Społeczny Instytut Ekologiczny realizuje projekty w Armenii, wspierając tamtejsze rolniczki.
Społeczny Instytut Ekologiczny wraz z ormiańską organizacją partnerską Green Lane realizuje projekty „Rozwój obszarów wiejskich Armenii poprzez produkt lokalny” oraz „Aktywne lokalnie – budowanie modelowej grupy kobiet z Gargar”. Działania finansowane są z dwóch źródeł: Programu RITA Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności oraz programu MSZ RP „Polska pomoc rozwojowa 2013”.
W ramach działań projektowych m.in. powstała baza danych ekologicznych produktów i przetwórców owoców i warzyw w prowincji Tawusz, która będzie narzędziem pomocnym w tworzeniu marki i strategii produktu regionu. Baza będzie dostępna na stronie internetowej i będzie służyła promocji w przyszłości. Liderki grupy kobiet produkujących ekologiczne warzywa i owoce w miejscowości Gandzagar, eksperci przetwórstwa owocowo-warzywnego i rolnictwa ekologicznego w Armenii oraz koordynatorka z Green Lane odwiedzili Polskę. Grupa wzięła udział w festynie z okazji Dnia Ziemi w Warszawie na Polu Mokotowskim, dzięki czemu poznała rolników ekologicznych i producentów żywności ekologicznej opartej na surowcu lokalnym, producentów ekologicznych herbatek i przypraw ziołowych, suszy owocowych i warzywnych z całej Polski. Zwiedziła ponadto m.in. Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu, Ogród Zielarski Księdza Kluka, w nadleśnictwie Rudka poznała przykład certyfikacji ziół pochodzących ze stanu dzikiego, odwiedziła kilku rolników ekologicznych, poznała metody fermentacji ziół i sporządzania leczniczych nalewek, spotkała się z lokalnymi producentami i rolnikami ekologicznymi, uczestniczyła w szkoleniu poświęconym metodom uprawy współrzędnych warzyw, ochronie ekologicznej roślin, kompostowaniu, nawożeniu.
W ramach projektu, dla powstającego w Gandzagar Ośrodka Rolnictwa Ekologicznego założonego przez grupę kobiet, polska strona zakupiła suszarnię owoców i warzyw, lodówki, maszynki do obierania i krojenia owoców oraz drobne wyposażenie. Uroczyste otwarcie suszarni miało miejsce w październiku 2013 r. podczas wizyty polskich ekspertów. Polska grupa odwiedziła też rolników i przetwórców owoców w prowincji Tawusz i w sąsiednich, zapoznała się z funkcjonowaniem lokalnych banków genów. Eksperci prowadzili szkolenia na temat różnych form marketingu produktów lokalnych, ich wyszukiwania i oceny możliwości rynkowych, promocji sprzedaży, komunikacji marketingowej, marketingu bezpośredniego – public relations oraz kreowania marki produktu i loga.
Źródło: Społeczny Instytut Ekologiczny