Sytuacja w turystyce omawiana jest z różnych perspektyw: gospodarczej, społecznej i ochrony środowiska naturalnego, z punktu widzenia istotnego znaczenia turystyki dla całej gospodarki europejskiej oraz dla gospodarek niektórych państw, czy wreszcie jej pozytywnego wkładu w dobrobyt i zatrudnienie w Europie. Wszystkie powyższe czynniki składają się na obraz sektora dysponującego znacznym potencjałem, charakteryzującego się stabilnością i wzrostem. Z drugiej strony zaznacza się również, że turystyka wiąże się z różnymi problemami i zagrożeniami takimi jak: sezonowość, korzystanie, niekiedy nadmierne, z zasobów naturalnych, brak należytego poszanowania dla dziedzictwa kulturowego oraz dla lokalnego otoczenia, jak również obawy związane ze zjawiskiem terroryzmu. Czynniki te sprawiają, że z turystyką wiążą się pewne istotne wyzwania. Do wyzwań tych należy zaliczyć potrzebę zapewnienia powszechnego dostępu do turystyki, jej rzeczywisty wkład w rozwój wielu państw na całym świecie, równowagę w dziedzinie ekologii, stabilne i wartościowe miejsca pracy oraz wkład w pokój na świecie. W przypadku sektora o strategicznym znaczeniu, jakim dla Europy jest turystyka, sprostanie powyższym wyzwaniom jest jednym z warunków powszechnej poprawy jakości życia.
Turystyka socjalna a wyzwania agendy
lizbońskiej
Należy zwrócić szczególnie uwagę na wyzwania, jakie stawia
przed turystyką socjalną, agenda lizbońska, której strategicznym
celem jest uczynienie z Europy najbardziej konkurencyjnej i
dynamicznej oraz opartej na wiedzy gospodarki na świecie, zdolnej
do systematycznego wzrostu gospodarczego, zapewniającej większą
liczbę lepszej jakości miejsc pracy oraz większą spójność
społeczną. W tym kontekście niezbędne jest ustalenie, czy
turystyka socjalna skutecznie i pozytywnie przyczynia się do
realizacji tego celu. EKES jest zdania, że możliwe jest zwiększenie
znaczenia turystyki socjalnej i dlatego proponuje pewne
rozwiązania, adresowane do różnych podmiotów.
Definicja turystyki socjalnej
Według Międzynarodowego Biura Turystyki Socjalnej (BITS)
turystyka socjalna oznacza „wszelkie koncepcje i zjawiska związane
z udziałem w turystyce grup społecznych o niskich dochodach,
możliwym dzięki dokładnie określonym instrumentom socjalnym”. BITS
pracuje obecnie nad zmianą tej definicji, tak aby wskazywała na
wkład turystyki w rozwój oraz w solidarność społeczną. Komisja
Europejska uważa, że turystyka socjalna to działalność
organizowana w niektórych państwach przez stowarzyszenia,
spółdzielnie i związki zawodowe, której celem jest zapewnienie
możliwości podróżowania jak największej liczbie osób, a w
szczególności osobom należącym do najmniej uprzywilejowanych grup
społeczeństwa.
Zdaniem EKES-u żadna z tych definicji nie jest
wystarczająco precyzyjna, jednakże, uznaje, że większe znaczenie od
ustalenia takiej definicji ma określenie charakterystycznych
przejawów turystyki socjalnej. W związku z tym EKES stwierdza, że
przez turystykę socjalną można rozumieć wszelką działalność
spełniającą trzy poniższe warunki:
- sytuacja życiowa całkowicie lub częściowo uniemożliwia
korzystanie w pełni z prawa do turystyki (może to wynikać z
przyczyn gospodarczych, niepełnosprawności fizycznej lub umysłowej,
izolacji poszczególnych osób lub całych rodzin, ograniczonej
mobilności czy trudności związanych z położeniem
geograficznym);
- określone podmioty podejmują działania na rzecz
likwidacji lub ograniczenia barier uniemożliwiających
zainteresowanym osobom korzystanie z turystyki;
- powyższe działania są skuteczne i faktycznie umożliwiają
określonej grupie osób udział w turystyce w sposób zgodny z
zasadami zrównoważonego rozwoju, dostępności i
solidarności.
