Opinia EKES dotycząca postanowień ogólnych odnośnie ERDF, EFS i Funduszu Spójności (kwiecień 2005)
Rozszerzenie Unii Europejskiej (UE) w 2004 roku pociąga za sobą konieczność dostosowania polityki i budżetu Unii Europejskiej także w części związanej z osiąganiem spójności społeczno-ekonomicznej. Ostatnie rozszerzenie, wyjątkowe pod względem liczby państw oraz niskiego poziomu ich rozwoju gospodarczego a także niedaleka perspektywa przystąpienia Bułgarii i Rumunii, stawia przed UE szereg wyzwań dotyczących m.in. uchwalenia perspektyw finansowych na lata 2007-2013.
W swoim projekcie regulacji dotyczących funduszy strukturalnych
Komisja Europejska (KE) wyraża wolę utrzymania dotychczasowych, kluczowych zasad tj. programowania,
partnerstwa, współfinansowania i ewaluacji oraz sygnalizuje zamiar wprowadzenia większej delegacji
odpowiedzialności na państwa członkowskie i organy lokalne, uproszczenia procedury i wprowadzenia
jasnych i rygorystycznych mechanizmów monitorowania.
W projekcie regulacji Komisja Europejska wprowadza nowe cele pol ityki
spójności, którymi są:
- cel 1 - konwergencja, łączący w sobie obecny cel 1 fundusz y strukturalnych i fundusz spójności. Cel ten dotyczy regionów z PKB per capita mniejszym niż 75% średniej wspólnotowej. W ramach tego celu finansowane mogą być działania związane z innowacjami i rozwojem przedsiębiorczości, społeczeństwo informacyjne , rozwój na szczeblu lokalnym, środowisko naturalne, turystyka, energia, bezpośrednia pomoc na inwestycje dla MŚP (w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - EFRR); poprawa zdolności przystosowawczej przedsiębiorstw i pracowników, zwiększanie inwestycji w kapitał ludzki (w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego - EFS) oraz transeuropejskie sieci transportowe, ochrona środowiska, dziedziny sprzyjające rozwojowi zrównoważonemu i zawierające wymiar ekologiczny (ze środków Funduszu Spójności - FS).
- cel 2 - poświęcony konkurencyjności regionalnej i zatrudnieniu, łączący w sobie obecny cel 2 (regiony z problemami strukturalnymi) i cel 3 (zatrudnienie i kształcenie). W ramach celu 2 mogą być finansowane m.in. działania związane z innowacjami i gospodark ą oparta na wiedzy, dostęp do usług transportowych i telekomunikacyjnych świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, wspieranie dostępu MŚP do technologii teleinformatycznych, z drugiej strony - środowisko naturalne i zapobieganie ryzyku (ze środków EFRR) oraz zwiększanie zdolności przystosowawczej przedsiębiorstw i pracowników (w ramach EFS).
- cel 3 - "europejska współpraca terytorialna", poświęcony współpracy międzyregionalnej i europejskiej i zastępujący obecny program inicjatywy wspólnotowej INTERREG. Cel ten odnosi się do trzech typów współpracy terytorialnej , tzn.: współpraca transgraniczna, współpraca ponadnarodowa i wspieranie sieci współpracy międzyregionalnej.
W stosunku do przedstawionego przez KE projektu regulacji w sprawie funduszy strukturalnych, Europejski Komitet Społeczno-Ekonomiczny (EKES) zgłosił kilka istotnych uwag i zastrzeżeń.
W pierwszej kolejności EKES uważa, że reforma polityki spójności
powinna mieć na celu lepszą równowagę między inwestycjami w infrastrukturę a inwestycjami w zasoby
ludzkie.
Reasumując, EKES domaga się, aby KE przygotowała raport na temat
wdrażania partnerstwa oraz żeby Parlament Europejski ocenił wnioski dotyczące rozporządzeń
dotyczących poszczególnych funduszy pod kątem zawartych w nich postanowień w zakresie
partnerstwa.
