Fundacja Imago nie jest wielką organizacją z bardzo długimi tradycjami. Mimo tego od 2009 roku przeprowadziła kilkadziesiąt projektów, z których skorzystało ponad 1000 beneficjentów. Czego pozarządowe instytucje rynku pracy mogą nauczyć się od Imago?
Początkowo organizacja działała w zakresie edukacji i usług dla osób w wieku 50+, współpracując m.in. z lokalnym Uniwersytetem Trzeciego Wieku. Fundacja, podobnie jak inne organizacje tego typu, przeszła pewną ewolucję, jak to określa Piotr Kuźniak – od entuzjastów danego tematu do stopniowej profesjonalizacji. Instytucja poszerzała obszary działania o wsparcie dla osób niepełnosprawnych, czy bezrobotnej młodzieży. Przy tym zadaniu Fundacja Imago współpracowała z Powiatowymi Urzędami Pracy (PUP), innymi organizacjami pozarządowymi, czy firmami.
W pierwszych latach Imago tworzyły cztery osoby. Do dzisiaj trzy z nich są zaangażowane w dalszy rozwój fundacji. Od 2009 roku organizacja poza znaczącym poszerzeniem obszarów działalności otworzyła również nowe oddziały. Obecnie NGO działa na terenie trzech województw i prowadzi trzy biura: we Wrocławiu, Rybniku i Kolbuszowej, współpracując formalnie z 12 instytucjami z Dolnego Śląska, Śląska, Mazowsza i Małopolski. Wśród nich znajdują się firmy, urzędy pracy, ośrodki pomocy społecznej i organizacje pozarządowe (jedną z nich jest Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych, z którą Imago współpracuje przy projekcie sieciowania PIRP).
Organizacja wraz z poszerzeniem obszarów działania oraz otwieraniem nowych oddziałów musiała również powiększyć zaplecze kadrowe. – Nasz zespół liczy obecnie 14 osób współpracujących na stałe, a dodatkowe 30 stanowią osoby zatrudniane czasowo. Rotacja kadry występuje w ograniczonym zakresie: około dwóch osób rocznie – mówi Piotr Kuźniak. Kadra organizacji składa się z pracowników z różnorakim doświadczeniem zawodowym. Wśród osób zatrudnionych znajdują się zarówno byli pracownicy organizacji pozarządowych, samorządów, małych, średnich i dużych przedsiębiorstw.
W chwili obecnej fundacja Imago prowadzi 12 projektów. Oto niektóre z nich:
- Projekt „Centrum Telepracy” o wartości ponad 506 tys. zł ma na celu zwiększenie szans na zatrudnienie 40 niepełnosprawnych osób. Realizowane zadanie ma przyczynić się do wzrostu wiedzy i praktycznych umiejętności w zakresie kompetencji cyfrowych i psychospołecznych beneficjentów. Grupę docelową "Centrum Telepracy" stanowią osoby niepełnosprawne (znaczny stopień niepełnosprawności) bezrobotne lub nieaktywne zawodowo.
- „ReSTART zatrudnienia” jest projektem o wartości ponad 1,2 mln zł. Jego celem jest podjęcie zatrudnienia przez 30 osób, które utraciły pracę z przyczyn leżących po stronie zakładu pracy.
- Projekt „Model kontraktowania usług rynku pracy na rzecz osób niepełnosprawnych ” o wartości ponad 1,4 mln zł ma na celu przygotowanie środowiska urzędów pracy i organizacji pozarządowych do stosowania procedur kontraktowania, będących częścią znowelizowanej ustawy o promocji zatrudnienia. Głównym rezultatem projektu będzie wypracowanie modelu skutecznej aktywizacji osób niepełnosprawnych oraz podręczników wdrażania kontraktów przez powiatowe urzędy pracy.
Większość środków na projekty Fundacja Imago pozyskuje ze środków europejskich. Korzysta również ze wsparcia krajowego. Fundacja Imago jest zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Agencji Zatrudnienia (KRAZ).
Beneficjentami działań organizacji są przede wszystkim osoby długotrwale bezrobotne, bezrobotna młodzież, osoby powyżej 50 roku życia, osoby z niepełnosprawnością oraz ich rodziny – czyli najczęściej osoby oddalone od rynku pracy. W ciągu pięciu lat w zrealizowanych przez organizację projektach uczestniczyło ponad 1000 osób. W tym czasie beneficjenci skorzystali z usług aktywizacji zawodowej, społecznej i edukacyjnej.
Funkcjonowanie fundacji zostało w istotnym stopniu sformalizowane. – Dotyczy to wszystkich organizacji finansujących projekty ze środków publicznych, stąd fundacja np. wydatkuje środki w oparciu o procedury zamówień. Rekrutacja i zatrudnienie personelu jest oparte o fundacyjną politykę personalną, a dane osobowe są gromadzone, przetwarzane i archiwizowane zgodnie z polityką bezpieczeństwa danych. Niemniej na tyle na ile jest możliwe staramy się ograniczać proces biurokratyzacji trzeciego sektora – tłumaczy Piotr Kuźniak.
– Myślę, że możemy dzielić się swoim dorobkiem w obszarze projektowania rozwoju organizacji, a także budowania wielostronnych i międzysektorowych partnerstw o charakterze struktur zadaniowych. Interesujące mogą być również doświadczenia w tworzeniu rekomendacji prawnych i nawiązywaniu współpracy ponadnarodowej – wymienia Piotr Kuźniak. Biorąc pod uwagę specyfikę działania fundacji Imago, która stara się aby każdy projekt był realizowany z partnerami, to właśnie ten pierwszy punkt wydaje się najważniejszy. Dzięki współpracy z różnymi podmiotami organizacja jest elastyczna i może znacznie efektywniej „uczyć się” i wypracowywać lepsze rozwiązania dla rynku pracy.
Kamil Fejfer, kfejfer@fise.org.pl
Źródło: FISE