Historia turystyki
socjalnej
Chociaż nie jest jasne,
w jaki sposób doszło do ukształtowania turystyki socjalnej w jej
obecnej formie, początków tego zjawiska można doszukiwać się w
organizacjach powstałych w pierwszych latach XX wieku i
specjalizujących się w organizacji obozów sportowych w górach oraz
w obozach wakacyjnych dla dzieci pochodzących z mniej
uprzywilejowanych rodzin, które zaczęto organizować w Szwajcarii i
we Francji. Po II wojnie światowej w organizowanie pierwszych form
turystyki socjalnej zaczęły włączać się władze publiczne. Niektóre
państwa europejskie (Francja, Włochy, Portugalia i Hiszpania) same
organizowały turystykę socjalną, podczas gdy inne (Wielka Brytania,
Holandia) przyjęły politykę nieinterwencji w tym zakresie. W latach
50-tych i 60-tych ubiegłego wieku działania na rzecz wspierania
turystyki socjalnej nabrały prawdziwego rozmachu; doszło też do
powołania szeregu organizacji, stowarzyszeń oraz organów
koordynujących, w tym Międzynarodowego Biura Turystyki Socjalnej
(BITS) z siedzibą w Brukseli.
Podstawy turystyki
socjalnej
Według BITS turystyka
socjalna opiera się na pięciu kryteriach:
1. Prawo
większości do udziału w turystyce. Obecnie liczba osób udających
się na wakacje znacznie wzrosła w wyniku upowszechnienia się
turystyki jako takiej w całym społeczeństwie, nadal jednak istnieją
grupy, które z różnych powodów nie mogą korzystać z wyjazdów
wakacyjnych. Istnieją wątpliwości, czy władze publiczne mogą i
powinny przeznaczać środki publiczne na zagwarantowanie prawa do
turystyki lub wyjazdów wakacyjnych. Poszczególne państwa podejmują
w tej kwestii różne działania: niektóre z nich angażują się
bardziej z przyczyn społecznych, podczas gdy inne są mniej aktywne
w rozwiązywaniu tych problemów.
2. Wkład turystyki
socjalnej w integrację społeczną. Turystyka w istotny sposób
przyczynia się do integracji społecznej oraz ułatwia kontakt z
innymi kulturami, miejscami, zwyczajami, a w szczególności z
ludźmi. W przypadku UE turystyka socjalna może stanowić skuteczny
instrument w procesie kształtowania Europy
obywatelskiej.
3. Tworzenie
struktur zrównoważonej turystyki. Turystyka socjalna, w której
większe znaczenie mają warunki socjalne niż czynniki gospodarcze,
może przyczynić się do powstania lub odnowy miejscowości
turystycznych, spełniając równocześnie kryteria turystyki
zrównoważonej pod względem gospodarczym, społecznym oraz
ekologicznym. Jeżeli przyjąć, że zrównoważony charakter rozwoju
polega na odpowiednim wyważeniu różnych aspektów ludzkiej
działalności, turystykę socjalną należałoby uznać za narzędzie
zrównoważonego rozwoju w wielu słabiej rozwiniętych państwach, w
których turystyka postrzegana jest jako ten rodzaj działalności
gospodarczej, który może je wydobyć z ubóstwa.
