OPP: Stanowisko Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji
18 stycznia Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zajęła stanowisko w sprawie upowszechniania przez nadawców informacji dotyczących organizacji pożytku publicznego. Przedstawiciele trzeciego sektora wierzą, że wydarzenie to przyczyni się do realizowania dotychczas martwego przepisu ustawy o działalności pożytku publicznego, który przewiduje możliwość nieodpłatnego informowania o prowadzonej przez organizacje pożytku publicznego działalności nieodpłatnej.
Przepisy ustawy o działalności pożytku publicznego dają organizacjom
posiadającym status pożytku publicznego potencjalną możliwość nieodpłatnego informowania o swojej
działalności w publicznych mediach. Zgodnie z art. 23a ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o
radiofonii i telewizji (Dz. U. Nr 101, poz. 1114 ):
"Jednostki publicznej radiofonii i telewizji stwarzają organizacjom pożytku publicznego, o
których mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o
wolontariacie, możliwość nieodpłatnego informowania o prowadzonej przez te organizacje działalności
nieodpłatnej."
Zgodnie z przepisami, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji może także
określić w drodze rozporządzenia tryb postępowania związanego z nieodpłatnym informowaniem o
prowadzonej przez organizacje pożytku publicznego działalności nieodpłatnej, uwzględniając potrzeby
tych organizacji oraz obowiązki jednostek publicznej radiofonii i telewizji. Niestety, przepisów
wykonawczych dotychczas nie wydano, co w rzeczywistości uniemożliwia organizacjom pożytku
publicznego egzekwowanie swoich uprawnień. W tej sytuacji, światełkiem w tunelu wydaje się być
stanowisko Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w sprawie upowszechniania przez nadawców informacji
dotyczących organizacji pożytku publicznego.
Otóż w związku z możliwością przekazywania jednego procenta należnego
podatku, Krajowa Rada zwróciła się do nadawców o upowszechnianie wiedzy na ten temat oraz
wystosowała prośbę do jednostek radiofonii i telewizji publicznej o uwzględnianie w programach
emitowanych audycji, informacji o działalności organizacji pożytku publicznego, w tym o możliwych
sposobach ich finansowania.
W swoim stanowisku Rada podkreśliła, że rola mediów w dziedzinie
kształtowania postaw obywatelskich jest niezwykle ważna i z tego powodu
zarządzanie środkami masowego przekazu musi mieć na względzie przekaz informacji na temat różnych
form wsparcia dla inicjatyw o charakterze charytatywnym, edukacyjnym i kulturalnym.
Stanowisko Rady z pewnością nastraja optymistycznie, co nie zmienia jednak faktu, że przepisów
wykonawczych jak nie było, tak nie ma.