Organizacje pozarządowe coraz częściej decydują się na współpracę z biznesem. Dzięki jego wsparciu mogą prowadzić swoje działania na znacznie szerszą skalę. Choć na partnerstwie korzysta także sam biznes, nawiązanie współpracy międzysektorowej nie jest jednak łatwe.
CSR (Corporate Social Responsibility) to nowoczesna strategia zarządzania firm, która oprócz powiększania zysków uwzględnia również zaangażowanie w rozwiązywanie problemów społecznych. Firmy w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) dbają o środowisko, walczą z niedożywieniem, inwestują w edukację dzieci i młodzieży, a także otaczają troską swoich pracowników. Wiele z tych działań prowadzą w partnerstwie z organizacjami pozarządowymi.
Komu się to opłaca?
Istnieje kilka powodów, dla których trzeci sektor decyduje się na współpracę z biznesem. Przede wszystkim chodzi o wsparcie, jakiego firmy udzielają organizacjom pozarządowym. Korporacje mogą zaoferować NGO-som nie tylko pieniądze, ale także pomoc niematerialną, taką jak: służbowy sprzęt (samochody, komputery), lokale, sztab pracowników oraz ich umiejętności (wolontariat pracowniczy).
Firmom, które angażują się w akcje społeczne zależy, aby o prowadzonej kampanii mówiło się jak najwięcej. Poprzez zaawansowane działania PR-owe dbają więc o ich odpowiednie nagłośnienie. Na rozgłosie korzystają także same organizacje. Prowadzone przez nie działania mają szerszy zasięg, rośnie także świadomość społeczna problemu, którym się zajmują. Zwiększa się również rozpoznawalność samej organizacji, co niesie za sobą wiele korzyści, takich jak chociażby wzrost wpływów z 1 proc. podatku.
W zamian organizacje mają do zaoferowania pasję, wrażliwość społeczną oraz sztab zmotywowanych i zaangażowanych ludzi, którzy rozwiązywaniem problemów społecznych zajmują się od wielu lat. Korporacje, korzystając z wiedzy oraz doświadczenia swoich partnerów, mogą udzielać pomocy w sposób profesjonalny, a przez to być wiarygodnymi w oczach innych.
Dlaczego biznes chce być odpowiedzialny społecznie?
CSR to korzyści także dla biznesu. Firmy, które angażują się w akcje społeczne, mogą liczyć nie tylko na wzrost sprzedaży swoich produktów, ale przede wszystkim na korzyści długookresowe, takie jak: wzrost rozpoznawalności marki, ocieplenie jej wizerunku, zwiększenie lojalności konsumentów, czy polepszenie relacji ze społecznościami lokalnymi, w których funkcjonuje firma.
Jak zauważa Krystyna Zowczak-Jastrzębska, doradczyni trzeciego sektora w zakresie PR, firmy angażują się w działania CSR nie tylko dla korzyści, ale także ze względu na poczucie współodpowiedzialności za problemy społeczne.
- Myślenie, że biznes angażuje się w działania społeczne wyłącznie dla pieniędzy, jest nieaktualne i krzywdzące. CSR to zjawisko, które na polskim rynku funkcjonuje już od kilkunastu lat. Przez ten czas wrażliwość społeczna biznesu znacznie wzrosła.
Przygotowania do współpracy
Korporacje od organizacji oczekują konkretnych projektów oraz pomysłów na ich realizację, dlatego jednym z pierwszych kroków, jakie należy podjąć przygotowując się do współpracy z biznesem jest dokładne i szczegółowe sformułowanie projektu. Niezwykle ważne jest, aby precyzyjnie określić w nim rolę potencjalnego partnera, a więc to, czego konkretnie od niego oczekujemy i jak wyobrażamy sobie naszą przyszłą współpracę.
Najważniejszą rzeczą z punktu widzenia biznesu jest to, co organizacja pozarządowa może zaoferować w zamian za wsparcie. Logo na ulotce, czy pasek na dole strony internetowej z pewnością nie zadowoli dziś żadnej z korporacji. Nie należy zapominać, że interesem firm, które angażują się w kampanie społeczne jest m.in. budowa wizerunku. Zależy im, aby organizacje myślały i mówiły o nich dobrze, w szczególności w mediach.
Szukając firm do współpracy zapoznajmy się z ich misją oraz jej dotychczasowymi działaniami w sferze społecznej. Do projektu dobierajmy te, które mają podobny obszar działania oraz cele. Nie każda firma będzie dla nas dobrym partnerem. Gdy pomoc zaoferuje nam producent alkoholu lub firma, która łamie prawa pracownicze, warto zastanowić się czy współpraca ta nie pozostawi cienia na naszej organizacji.
Nawiązywanie kontaktu z biznesem
By nawiązać kontakt z firmą, najlepiej zacząć od rozmowy telefonicznej, podczas której powinniśmy krótko i dynamicznie przedstawić naszą organizację, poinformować o ogólnej idei projektu oraz zachęcić rozmówcę do spotkania, podczas którego zapoznamy go ze wszystkimi szczegółami.
Prowadząc rozmowę, nie ustawiajmy się w pozycji osoby proszącej o pomoc czy petenta. Organizacje, z którymi biznes przeprowadza akcje CSR, są bowiem jej partnerami.
- Największym problemem w kontakcie z biznesem jest to, że organizacje nie są postrzegane jako partner do pracy, tylko jako osoby, które przychodzą po jałmużnę - zauważa Rafał Miłkowski ze Stowarzyszenia na rzecz Kultury Młodzieżowej - Aktywacja.
Wybierając się na spotkanie pamiętajmy, że żelazną zasadą biznesu jest punktualność. Ponieważ czas spotkania będzie pewnie ograniczony, dobrze jest sporządzić plan naszej rozmowy, aby nie zapomnieć poruszyć najistotniejszych kwestii. Przeskakiwanie od anegdoty do anegdoty nie zawsze działa na naszą korzyść. Warto także zadbać o stosowny ubiór.
- Kiedy wkraczamy do świata biznesu, musimy dać sygnał, że jesteśmy profesjonalni i szanujemy swoich przyszłych partnerów, temu właśnie ma służyć formalny ubiór. Choć wydaje się to oczywiste, praktyka pokazuje, że wcale nie jest - mówi Krystyna Zowczak-Jastrzębska.
Niezwykle ważne jest przygotowanie profesjonalnych materiałów oraz prezentacji multimedialnej, w której znajdą się informacje zarówno na temat samej organizacji, jak i programu CSR. Biznes przywiązuje dużą wagę do prezentacji, ponieważ sam często się nimi posługuje.
Korporacje od organizacji pozarządowych oczekują także pewnej elastyczności. Firma, która zainteresuje się projektem, prawdopodobnie będzie chciała wprowadzić w nim kilka zmian. Być może dojdzie do wniosku, że jest on zbyt mało medialny albo że jej rola w projekcie jest zbyt mało satysfakcjonująca, warto być na to przygotowanym.
Organizacje, którym odmówiono współpracy, nie powinny się zniechęcać. Utrzymywanie kontaktów z firmami oraz informowanie ich o swoich nowych projektach często procentuje w przyszłości. Warto więc być uprzejmym, utrzymać dobre kontakty i nie palić za sobą mostów.
Źródło: inf. własna ngo.pl