„Dzieci wiedzą lepiej” to motyw przewodni niecodziennego panelu dyskusyjnego, który odbył się w ramach XX Forum Ekonomicznego w Krynicy. W roli ekspertów wystąpili najmłodsi. Wspólnie z przedstawicielami „Partnerstwa dla Zdrowia” – organizatora spotkania, dzieci zastanawiały się, w jaki sposób firmy mogą angażować się w pomoc dla polskich rodzin.
Dyskusja poświęcona była sposobom rozwiązywania problemów nowoczesnych społeczeństw, poprzez różnorodne formy zaangażowania. Jedną z takich form jest idea odpowiedzialnego biznesu, którą w innowacyjny sposób wprowadza w życie – Partnerstwo dla Zdrowia. Wiedzą w zakresie realizacji przełomowych projektów społecznych podzielili się członkowie Partnerstwa dla Zdrowia - prezesi firm: Danone, Lubella i Biedronka oraz Zastępca Dyrektora Instytutu Matki i Dziecka.
Innowacyjna idea wymagała szczególnego podejścia, stąd poważne, typowe dla forum ekonomicznego tematy, połączono z dziecięcą energią i ciekawością świata. „Biznes to nie tylko zapracowani panowie w garniturach i pieniądze. To też pomoc najbiedniejszym”– podsumowała wypowiedź młodego uczestnika panelu Monika Richardson, prowadząca spotkanie. Oprócz dziesięciolatków, do rozmowy zaproszono Paulinę Smaszcz-Kurzajewską, Super Mamę Mlecznego Startu, osobę z oddaniem zaangażowaną w pracę społeczną dla Komitetu Ochrony Praw Dziecka oraz prezesów Partnerstwa dla Zdrowia.
Partnerzy - Danone, Lubella i Biedronka, działający razem na rzecz walki z niedożywieniem dzieci, opowiedzieli uczestnikom spotkania o stworzeniu „Partnerstwa dla Zdrowia” - pierwszej w Polsce platformy wymiany wiedzy i doświadczenia firm oraz instytucji naukowej. Frank Uszko, prezes firmy Danone, podkreślił innowacyjność projektu Partnerstwa, który wykorzystując mechanizmy rynkowe, przyczynił się do wzrostu liczby dzieci, które wychodzą do szkoły po zjedzeniu pełnowartościowego śniadania. Krzysztof Pawiński, prezes firmy Maspex Wadowice, której częścią jest Lubella, podkreślał, że bez partnerstwa i współdziałania przezwyciężenie tak wielkiego problemu, jak niedożywienie ilościowe i jakościowe wśród dzieci nie byłoby możliwe. Prezes Pawiński przybliżył uczestnikom panelu, jak funkcjonuje „Partnerstwo dla Zdrowia”, które połączyło odmienne sposoby działania dużych przedsiębiorstw i uznanego ośrodka naukowego. Dzięki temu możliwe było wykorzystanie różnorodnych, ale uzupełniających się zasobów, co z kolei pozwoliło na wprowadzenie pierwszego na polskim rynku produktu użytecznego społecznie – kaszki Mleczny Start. Pedro Pereira da Silva, prezes Grupy Jeronimo Martins (do której należy Biedronka), podkreślił, że sukces projektu nie byłby możliwy bez zaangażowania Instytutu Matki i Dziecka - autorytetu naukowego w zakresie prawidłowego odżywiania najmłodszych. Mówił też o tym, jak ważne jest, aby rodzice byli otwarci na rozmowy z dziećmi, bo tylko dzięki nim mogą kształtować postawy, które pomogą w budowie lepszej przyszłości. W tej lepszej przyszłości powinno być zdecydowanie więcej inicjatyw, takich jak „Partnerstwo dla Zdrowia”.
Dyskusja oprócz tematów biznesowych, dotyczyła także wartości, jakie są najważniejsze dla najmłodszych. Wspólnie z Zastępcą Dyrektora Tomaszem Kaczorem z Instytutu Matki i Dziecka i Pauliną Smaszcz-Kurzajewską, paneliści jednogłośnie stwierdzili, że największą wartością jest zdrowie. Tomasz Kaczor zwrócił się do wszystkich zebranych, a szczególnie do dzieci, aby nie zapominali o prawidłowym odżywianiu, gdyż ma ono ogromny wpływ na ich przyszłość i rozwój. Wewnętrzne badania członków tej inicjatywy potwierdzają, że innowacyjny model współpracy wybrany przez Partnerstwo dla Zdrowia, przyniósł sukces w walce z niedożywieniem najmłodszych, wynikającym z niskiej kondycji finansowej ich rodzin. W marcu br. ponad 40 tysięcy dzieci rozpoczynało dzień jedząc pożywną kaszkę Mleczny Start. To dowód, jak wielki wpływ na jakość życia społeczeństwa może mieć innowacyjna współpraca biznesu i instytucji naukowej.
Pod koniec dyskusji, Monika Richardson oraz artystka Katarzyna Okińczyc zaprosiły wszystkich uczestników do udziału w happeningu artystycznym. W trakcie zabawy powstała praca plastyczna „Pocztówka do biznesu”, przedstawiająca wizję partnerstwa firm, które poprzez wspólne działanie wpływają na lepsze życie najmłodszych. Pocztówka zostanie przekazana Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan i wyeksponowana w siedzibie organizacji przy ul. Klonowej 6 w Warszawie.
Dodatkowe informacje:
Partnerstwo dla Zdrowia
Partnerstwo dla Zdrowia to wyjątkowa platforma porozumienia trzech firm (Biedronka, Danone, Lubella) i instytucji naukowej (Instytut Matki i Dziecka). Celem Partnerstwa jest promowanie zdrowego odżywiania, jako podstawy rozwoju fizycznego i intelektualnego dzieci w wieku szkolnym.
Młody organizm potrzebuje witamin, składników mineralnych i aktywności fizycznej, aby zdrowo się rozwijać. W wyniku działań Partnerstwa dla Zdrowia powstał Mleczny Start – kaszka manna z mlekiem, której skład opracowano z myślą o dostarczeniu dzieciom na śniadanie niezbędnej dla prawidłowego rozwoju porcji składników odżywczych. Partnerstwo dla Zdrowia zaangażowało się również w promocję aktywności fizycznej dzieci organizując w 2008 roku Puchar Mlecznego Startu.
Każdej z firm i organizacji wchodzących w skład Partnerstwa dla Zdrowia, z racji prowadzonej działalności, tematyka zdrowego żywienia jest bliska. Instytut Matki i Dziecka definiuje podstawowy obszar swoich badań, jako ochronę zdrowia dzieci, w tym również dbałość o prawidłowy rozwój psychofizyczny. Zaangażowanie w Partnerstwo Danone, Lubelli i Biedronki wynika z filozofii tych firm, zakładającej promowanie - w trosce o zdrowie konsumentów - prawidłowego, odpowiednio zbilansowanego żywienia. Partnerzy chcą dzielić się swoją wiedzą i robić to wspólnie, by korzyści społeczne były jeszcze większe.
Źródło: Partnerstwo dla Zdrowia