Organizacje społeczeństwa obywatelskiego i ich znaczenie w kreowaniu unijnej polityki spójności
Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny od kilku lat postuluje wzmocnienie roli organizacji społeczeństwa obywatelskiego w planowaniu i realizacji polityki spójności. Jego zdaniem zasada partnerstwa powinna być realizowana obligatoryjnie na wszystkich etapach realizacyjnych PS – od procesu programowania po ewaluację efektów przyjętych rozwiązań.
Zasada partnerstwa a reprezentatywność
Konieczność wzmocnienia roli organizacji wynika z zasady partnerstwa[1], nakładającej obowiązek współpracy między instytucjami publicznymi kraju członkowskiego oraz Unii Europejskiej z partnerami społecznymi i organizacjami pozarządowymi. Aby partnerstwo było realizowane skutecznie, EKES zarekomendował wprowadzenie następujących kryteriów reprezentatywności: dostęp do specjalistycznej wiedzy członków, działalność pożytku publicznego, odpowiednia liczba członków, zapewniająca skuteczność prowadzonych działań, niezależność finansowania dająca autonomię działań, niezależność od zewnętrznych interesów i presji oraz przejrzystość w dziedzinie finansów i wewnętrznych procesów decyzyjnych[2].
Obszary zaangażowania organizacji
Komitet wypracował rekomendacje dla wzmocnienia roli organizacji obywatelskich w obszarach realizacji polityki spójności:
- programowanie na poziomie wspólnotowym – wprowadzenie ram zaangażowania gwarantujących organizacjom prawo uczestnictwa w pracach na poziomie UE;
- programowanie na poziomie krajowym – stworzenie planu konsultacji społecznych dla dokumentów tworzonych w krajach członkowskich;
- promocja funduszy strukturalnych – włączanie organizacji przez władze regionalne w opracowywanie planów promocji celów polityki spójności oraz możliwości, jakie dają fundusze strukturalne;
- wdrażanie funduszy europejskich – zachęcanie organizacji przez państwa członkowskie do szerokiego korzystania z grantów globalnych Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego; udostępnienie organizacjom środków z pomocy technicznej oraz uproszczenie kryteriów dostępu;
- monitorowanie i ewaluacja wykorzystania środków – informowanie organizacji przez Komisję Europejską o zasadach ich uczestnictwa w komitetach monitorujących; informacje od organizacji powinny być włączane do sprawozdań przedstawianych przez państwa członkowskie; organizacje ze swej strony powinny utrzymywać stały kontakt ze swoimi przedstawicielami w komitetach monitorujących[3].
Wyzwanie zwiększania partycypacji
Skuteczne działania na rzecz wzrostu znaczenia organizacji społeczeństwa obywatelskiego w tworzeniu polityki spójności wymagają stałej promocji zasady partnerstwa tak wśród samych organizacji, jak i w Komisji Europejskiej oraz wśród władz regionalnych. Rekomendacje Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego powinny być sukcesywnie wdrażane przez administrację publiczną. Partnerstwo w procesie wdrażania PS zwiększa bowiem jej efektywność.
[1] Art. 11 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z . 11 lipca 2006 r., ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999.
[3] Ibidem.
Źródło: OFOP