4. Wkład w
zatrudnienie i rozwój gospodarczy. Turystyka przypuszczalnie już
teraz posiada, a w przyszłości z pewnością wzmocni jeszcze swą
pozycję najsilniejszego sektora gospodarczego na świecie oraz
jednego z sektorów wnoszących największy wkład w zatrudnienie,
rozwój, dobrobyt oraz jakość życia w regionach, w których jest
uprawiana. Mimo że turystyka socjalna przyczynia się do tej ważnej
pozycji ekonomicznej, jej organizatorzy nie są jeszcze w pełni
świadomi związanych z nią możliwości, jej znaczenia dla gospodarki,
ani też możliwości opierania się przy wyborze miejsca wyjazdu na
kryterium zrównoważonego rozwoju.
5. Wkład turystyki
socjalnej w globalny rozwój. Warunki niezbędne do rozwoju turystyki
socjalnej odpowiadają warunkom, jakie należy spełnić, by dla danego
regionu i jego mieszkańców turystyka stała się siłą napędową
rozwoju. Wiele międzynarodowych instytucji wskazuje na zalety
turystyki jako skutecznego antidotum przeciwko wojnom i wszelkiego
rodzaju klęskom.
Zarządzanie turystyką
socjalną oraz jej zasady i warunki
Należy przeanalizować
czynniki i kryteria charakteryzujące turystykę socjalną oraz metody
zarządzania nią, co pozwoli na wyróżnienie aspektów, które można
zaliczyć do sfery socjalnej i tych, które pozostają poza jej
zakresem. Zdaniem BITS możliwe jest wyznaczenie pewnych kryteriów
określających ogólną koncepcję turystyki:
- podstawowym celem powinno być zwiększenie dostępu do
turystyki dla wszystkich grup, lub jednej konkretnej grupy,
mających trudności z dostępem do turystyki;
- powinna ona być otwarta na bardzo różnych
odbiorców;
- konieczne jest poprawne określenie grup, do których
adresowana jest działalność: kategorii społecznych i wiekowych czy
też osób niepełnosprawnych, przestrzegając przy tym zawsze
kryterium niedyskryminacji;
- należy włączyć inicjatywy i cele o charakterze
humanistycznym, edukacyjnym, kulturalnym oraz ogólnie cele związane
z rozwojem osobistym;
- turystyka powinna charakteryzować się przejrzystością w
zakresie gospodarczych aspektów działalności, przy czym zyski
powinny zostać ograniczone do poziomu niezbędnego do realizacji
celów socjalnych;
- produkty turystyki powinny przynosić również wartość
pozafinansową;
- należy dążyć do trwałego włączenia działalności
turystycznej w ramy lokalnego otoczenia;
- zarządzanie zasobami ludzkimi powinno odbywać się w
sposób sprzyjający czerpaniu satysfakcji z pracy i
integracji.
Turystyka socjalna a
dochodowość przedsiębiorstw
Turystyka socjalna jest
słusznie uznawana za działalność o charakterze gospodarczym i
dlatego powinny w niej obowiązywać podstawowe zasady rentowności
inwestycji oraz zysków niezbędnych do realizacji i osiągania jej
podstawowych celów.
Korzyści społeczne
płynące z turystyki
Chociaż turystyka
socjalna jest rodzajem działalności gospodarczej, ma także wyraźny
wymiar społeczny, przynosząc korzyści w tej dziedzinie. Turyści
odnoszą korzyści z wakacji, pracownicy zatrudnieni w turystyce – ze
swej pracy, przy czym zyskuje także całe społeczeństwo. W przypadku
UE turystyka socjalna ma i z pewnością będzie miała coraz większy
wpływ na kształtowanie Europy obywatelskiej.
Koncepcje i wizje
turystyki socjalnej w Europie
Turystyka socjalna jest
dziś różnie pojmowana w poszczególnych państwach członkowskich UE,
opracowujących programy turystyki socjalnej, przy czym we
wszystkich tych koncepcjach dają się wyróżnić trzy elementy
wspólne:
- rzeczywiste dysponowanie wolnym czasem na wyjazd
wakacyjny,
- możliwość sfinansowania wyjazdu,
- istnienie kanałów, struktur lub instrumentów
umożliwiających praktyczną realizację tych praw.