Zdaniem Komitetu, należy włożyć więcej wysiłku w tworzenie środowiska
sprzyjającego zakładaniu i rozwojowi przedsiębiorstw (kształcenie, infrastruktura, wspólne
działania). EKES pochwala fakt, że rozwojowi małych i średnich przedsiębiorstw nadano znaczenie
priorytetowe i że ustalono siedmioletni okres, na jaki przedsiębiorstwo, które otrzymało pomoc,
musi się zobowiązać do niezmieniania lokalizacji swoich inwestycji.
EKES podkreśla znaczenie wzmocnienia potencjału badawczego i
innowacyjnego jako dźwigni rozwoju lokalnego i celu zgodnego ze strategią lizbońską, podobnie jak
to czyni w odniesieniu do edukacji i kształcenia.
Zdaniem EKES polityka spójności powinna także wspierać wzmocnienie infrastruktury zdrowia w
regionach najbardziej opóźnionych oraz uczestniczyć w zwalczaniu przyczyn wykluczenia społecznego.
W tym kontekście należy zwrócić szczególną uwagę na los grup marginalizowanych. EKES uważa, że jest
niezwykle istotne, aby niedyskryminacja została uznana za jedno z działań finansowanych z funduszy
strukturalnych oraz aby fundusze te nie prowadziły do powstawania dodatkowych barier dostępu dla
osób niepełnosprawnych. Ponieważ fundusze strukturalne są zasadniczym narzędziem łagodzenia i
zmniejszania wykluczenia społecznego oraz zwalczania dyskryminacji osób niepełnosprawnych, państwa
członkowskie i KE powinny doprowadzić do tego, aby były one wykorzystywane w charakterze
instrumentu gospodarczego wspierającego zatr udnienie takich osób.
W obecnych propozycjach KE , uważa EKES, składnik społeczny jest
niedostatecznie wzięty pod uwagę. Fundusze strukturalne, a w szczególności EFS , muszą być
instrumentem zatrudnienia, ale także europejskiej strategii na rzecz integracji społecznej
ułatwiając rozwój rynkom pracy zorientowanym na ten cel.
EKES zasadniczo nie zgadza się z propozycją K E powierzenia państwom
członkowskim decyzji o wyborze regionów kwalifikujących się do korzystania z funduszy
strukturalnych. Zdaniem EKES wybór ten powinien być dokonywany wspólnie przez Komisję i państwo
członkowskie w celu uniknięcia sytuacji, że jakaś wyspa została zakwalifikowana w jednym państwie,
natomiast sąsiadująca z nią wyspa o takiej samej charakterystyce nie została zakwalifikowana w
innym państwie członkowskim.
EKES wyraża ubolewanie, że wprowadzone dyspozycje dokonują
przesunięcia odpowiedzialności za strategie i środki działania na państwa członkowskie. W
niedostatecznym stopniu podkreśla się możliwości różnych form współpracy, które mogłyby zaangażować
kilka państw członkowskich .
Ponadto, Komitet domaga się, żeby zasada ta w żadnym razie nie
stosowała się do działań pomocy technicznej na rzecz podmiotów gospodarczych i społecznych, tak aby
nie wiązać wsparcia unijnego z e wsparciem pochodzącym od władz krajowych. Fundusze własne
organizacji powinny móc posłużyć za podstawę do interwencji europejskich funduszy
strukturalnych.
W związku z propozycją KE dotyczącej przyjęcia przez Radę całościowego
dokumentu strategicznego dla polityki spójności, , po zaopiniowaniu przez Parlament Euro pejski i
koniecznością przygotowania przez każde państwo członkowskie dokument u na temat swojej strategii
rozwoju, Komitet uważa, że Komisja Europejska powinna zapewni ć koordynację tych działań w trosce o
rzeczywistą spójność wspólnych zagadnień.
EKES popiera propozycje mające na celu dostosowanie wskaźników
uczestnictwa w zależności od niekorzystnych w arunków geograficznych danych regionów.