Opinia doradców podatkowych, jaką otrzymała Rada Działalności Pożytku Publicznego potwierdza informacje uzyskane z Ministerstwa Finansów: osoby, korzystające z 19-procentowej liniowej stawki podatkowej rozliczają się za pomocą formularza PIT 36L, do którego nie ma odniesienia w artkule 27d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Formularz nie może więc zawierać rubryki pozwalającej na przekazanie 1% podatku dochodowego na rzecz organizacji pożytku publicznego.
Sprawę ograniczenia możliwości przekazywania 1% podatku dochodowego od
osób fizycznych na rzecz organizacji pożytku publicznego przez podatników korzystających z
19-procentowej liniowej stawki podatku opisywaliśmy w grudniu 2004 roku.
Z informacj, które wówczas uzyskaliśmy w Ministerstwie Finansów
wynikało, że zmniejszenie podatku na zasadach określonych w art. 27d ustawy o podatku dochodowynm
od osób fizycznych dokonuje się jedynie w zeznaniu, dla którego podstawę składania stanowią
postanowienia art. 45 ust. 1 (formularze PIT-36 i PIT-37) tejże ustawy. Natomiast podatnicy
korzystający z 19% stawki rozliczają się za pomocą formularza PIT 36L, który - również według
stanowiska MF - zapisany jest w artykule 45 ust. 1a ptk 2 ustawy, nie może więc zawierać rubryki
pozwalającej na przekazanie 1%. Obecnie, stanowisko to potwierdziła także opinia uzyskana
przez Radę Działalności Pożytku Publicznego od doradców podatkowych.
Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów wskazują, że nie może być mowy o
błędach w formularzu podatkowym, a działania MF były zamierzone. Stwarzając superpreferencję,
jaką jest 19-procentowa liniowa stawka podatku, MF zlikwdowało zarazem wszystkie ulgi dla
podatników, którzy z tej preferencji skorzystają. Zgodnie z wyjaśnieniami Jarosława Nenemana,
wiceministra finansów, udzielonymi Gazecie Wyborczej ("Kłopoty z 1 proc.", Piotr
Skwirowski, 27 grudnia 2004), jako ulgę potraktowano także możliwość przekazania 1% podatku
dochodowego na rzecz organizacji pożytku publicznego. Ministerstwo Finansów doszło do wniosku, że
skoro przekazanie 1% podatku nic podatnika nie kosztuje, ale pozbawia jednak budżet państwa pewnej
kwoty, to jest to rodzaj ulgi, której przyznanie podatnikom rozliczającym się według stawki
liniowej byłoby przesadą.
Z odpisu 1% nie mogą skorzystać także podatnicy, uzyskujący dochody
kapitałowe, np. ze sprzedaży akcji. Stawka podatku od dochodów kapitałowych to 19%. Obecnie
dochodów tych nie łączy się ze zwykłymi dochodami. Są one opodatkowane oddzielnie, a uzyskujący je
podatnicy będą składać odrębne zeznanie PIT-38. W zeznaniu tym także nie ma rubryk do wyliczenia i
przekazania 1% podatku na rzecz opp.
Wydaje się, że obecnie jedyną szansą na zmianę stanu prawnego jest
zaskarżenie do Trybunału Konstytucyjnego przepisów ograniczających możliwości przekazywania 1% na
rzecz opp przez podatników jej pozbawionych. Jednak zdaniem doradców podatkowych postawienie
zarzutu nierównego traktowania podatników dokonujących wpłat na rzecz opp byłoby trudne do obrony,
ze względu chociażby na dobrowolność wyboru formy opodatkowania i świadomości podatnika co do
korzyści i ograniczeń związanych z tym wyborem.
W informacji, która została opublikowana 23 grudnia 2004 (PIT 36L. Dla fiskusa 19% i ani jeden mniej) znalazły się dwie nieścisłości. Rada Działalności Pożytku Publicznego nie przegapiła możliwości interwencji przy opiniowaniu formularzy podatkowych, gdyż nie dostała tych formularzy do zaopiniowania, podobnie jak nie otrzymała ostatecznego brzmienia nowych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ponadto zamieszanie związane z wprowadzaniem nowych przepisów
podatkowych w życie miało miejsce w 2003 roku, a zatem jeszcze przed powołaniem RDPP. Wówczas to
rząd wprowadził podatek liniowy dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Organizacje
pozarządowe nie zauważyły wówczas luki, zajęte walką o pozostawienie bez zmian podatku od dochodów
dla NGOsów w CIT i obroną 10% ulgi od darowizn z PIT.
Za wprowadzenie w błąd - przepraszam. Magda Dobranowska-Wittels
Źródło: Gazeta Wyborcza, RDPP, inf. własna