W związku z tym do
turystyki socjalnej należałoby zaliczyć całość wyjazdów
organizowanych przez związki zawodowe, wyjazdy rodzinne, wyjazdy w
celach religijnych, wyjazdy organizowane przez firmy dla swoich
pracowników, wyjazdy organizowane przez instytucje publiczne,
wyjazdy dla osób niepełnosprawnych, ludzi młodych lub osób w
podeszłym wieku.
Podmioty zaangażowane
w turystykę socjalną i ich rola
Instytucje europejskie
wykazują coraz większe zainteresowanie turystyką socjalną. W
szczególności rola Komisji Europejskiej polega na krzewieniu nowych
doświadczeń w poszczególnych państwach oraz ustanowieniu kontaktów
między osobami pragnącymi współpracować w realizacji inicjatyw o
charakterze ponadnarodowym. Wydaje się natomiast, że nie obejmuje
ona obecnie pełnienia funkcji ogólnego koordynatora inicjatyw w
zakresie turystyki socjalnej na szczeblu UE, co w obliczu faktu, że
ok. 40% obywateli UE w ogóle nie uczestniczy w turystyce, powinno
ulec zmianie.
Rządy państw
członkowskich
Stopień zaangażowania
rządów państw członkowskich w działania dotyczące turystyki
socjalnej jest bardzo zróżnicowany ze względu na czynniki
historyczne, ideologiczne i społeczne. W niektórych państwach rządy
krajowe, regionalne lub lokalne udzielają istotnego finansowego
wsparcia dla tej działalności. Środki te często przeznaczane są na
rzecz konkretnych grup: ludzi młodych, osób w podeszłym wieku, osób
niepełnosprawnych czy mniej uprzywilejowanych itd.
Należy zwrócić uwagę na
takie inicjatywy jak bony wczasowe, w ramach których pracodawcy
współfinansują działania zapewniające pracownikom możliwości
wakacyjnego wyjazdu. Inicjatywą godną uwagi jest hiszpańskie
przedsiębiorstwo zrzeszające duże firmy turystyczne Świat seniora –
które pierwotnie miało zarządzać programem turystyki socjalnej
Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej, po czym rozszerzyło swoją
działalność i zakres socjalny, oferując specjalistyczne produkty
turystyczne przeznaczone dla osób w podeszłym wieku. Społeczny
charakter tej działalności nie stanowi przeszkody dla jej
konkurencyjności.
Związki zawodowe już od
początku istnienia zjawiska turystyki socjalnej bardzo aktywnie
angażowały się w działalność turystyczną w celu zapewnienia
korzyści swoim członkom. Udział ten polegał zarówno na wspieraniu
budowy infrastruktury materialnej, kompleksów wakacyjnych, domów
wypoczynkowych, jak i świadczenia specjalistycznych usług.
Doświadczenia i poziom zaangażowania różnią się w poszczególnych
państwach, jednak prawie w każdym z nich istnieje jakaś forma
turystyki socjalnej prowadzonej przez związki zawodowe.
Wyspecjalizowane
stowarzyszenia
Przykładem takich
stowarzyszeń są spółdzielnie konsumenckie, które w niektórych
państwach (Włochy i Wielka Brytania) dysponują rozległą siecią
agencji zajmujących się organizacją turystyki socjalnej. Warto
wspomnieć zwłaszcza o organizacjach młodzieżowych i ekologicznych
działających w tym obszarze.
Grupy zaangażowane
bezpośrednio lub pośrednio w turystykę socjalną
Najwyraźniej to sami
beneficjenci pełnią rolę najważniejszych uczestników różnych
programów i działań w dziedzinie turystyki socjalnej. Także
społeczności lokalne, na których terenie uprawiana jest turystyka
socjalna, odnoszą korzyści związane z zatrudnieniem, działalnością
gospodarczą i rozwojem.
