Partnerstwo publiczno-społeczno-prywatne szansą rozkwitu III sektora?
GŁOS DO STRATEGII III SEKTORA: Ujmując temat skrótowo, PPP, czyli partnerstwo publiczno-prywatne, to świadczenie usług pożytku publicznego (realizacja zadań publicznych) przez podmioty prywatne (przedsiębiorców, to jest m.in. organizacje pozarządowe prowadzące działalność gospodarczą). Przedmiotem partnerstwa publiczno-prywatnego jest wspólna realizacja przedsięwzięcia oparta na podziale zadań i ryzyk. Efektem współpracy jest osiągnięcie wspólnych strategicznych celów, w tym m.in. obopólnych korzyści społecznych.
Ta forma współpracy sektora prywatnego i publicznego jest usankcjonowana w polskim prawie ustawą z 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz.U. z 2009 r. Nr 19, poz. 100 z późn.zm.). Wykonywanie zadań sektora publicznego na zasadach PPP tym się różni od wykonywania tychże zadań na podstawie Prawa zamówień publicznych, że partner prywatny ponosi w całości lub w części nakłady na realizację przedsięwzięcia lub zapewnia ich poniesienie przez inne podmioty (osoby trzecie).
W większości krajów na świecie PPP stanowi rozwiniętą formę inwestowania w sektor publiczny, w Polsce jak dotąd ma znaczenie raczej marginalne. Tymczasem, jak wynika z „Wytycznych dotyczących udanego partnerstwa publiczno-prywatnego” Komisji Europejskiej (Dyrektoriat Generalny Polityki Regionalnej), organ ten jest zainteresowany wspieraniem i rozwojem PPP w ramach dotacji, których udziela. Może zatem warto przyjrzeć się bliżej możliwościom tej formy współpracy?
Źródło: inf. nadesłana