Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Publicystyka
Pierwsze posiedzenie Komitetu Sterującego dla Działań 2.3 i 2.4 SPO RZL
Magda Bogdaniuk, ngo.pl (opr.)
- Komitety Sterujące powoływane są w celu opiniowania i rekomendowania projektów odpowiednim instytucjom zarządzającym, pośredniczącym oraz zarządom województw bądź też listy projektów odpowiednim ministrom - powiedział na otwarciu pierwszego posiedzenia Komitetu Sterującego dla Działań 2.3 i 2.4 p.o. dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Paweł Chorąży, przewodniczący Komitetu. - W przypadku SPO RZL jest to opiniowanie i rekomendowanie Instytucji Zarządzającej tych projektów, które są wybierane w procedurze pozakonkursowej. W SPO RZL mamy cztery Komitety Sterujące: dla priorytetu 1, działań 2.1 i 2.2 (edukacja) oraz działań 2.3 i 2.4 jak również dla priorytetu 3, pomoc techniczna - dodał.
Pierwsze posiedzenie Komitetu Sterującego dla działań 2.3 (Rozwój kadr
nowoczesnej gospodarki) i 2.4 (Wzmacnianie zdolności administracyjnych) odbyło się 5 października
2004 roku, w Ministerstwie Gospodarki i Pracy. Oprócz przedstawicieli strony rządowej wśród
członków Komitetu obecni byli przedstawiciele strony samorządowej, partnerów społecznych i
gospodarczych oraz organizacji pozarządowych.
W pierwszej części posiedzenia Komitet Sterujący przyjął regulamin na
podstawie Zarządzenia Ministra Gospodarki i Pracy nr 31 z dnia 1 października. Zarządzenie to
formalnie powołuje Komitet Sterujący dla Działań 2.3 i 2.4 w ramach SPO RZL 2004 - 2006.
- Realizacja SPO RZL już się rozpoczęła, jednak do momentu wejścia w życie ustawy o Narodowym
Planie Rozwoju podstawą prawną zatwierdzania projektów była uchwała Rady Ministrów, na mocy której
obradowały tzw. Zespoły-Komitety Sterujące dla poszczególnych priorytetów. W tej chwili Państwo
jesteście już umocowani prawnie zgodnie z ustawą o Narodowym Planie Rozwoju, która weszła w życie 8
czerwca 2004 roku - zwrócił się do członków Komitetu dyrektor Paweł Chorąży. Po zatwierdzeniu
regulaminu Komitet Sterujący przyjął uchwałę podtrzymującą decyzję Zespołu-Komitetu Sterującego dla
Priorytetu II SPO RZL, podjętą wiosną tego roku.
- Decyzja ta dotyczyła 2 projektów w ramach Działania 2.3, w procedurze pozakonkursowej oraz 6
projektów dotyczących Działania 2.4, w którym instytucją wdrażającą jest Urząd Służby Cywilnej -
przedstawił Przewodniczący.
Następnie Komitet zarekomendował z
poprawkami cztery projekty pozakonkursowe Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach
Działania 2.3. Przedstawiciel tej instytucji wdrażającej, dyrektor Michał Kubisz,
zaprezentował ogólną ideę tego działania.
- Celem Działania 2.3 jest podwyższanie konkurencyjności przedsiębiorstw poprzez kształcenie i doskonalenie kwalifikacji pracowników i kadry zarządzającej przedsiębiorstw. 80 proc. środków przeznaczonych jest na działania dotacyjne w trybie konkursowym, w którym instytucje szkoleniowe w imieniu pracodawców mogą składać wnioski o dofinansowanie szkoleń. Tak więc schemat a) jest formą wspierania inicjatyw oddolnych, generowanych przez samych przedsiębiorców i ich usługodawców - podkreślił dyrektor Kubisz.
- Natomiast schemat b) zakłada realizację projektów na dużą skalę, odpowiadających na potrzeby setek przedsiębiorstw oraz projektów o charakterze innowacyjnym, pilotażowym, które testują rozwiązania systemowe - wyjaśnił.