Obecny stan turystyki
socjalnej w Europie
Podstawy teoretyczne,
legislacyjne i planistyczne
W Europie ramy
teoretyczne, legislacyjne i planistyczne w dziedzinie turystyki
socjalnej nie są obecnie zbyt rozbudowane, jednakże opracowano
szereg analiz i sprawozdań mających na celu sporządzenie wykazu
różnorodnych przykładów turystyki socjalnej istniejących w Europie,
jak np.:
Francuska Krajowa
Agencja ds. Bonów Wakacyjnych (ANCV) odnotowała w 2005 r. obroty na
poziomie ok. 1 mld EUR. Agencja powstała w 1982 r. jako organ
publiczny o charakterze przemysłowo-handlowym i po przeszło 23
latach działalności pozostaje użytecznym instrumentem polityki
społecznej w dziedzinie turystyki. Agencja realizuje trzy cele:
ułatwianie jak największej liczbie osób, a szczególnie osobom o
niskich dochodach, wyjazdu na wakacje; zapewnianie swobody wyboru
dzięki rozległej sieci specjalistów w dziedzinie turystyki,
potrafiących skutecznie zaspokoić wszelkie potrzeby oraz współpraca
na rzecz rozwoju turystyki, przyczyniająca się do jej bardziej
równomiernego rozłożenia w poszczególnych regionach. Bony wakacyjne
przekazywane są corocznie ok. 2,5 mln osób, a korzyści z nich
odnosi ok. 7 mln wyjeżdżających. ANCV dysponuje siecią ponad 21000
organizacji stowarzyszonych, uczestniczących w finansowaniu jej
działalności, a w świadczenie usług zaangażowanych jest ok. 135000
pracowników z branży turystyki i wypoczynku. Programy realizowane
przez agencję pomagają stworzyć możliwość wyjazdu na wakacje dla
grup mniej uprzywilejowanych, grup osób niepełnosprawnych, ludzi
młodych itd., zapewniając granty wakacyjne o łącznej wartości ok.
4,5 mln EUR.
Podobne cele
przyświecają realizowanemu w Hiszpanii programowi turystyki
socjalnej IMSERSO. Corocznie program pomaga wyjechać poza sezonem
wakacyjnym ponad 1 mln osób, w szczególności osobom starszym, na
zorganizowane, grupowe wycieczki. Każdego roku Hiszpania przeznacza
na realizację programu ok. 75 mln EUR z budżetu państwa, jednakże
dzięki różnym mechanizmom podatkowym (VAT, podatek od działalności
handlowej i gospodarczej, podatek od dochodów osób prawnych i
fizycznych), zwiększonym dochodom ze składek na zabezpieczenie
społeczne oraz dzięki oszczędnościom w wydatkach na zasiłki dla
bezrobotnych, program ten jest wysoce dochodowy, przynosząc zysk w
kwocie ok. 125 mln EUR. Każde 1 EUR zainwestowane w realizację
programu przynosi 1,7 EUR zysku. Szacuje się, że program pozwala na
zatrudnienie ok. 10000 pracowników, którzy w przeciwnym wypadku
byliby zatrudniani wyłącznie w sezonie turystycznym.
W Europie istnieją także
inne dobre przykłady, być może realizowane w bardziej ograniczonym
zakresie i skierowane do węższej grupy odbiorców, ale równie cenne.
Można tutaj podać przykład Publicznej Platformy Reprezentacji Osób
Niepełnosprawnych Fizycznie, której działalność koncentruje się na
konkretnej grupie, jednak która z powodzeniem organizuje dla niej
wyjazdy wakacyjne. Z innego punktu widzenia za bardzo interesującą
i godną uwagi należy uznać również wspólną inicjatywę trzech
organizacji: z Wielkiej Brytanii (Family Holiday Association),
Belgii (Toerisme Vlaanderen) i Francji (Vacances Ouvertes), które
prowadzą skoordynowane działania na rzecz zapewnienia w tych trzech
państwach turystyki dla wszystkich.
