Partnerstwo Tematyczne Dobro Wspólne Lokalnie działa w ramach Strategicznej Mapy Drogowej Sektora Obywatelskiego III Sektor dla Polski. Mapa jest wspólnie wypracowaną i przyjętą przez środowisko polskich organizacji pozarządowych strategią określającą najważniejsze cele i kierunki działań organizacji obywatelskich dla dobra Polski i Polaków.
Mapa została przyjęta do wdrażania w październiku 2015 roku przez Stałą Konferencję organizacji pozarządowych, a Partnerstwa Tematyczne zaczęły powstawać z początkiem 2016 roku. Kluczową rolę w tworzeniu Partnerstw odegrali ich inicjatorzy czyli osoby fizyczne, które dobrowolnie podjęły się misji zainicjowania i prowadzenia procesu tworzenia Partnerstw Tematycznych. W efekcie w 2016 roku powstało kilkanaście Partnerstw Tematycznych, w tym także Partnerstwo Dobro Wspólne Lokalnie, którego byłem inicjatorem. Każde z Partnerstw powstawało nieco inaczej, bowiem inicjatorzy mieli pełną swobodę wyboru sposobu tworzenia Partnerstwa. Ja chciałem podzielić się doświadczeniami w tworzeniu Partnerstwa Dobro Wspólne Lokalnie.
Najpierw musi znaleźć to, co nas łączy
Pierwsze spotkanie grupy założycielskiej Partnerstwa odbyło się w styczniu 2016 roku. Inicjator zdecydował się, co jest wyjątkiem w Strategicznej Mapie Drogowej, że Partnerstwo będzie działań w ramach nie jednego, ale dwóch kierunków działań:
(19) działania na rzecz budowania lokalnych tożsamości i wzmacniania postaw proobywatelskich oraz odpowiedzialności za dobro wspólne,
(20) działania na rzecz angażowania społeczności lokalnej w rozwiązywanie problemów, w tym upowszechniania lokalnej filantropii.
Taka decyzja wynikała z oceny, że te kierunki są dość bliskie, a działania prowadzone przez Partnerstwo mogą służyć jednocześnie realizacji obu kierunków. Była to oczywiście propozycja inicjatora, która została następnie potwierdzona i zaakceptowana przez przedstawicieli organizacji tworzących Partnerstwo.
Inicjator zaprosił na pierwsze spotkanie przedstawicieli organizacji, kierując się dwoma kryteriami. Pierwsze to doświadczenia organizacji w prowadzeniu działań w wybranych kierunkach, drugie to, w miarę możności, reprezentowanie przez organizację innych organizacji pozarządowych, tak aby umożliwić w przyszłości przełożenie działań Partnerstwa na działania wielu innych, lokalnych organizacji.
Wszystkie organizacje, z wyjątkiem jednej, przyjęły zaproszenie inicjatora. Po przedstawieniu przez niego propozycji utworzenia Partnerstwa Tematycznego, wszyscy uczestnicy spotkania zgodzili się uczestniczyć w procesie jego tworzenia, ale uznali, że ostateczną decyzję o powołaniu do życia Partnerstwa należy podjąć po określeniu, tego, czy jest coś, co w ramach wskazanych kierunków działań łączy wszystkie organizacje, co stanie się naturalną podstawą współpracy.
Dobro Wspólne Lokalnie
Stąd też uczestnicy procesu tworzenia Partnerstwa podjęli decyzję o tym, że jeżeli Partnerstwo powstanie, przybierze nazwę Dobro Wspólne Lokalnie, bo to oddaje jego istotę, a jest o wiele bardziej zrozumiałe niż posługiwanie się nazwami czy numerami kierunków działań ze Strategicznej Mapy Drogowej.
Zaczynamy od tego, co mamy i co nam jest potrzebne
Przedstawiony wcześniej schemat przedstawia docelowe obszary działań Partnerstwa, ale uczestnicy grupy założycielskiej uznali, że Partnerstwo powinno zacząć od działań w jednym, dwóch obszarach, które uznane zostaną za kluczowe i które będzie można podjąć w oparciu o potencjał członków Partnerstwa. Pozwoli to potwierdzić słuszność wypracowanej i przyjętej strategii działania Partnerstwa, a przede wszystkim pozwoli w praktyce sprawdzić, jak przebiega współpraca.
Ustalono najważniejsze zasoby organizacji tworzących Partnerstwo:
- Ÿsieci współpracujących społeczności lokalnych, samorządów, organizacji pozarządowych,
- Ÿknow-how, sprawdzone metody działań w społecznościach lokalnych,
- Ÿpracownicy, wolontariusze, trenerzy, doradcy, eksperci,
- Ÿkontakty krajowe i zagraniczne,
- Ÿkanały i narzędzia komunikacji,
- Ÿinfrastruktura lokalowo-techniczna.
Określono również kluczowe potrzeby potencjalnych partnerów:
- Ÿwymiana informacji o działaniach, wiedzy, doświadczeń, know-how,
- Ÿwzajemne informowanie o działaniach partnerów z wykorzystaniem własnych kanałów i narzędzi komunikacji,
- Ÿkorzystanie z zasobów partnerów: ludzi, kontaktów, infrastruktury,
- Ÿwspólne przedsięwzięcia,
- Ÿwspólna praca nad rozwijaniem i upowszechnianiem idei dobra wspólnego oraz nad nowymi pomysłami na jej realizację.