- Celem Działania 2.3 jest podwyższanie konkurencyjności przedsiębiorstw poprzez kształcenie i doskonalenie kwalifikacji pracowników i kadry zarządzającej przedsiębiorstw. 80 proc. środków przeznaczonych jest na działania dotacyjne w trybie konkursowym, w którym instytucje szkoleniowe w imieniu pracodawców mogą składać wnioski o dofinansowanie szkoleń. Tak więc schemat a) jest formą wspierania inicjatyw oddolnych, generowanych przez samych przedsiębiorców i ich usługodawców - podkreślił dyrektor Kubisz.
- Natomiast schemat b) zakłada realizację projektów na dużą skalę, odpowiadających na potrzeby setek przedsiębiorstw oraz projektów o charakterze innowacyjnym, pilotażowym, które testują rozwiązania systemowe - wyjaśnił.
Pierwszy zarekomendowany wniosek PARP-u to projekt pt. "Inwestycja w kadry". Projekt ten będzie skierowany
przede wszystkim do pracowników działów kadr małych i średnich przedsiębiorstw oraz do instytucji
szkoleniowych. Celem projektu jest skoordynowanie potrzeb pracodawców w zakresie szkoleń i oferty
instytucji szkoleniowych. Z jednej strony polegać będzie na zainteresowaniu działów kadr
nowoczesnymi metodami szkoleń i rozwojem zawodowym pracowników, a z drugiej - na promocji wśród
instytucji szkoleniowych nowoczesnej metodyki szkoleń i technik badania potrzeb szkoleniowych.
- W związku z brakiem w Polsce ścisłej współpracy między przedsiębiorcami a instytucjami szkoleniowymi projekt ten traktujemy jako sztandarowy. Co więcej projekt ten napędza schemat konkursowy - podkreślił Michał Kubisz. Projekt obejmie 4500 firm, 1000 instytucji szkoleniowych i 400 organizacji przedsiębiorców, w sumie 9900 osób. Wartość projektu wynosi 19 584 000 zł. , z czego wkład wspólnotowy (EFS) wyniesie 13 283 349 zł, reszta pochodzić będzie z budżetu państwa (4 427 783 zł) i środków prywatnych (1 872 868 zł.). W przypadku szkoleń pracodawcy pokrywają 20 proc. ze środków własnych.
- W związku z brakiem w Polsce ścisłej współpracy między przedsiębiorcami a instytucjami szkoleniowymi projekt ten traktujemy jako sztandarowy. Co więcej projekt ten napędza schemat konkursowy - podkreślił Michał Kubisz. Projekt obejmie 4500 firm, 1000 instytucji szkoleniowych i 400 organizacji przedsiębiorców, w sumie 9900 osób. Wartość projektu wynosi 19 584 000 zł. , z czego wkład wspólnotowy (EFS) wyniesie 13 283 349 zł, reszta pochodzić będzie z budżetu państwa (4 427 783 zł) i środków prywatnych (1 872 868 zł.). W przypadku szkoleń pracodawcy pokrywają 20 proc. ze środków własnych.
Kolejny projekt zarekomendowany pod warunkiem naniesienia poprawek
dotyczył promocji clusteringu.
- Projekt skierowany jest do geograficznych skupisk powiązanych ze sobą firm (klastrów), które dzięki wspólnym interesom i platformie rozwoju mogą osiągnąć efekt skali - powiedział dyrektor Kubisz. - Może to być np. wspólna dystrybucja czy marketing - dodał.
Projekt skierowany będzie do czterech branż, dwóch związanych z produktami regionalnymi i dwóch o charakterze innowacyjnym. Projekt zakłada też wsparcie jednostek samorządu terytorialnego - w sumie obejmie 1200 pracowników i członków kadry zarządzającej przedsiębiorstw oraz 60 osób z samorządu terytorialnego. Wartość wniosku to 2 076 200 zł, z czego wkład wspólnotowy wyniesie 1 285 650 zł, środki prywatne 362 000 zł zaś budżet państwa 428 550 zł.