Także na szczeblu
regionalnym rząd Andaluzji (Hiszpania) rozwija program Residencias
de Tiempo Libre (domy wypoczynkowe) oraz program Conoce tu Costa
(poznaj swoje wybrzeże), w ramach których organy administracji
regionalnej i lokalnej współpracują na rzecz udziału osób starszych
w imprezach turystycznych na terenie wyżej wymienionej wspólnoty
autonomicznej. Tematyka turystyki socjalnej poruszana jest szerzej
na portalu turystycznym Unii Europejskiej, www.visiteurope.com
.
W kierunku
europejskiej platformy turystyki socjalnej
W celu zwiększenia roli
turystyki socjalnej, EKES uważa, że pożyteczna byłaby Europejska
platforma w dziedzinie turystyki socjalnej. Mogłaby ona posłużyć
m.in. do:
- upowszechnienia i poszerzenia zakresu istniejących
programów oraz liczby osób korzystających z turystyki socjalnej w
całej Europie;
- wykorzystania międzynarodowego wymiaru istniejących
programów poprzez realizację programów współpracy dwustronnej i
wielostronnej;
- wspierania stopniowej realizacji ogólnoeuropejskiej
turystyki socjalnej, w której uczestniczyć będzie jak największa
liczba państw.
Do potencjalnych
uczestników można by zaliczyć organizacje, które zarządzają obecnie
programami turystyki socjalnej w różnych państwach; organizacje
związkowe i spółdzielnie zainteresowane realizacją programu;
pracodawcy z jak najszerzej rozumianej branży turystycznej,
zainteresowani poprawą rentowności swoich przedsiębiorstw w sposób
trwały; władze krajowe, regionalne i lokalne; Unia Europejska i jej
instytucje oraz organizacje turystyki socjalnej.
W odniesieniu do
szerokiego kręgu pracowników zaangażowanych w zarządzanie różnymi
programami turystyki socjalnej należy zachęcać ich do doskonalenia
oferowanych produktów i usług, do inwestycji w poprawę
infrastruktury oraz do innowacji w zakresie oferowanych produktów,
zwłaszcza tych, które mają charakter międzynarodowy. Koordynacja
programów oraz stowarzyszenia odpowiedzialnych organizacji stanowią
dobrą metodę wprowadzania udoskonaleń i wymiany
doświadczeń.
W odniesieniu do
przedsiębiorstw z branży turystycznej EKES zaleca ich pełne
zaangażowanie w programy turystyki socjalnej. Turystyka socjalna
jest nośnikiem wartości zgodnych z zasadami dobrego zarządzania,
konkurencyjności i dochodowości w perspektywie krótkoterminowej, a
przede wszystkim w perspektywie średnio- i długoterminowej, oraz
pozwala na zapewnienie zatrudnienia wielu pracownikom przez cały
rok.
W odniesieniu do władz
oraz instytucji krajowych, regionalnych i lokalnych, EKES pragnie
zachęcić je do ustanawiania programów turystyki socjalnej ze
względu na płynące z nich korzyści społeczne i
gospodarcze.
EKES zaleca instytucjom
europejskim, by pamiętały o tym, że turystyka socjalna jest
rodzajem działalności, łączącej cele z dziedziny turystyki i
polityki społecznej. Pobudzanie do działania, koordynacja
techniczna, upowszechnianie doświadczeń oraz stworzenie forum
umożliwiającego zawieranie międzynarodowych umów należą do zadań,
które Komisja Europejska może realizować w oparciu o własne zasoby,
poprzez Dział Turystyki, w celu ustanowienia efektywnej
europejskiej platformy turystyki socjalnej.
Parlament Europejski, ze
względu na swoje znaczenie polityczne, społeczne i gospodarcze,
powinien podejmować inicjatywy na rzecz debaty i rozwiązań
zachęcających do rozwijania turystyki socjalnej w
Europie.