Niemal wszystkie organizacje chcą współpracować z biznesem, ale w praktyce kontakty z firmami ma nieco ponad 60% z nich, a zaledwie 30% uzyskuje od przedsiębiorców wsparcie finansowe. Aktywnie wsparcia w sektorze prywatnym szuka mniej niż połowa organizacji. Ngo.pl przygląda się wynikom badań na temat współpracy międzysektorowej.
Połowa organizacji otrzymuje wsparcie od przedsiębiorstw
Blisko dwie trzecie organizacji (62%) kontaktuje się z przedsiębiorstwami, przy czym w ogromnej większości są to relacje luźne: zaledwie 11% organizacji deklaruje utrzymywanie częstych, regularnych kontaktów. Na czym one najczęściej polegają? Przede wszystkim na wsparciu finansowym – otrzymuje je około 1/3 polskich organizacji. Poza tym korzystają też ze wsparcia rzeczowego, nieodpłatnego wykonania usług lub obniżenia ich ceny, merytorycznego wsparcia pracowników firm, a także z wymiany barterowej. Natomiast wspólne projekty z partnerami biznesowymi realizowała tylko co dziesiąta organizacja.
Spada liczba organizacji uzyskujących wsparcie od firm
– Na sytuację tę z pewnością ma wpływ kryzys finansowy i trudności, z jakimi borykają się obecnie przedsiębiorcy – mówi Jadwiga Przewłocka ze Stowarzyszenia Klon/Jawor. – To właśnie budżety na działania społeczne są w wielu przypadkach okrajane w ramach oszczędności i cięć.
Warto jednak zwrócić uwagę nie tylko na hojność firm, ale też zainteresowanie i aktywność samych organizacji. Mniej niż połowa z nich aktywnie próbowała pozyskać finansowe lub rzeczowe wsparcie od firm, zaś blisko połowa deklaruje, że wcale nie interesowała się takimi możliwościami wsparcia.
– Powodów tej sytuacji jest wiele – komentuje Jadwiga Przewłocka. – Od doświadczeń organizacji, które w przeszłości spotkały się z odmową ze strony firm, przez brak tradycji wspierania działań społecznych w Polsce, problemy prawne i podatkowe, po brak wiedzy i umiejętności nawiązywania współpracy, a także brak zasobów kadrowych, które pozwoliłyby skutecznie pozyskać wsparcie firm. Istotny jest też tutaj deficyt umiejętności współdziałania.
Korzystanie ze środków finansowych pochodzących od firm i przedsiębiorstw jest najbardziej typowe dla organizacji działających na dużą skalę: wśród tych, które są aktywne co najmniej w całym województwie, ponad jedna trzecia finansuje część swoich działań z pieniędzy firm prywatnych; spośród organizacji aktywnych na skalę gminną lub powiatową z tego typu środków korzysta jedna czwarta, a w grupie stowarzyszeń i fundacji działających lokalnie tylko jedna dziesiąta.
Organizacje marzą o pieniądzach
Choć – jak pokazują powyższe dane – działania na rzecz współpracy z biznesem podejmuje mniejszość organizacji, to jednak wedle składanych deklaracji niemal wszystkie chciałyby z przedsiębiorstwami współpracować. Zaledwie 11% nie jest taką współpracą zainteresowana.
Przedstawiciele organizacji oczekują od firm przede wszystkim wsparcia finansowego – wskazuje na nie ponad 60% badanych. Inne rodzaje współpracy plasują się na liście oczekiwań organizacji znacznie niżej: wsparcia rzeczowego chciałaby jedna trzecia, wsparcia usługami mniej niż jedna piąta z nich.
Niewiele organizacji docenia możliwości wsparcia merytorycznego ze strony biznesu. Jeśli już zauważają taki kierunek współpracy, to najczęściej dotyczy on pozyskiwania środków: wsparcia merytorycznego dotyczącego fundraisingu oczekiwałoby 11% organizacji. Natomiast zainteresowanie doradztwem dotyczącym zarządzania organizacją czy rozwojem działalności gospodarczej wskazywane są przez zaledwie kilka procent badanych. Jednocześnie tylko 8% organizacji chciałoby wspólnie z firmami i przedsiębiorstwami tworzyć produkty lub usługi dla swoich beneficjentów
Istotna grupa oczekiwań organizacji wobec biznesu wiąże się z kształtem współpracy. Jedna czwarta stowarzyszeń i fundacji oczekuje od swoich potencjalnych, biznesowych partnerów gotowości do długoterminowego zaangażowania. Podobny odsetek chciałby partnerskich relacji oraz poważnego traktowania. Te postulaty zgłaszane są przede wszystkim przez przedstawicieli organizacji już z biznesem współpracujących, doceniających znaczenie jakości i długości relacji.
Wykres 2. Oczekiwania organizacji współpracujących z biznesem wobec sektora biznesu.
Wydaje się więc, że przed organizacjami i biznesem jeszcze długa droga, polegająca nie tylko na intensyfikacji współpracy, ale też na wzajemnym zrozumieniu swoich potrzeb i przedyskutowaniu oczekiwań. Dla części organizacji sektor biznesu jest wciąż tylko źródłem zasobów (często nieosiągalnym), nie zaś faktycznym partnerem działań.
Źródło: inf. własna (ngo.pl)