĆ – prawdziwość, wiarygodność i poprawność treści
- AUTORYTET – autor lub źródła, które dostarczają informacje lub treści
- CEL – powód, dla którego informacja, artykuł lub inne źródło istnieje
- AKTUALNOŚĆ – odnosi się do informacji, jak aktualne są konkretne informacje
- RELEWANTNOŚĆ – jakość informacji, ściśle związana z potrzebami czytelnika.
Każdy moduł składa się z:
- ogólnego wprowadzenia do konkretnego aspektu;
- tła teoretycznego związanego z omawianym tematem;
- studiów przypadku i praktycznych ćwiczeń;
- zadań związanych z analizą i refleksją.
Zapisz się na kurs CAT tutaj:
https://canvas.instructure.com/register
Kod: WKHPEW
Platforma e‑leanringowa CAT jest rezultatem projektu Erasmus+, Akcja 2 „CAT: Needs of CriticAl Thinking”, Nr 2020-1-SK01-KA204-078371
Źródło: Fundacja Pro Scientia Publica