Strategia
Strategia opisuje również, w jaki sposób członkowie przyszłego Partnerstwa rozumieją dobro wspólne, które może być przecież różnie definiowane. Zgodnie ze strategią dobro wspólne jest tworzone przez członków lokalnej społeczności i służy każdemu jej mieszkańcowi. Mogą być to wspólne wartości, które łączą mieszkańców, na przykład poczucie lokalnej tożsamości czy też solidarności. Dobrem wspólnym mogą być także zasoby naturalne: lasy, pola, jeziora, góry, powietrze, którym wszyscy oddychamy czy też sami mieszkańcy społeczności lokalnej, dzieci, młodzież, seniorzy. Dobrem wspólnym może być również to, co jest wytworem ludzkich umysłów i rąk: place, ulice, budynki, parki czy też instytucje: urząd gminy, biblioteka, basen czy dom kultury.
To, czy coś jest dobrem wspólnym, czy też nie zależy od dwóch przesłanek. Po pierwsze, niezależnie od tego, czy chodzi o rzecz materialną czy niematerialną, dobro wspólne musi spełniać następujące warunki:
- Ÿkażdy może tworzyć dobro wspólne, dzięki czemu jest ono pełniejsze i bardziej zróżnicowane,
- Ÿkażdy powinien dbać o dobro wspólne, po to, by inni mogli z niego korzystać teraz i w przyszłości,
- Ÿkażdy może korzystać z dobra wspólnego, aby lepiej zaspokajać swoje potrzeby.
Drugi warunek niezbędny do uznania czegoś za dobro wspólne, to uświadomienie sobie tego dobra przez społeczność lokalną.
Strategia opisuje główne obszary działań Partnerstwa, a przede wszystkim to, czemu mają one służyć:
- Ÿrozwojowi i wzmacnianiu kompetencji i umiejętności przedstawicieli samorządów lokalnych i organizacji pozarządowych służących rozwiązywaniu problemów społeczności lokalnych,
- Ÿrozwojowi i edukacji obywatelskiej,
- Ÿwzmacnianiu tożsamości lokalnej i odpowiedzialności za dobro wspólne,
- Ÿaktywizowaniu obywateli w działaniach na rzecz dobra wspólnego, w tym upowszechnianie lokalnej filantropii,
- Ÿrozwojowi współpracy organizacji obywatelskich, samorządów lokalnych i lokalnych przedsiębiorców na rzecz rozwoju społeczności lokalnych.
Formalizacja
Dopiero po wypracowaniu strategii członkowie grupy założycielskiej podjęli decyzję o formalnym powołaniu Partnerstwa. Odbyło się to na spotkaniu 22 września 2016 roku, po ponad 6 miesiącach przygotowań. Członkami założycielami Partnerstwa są: Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce, Biłgorajski Fundusz Lokalny, Biłgorajska Agencja Rozwoju Regionalnego, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Forum Aktywizacji Obszarów Wiejskich, Fundacja im. Stefana Batorego , Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, Fundacja Wspomagania Wsi, Nidzicka Fundacja Rozwoju NIDA, Sieć Wspierania Organizacji Pozarządowych SPLOT oraz Stowarzyszenie Kujawsko - Pomorski Ośrodek Wsparcia Inicjatyw Pozarządowych TŁOK.
Dwie organizacje, które uczestniczyły w pracach grupy roboczej nie zdecydowały się na członkowstwo, są to Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności i Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych. Ustalono jednak, że obie chcą wspierać bliskie im działania Partnerstwa, będą więc nadal uczestniczyć w jego pracach, a w przyszłości być może tworzącą Koalicję wspierającą działania Partnerstwa.
Przyszłość
Partnerstwo w oparciu o przyjętą strategię określiło kilka kluczowych działań na 2017 rok. Są to:
- Ÿupowszechnianie dobra wspólnego w formie publikacji, artykułów, publicznych dyskusji oraz opracowania mapy działań na rzecz dobra wspólnego: zestawu różnych obszarów działań, które składają się na rozwój społeczności oparty o dobro wspólne wraz z dobrymi przykładami,
- Ÿopracowanie mapy społeczności, w których działają członkowie Partnerstwa w celu lepszej koordynacji działań członków,
- Ÿdziałania rzecznicze w zakresie rozwiązań prawno-systemowych dotyczących rozwoju lokalnego,
- Ÿwypracowanie i przetestowanie programu edukacyjnego dotyczącego dobra wspólnego dla uczniów szkół średnich.
Partnerstwo przyjęło także strategię i ustaliło na jej podstawie wspólne działania na najbliższy rok, uznając je za kluczowe dla rozwoju społeczności lokalnych w oparciu o dobro wspólne. Członkowie Partnerstwa świadomie uznali, że skoncentrują się na razie na realizacji tych działań, nie włączając się w bezpośrednie reakcje na toczące się w kraju wydarzenia, co nie znaczy, że nie monitorują tego, co się dzieje w sferze objętej działaniami Partnerstwa. Nie wykluczone jest podejmowanie przez Partnerstwo działań ad hoc, w odpowiedzi na bieżące potrzeby, ale nie powinno to odbywać się kosztem realizacji ustalonych wcześniej działań.
*