- Projekt skierowany jest do geograficznych skupisk powiązanych ze sobą firm (klastrów), które dzięki wspólnym interesom i platformie rozwoju mogą osiągnąć efekt skali - powiedział dyrektor Kubisz. - Może to być np. wspólna dystrybucja czy marketing - dodał.
Projekt skierowany będzie do czterech branż, dwóch związanych z produktami regionalnymi i dwóch o charakterze innowacyjnym. Projekt zakłada też wsparcie jednostek samorządu terytorialnego - w sumie obejmie 1200 pracowników i członków kadry zarządzającej przedsiębiorstw oraz 60 osób z samorządu terytorialnego. Wartość wniosku to 2 076 200 zł, z czego wkład wspólnotowy wyniesie 1 285 650 zł, środki prywatne 362 000 zł zaś budżet państwa 428 550 zł.
Kolejny projekt zatytułowany "Program szkolenia kadr dla rozwoju produktów
turystycznych" wywołał burzliwą dyskusję wśród członków Komitetu Sterującego.
Ostatecznie projekt został rekomendowany pozytywnie zgodnie z decyzją większości członków Komitetu
Sterującego. Adresatami tego projektu są MŚP działające w turystyce, na rynkach lokalnych. Projekt
przewiduje szkolenia zawodowe i językowe dla pracowników regionalnych przedsiębiorstw turystycznych
oraz promocję ich oferty wśród touroperatorów i realizowany będzie na terenie pięciu województw:
podlaskiego, świętokrzyskiego, kujawsko-pomorskiego, dolnośląskiego i pomorskiego. Jest to
najkosztowniejszy projekt wśród tych przedstawionych na dzisiejszym posiedzeniu. Jego koszt wynosi
27 247 501 zł, z czego EFS pokryje 20 435 626 zł.
- Relatywnie wysokie koszty wynikają przede wszystkim z konieczności realizacji długich szkoleń językowych dla 1315 pracowników przedsiębiorstw branży turystycznej - wyjaśnił Michał Kubisz z PARP. Poza tym przeszkolonych zostanie 600 osób reprezentujących samorząd terytorialny i 200 z organizacji pracodawców. Szkolenia będą dotyczyć również doskonalenia lokalnych i regionalnych produktów turystycznych oraz marketingu i poprawy jakości usług turystycznych.
- Relatywnie wysokie koszty wynikają przede wszystkim z konieczności realizacji długich szkoleń językowych dla 1315 pracowników przedsiębiorstw branży turystycznej - wyjaśnił Michał Kubisz z PARP. Poza tym przeszkolonych zostanie 600 osób reprezentujących samorząd terytorialny i 200 z organizacji pracodawców. Szkolenia będą dotyczyć również doskonalenia lokalnych i regionalnych produktów turystycznych oraz marketingu i poprawy jakości usług turystycznych.
Ostatni pozytywnie zarekomendowany przez Komitet, a złożony przez PARP
projekt to "Telepraca - ogólnopolski program promocji i
szkoleń dla przedsiębiorców". Projekt zakłada m.in. stworzenie mechanizmów
funkcjonowania rynku telepracy w Polsce oraz wzrost wiedzy o możliwości wykorzystania telepracy. Do
projektu włączone będą również Gminne Centra Informacji, które będę promować telepracę wśród osób
bezrobotnych.
- Projekt obejmie 5200 pracowników przedsiębiorstw i samorządów terytorialnych - zapowiada dyrektor Kubisz. Przewidziane wydatki związane z projektem to 5 178 800 zł, z czego wkład wspólnotowy wyniesie 3 458 250 zł, budżet państwa dołoży 1 152 750 zł, a reszta pochodzić będzie ze środków prywatnych.
- Projekt obejmie 5200 pracowników przedsiębiorstw i samorządów terytorialnych - zapowiada dyrektor Kubisz. Przewidziane wydatki związane z projektem to 5 178 800 zł, z czego wkład wspólnotowy wyniesie 3 458 250 zł, budżet państwa dołoży 1 152 750 zł, a reszta pochodzić będzie ze środków prywatnych.
Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu.
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.