Komisja Europejska przygotowała pakiet nowych działań, niezbędne dla poprawy sytuacji ekonomicznej w państwach członkowskich.
Pakiet zawiera cztery następujące elementy: roczną analizę wzrostu gospodarczego na 2012 r., określającą priorytety gospodarcze na nadchodzący rok; dwa rozporządzenia mające na celu wzmocnienie nadzoru gospodarczego i budżetowego w strefie euro; oraz zieloną księgę dotyczącą obligacji stabilności.
Komentując przyjęcie pakietu, przewodniczący Komisji, José Manuel Barroso, stwierdził: „Aby powrócić na ścieżkę wzrostu, państwa członkowskie muszą bardziej zdecydowanie zaangażować się w realizację reform strukturalnych, jak również zdecydować się na ściślejszą integrację strefy euro”. Dodał także: „Cele, jakie przyświecają temu pakietowi inicjatyw – wzrost gospodarczy, stabilność finansowa, dyscyplina budżetowa – są wzajemnie powiązane. Musimy realizować wszystkie z nich, jeśli chcemy przezwyciężyć obecną sytuację kryzysową i zbudować Europę, w której panuje równowaga między solidarnością i większą odpowiedzialnością.”
W rocznej analizie wzrostu gospodarczego na 2012 r. przedstawiono to, co zdaniem Komisji powinno stanowić priorytety UE na następne 12 miesięcy w zakresie polityki budżetowej i reform strukturalnych. Analiza stanowi punkt wyjścia dla drugiego europejskiego semestru zarządzania gospodarczego. Jest ona przedstawiana już teraz, a nie w styczniu, aby zapewnić państwom członkowskim i instytucjom UE dostatecznie dużo czasu na zapoznanie się z nią. Rada Europejska ma przyjąć ją do wiadomości na swoim posiedzeniu w dniu 9 grudnia br. Krajowe programy reform (dotyczące reform strukturalnych) oraz programy stabilności i konwergencji (dotyczące polityki budżetowej), które państwa członkowskie przedłożą wiosną, oraz nowe lub uaktualnione zalecenia dla poszczególnych krajów, jakie Komisja przedstawi w czerwcu, powinny być zgodne z priorytetami politycznymi przedstawionymi w rocznej analizie wzrostu gospodarczego. Nowe narzędzia nadzoru przyjęte w ramach „sześciopaku” będą również po raz pierwszy wykorzystane w ramach europejskiego semestru.
Proponowane rozporządzenie dotyczące wzmocnienia nadzoru nad polityką budżetową państw członkowskich należących do strefy euro nakłada na te państwa obowiązek przedstawiania projektów swoich budżetów każdego roku o tej samej porze i daje Komisji prawo dostępu do nich, a w razie potrzeby – wydania opinii na ich temat. Komisja może zażądać wprowadzenia zmian w przedstawionych projektach, jeżeli uzna je za poważnie niezgodne z zobowiązaniami politycznymi określonymi w pakcie stabilności i wzrostu. Cała ta procedura odbywałaby się publicznie, w celu zapewnienia pełnej przejrzystości. Rozporządzenie proponuje również stosowanie na bieżąco, przez cały cykl budżetowy, dokładniejszego monitorowania oraz wymogów w zakresie sprawozdawczości w stosunku do państw strefy euro objętych procedurą nadmiernego deficytu. Państwa członkowskie należące do strefy euro byłyby także zobowiązane do ustanowienia niezależnych rad budżetowych oraz opierania swoich budżetów na niezależnych prognozach.
W zielonej księdze dotyczącej obligacji stabilności analizuje się potencjalne korzyści i wyzwania trzech możliwych rozwiązań kwestii wspólnej emisji długu w strefie euro. Dokument przedstawia potencjalne skutki każdego z wariantów dla kosztów finansowania ponoszonych przez państwa członkowskie, europejskiej integracji finansowej, stabilności rynków finansowych i globalnej atrakcyjności rynków finansowych UE. W odniesieniu do każdego z wariantów rozpatrywane jest także niebezpieczeństwo ryzykownych zachowań, jak również konsekwencje w postaci zmian w Traktacie. Obligacje stabilności są postrzegane przez niektórych jako potencjalnie bardzo skuteczne, długofalowe rozwiązanie problemu długu państwowego, podczas gdy inni obawiają się, że zniosłyby one bodźce rynkowe do utrzymania dyscypliny budżetowej i zwiększyłyby niebezpieczeństwo ryzykownych zachowań. Komisja jednoznacznie wskazuje, że wszelkie zmiany w kierunku wprowadzenia obligacji stabilności byłyby możliwe i pożądane jedynie w przypadku jednoczesnego wzmocnienia dyscypliny budżetowej. Zakres takiego wzmocnienia musi być proporcjonalny do ambicji wybranego wariantu.
MEMO/11/820 – Zielona księga Komisji Europejskiej na temat możliwości wprowadzenia obligacji stabilności.
MEMO/11/821 – Roczna analiza wzrostu gospodarczego na 2012 r.– najczęściej zadawane pytania.
MEMO/11/822 – Zarządzanie gospodarcze – Komisja proponuje dwa nowe rozporządzenia w celu dalszego wzmocnienia nadzoru budżetowego w strefie euro.