Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Publicystyka
Opinia EKES dotycząca gwarantowania powszechnego dostępu do opieki długoterminowej dla osób starszych (marzec 2008)
Marzena Mendza-Drozd, Stowarzyszenie na rzecz FIP
Zagadnienie opieki długoterminowej należy do głównych wyzwań społeczno-politycznych, przed którymi stoją wszystkie państwa Unii Europejskiej. Dlatego też musi ona zostać odpowiednio uwzględniona także w planach działań instytucji europejskich. Warto także zwrócić uwagę na fakt, że sprawozdania opracowane na ten temat przez poszczególne kraje wskazują, że wiele wyzwań – mimo różnych uwarunkowań i sytuacji wyjściowych – w większości krajów przedstawia się tak samo. Dlatego też sensowna byłaby tutaj współpraca przy poszukiwaniu rozwiązań.
Kontekst demograficzny i społeczny
Rosnące wyzwania w dziedzinie opieki długoterminowej są
wynikiem zjawisk, które powodują zaostrzenie tego problemu w wielu
aspektach. Następstwem stale rosnącej średniej długości życia w
naszych społeczeństwach jest znaczny wzrost liczby osób bardzo
starych (w wieku powyżej 80 lat): prognozowany przyrost wynosi
17,1% w latach 2005-2010 i 57% w latach 2010-2030. Tym samym w roku
2030 w Europie będzie żyło prawie 34,7 mln osób w wieku powyżej 80
lat, w porównaniu z ok. 18,8 mln obecnie. W 1975 r. odsetek osób
powyżej 80. roku życia w całkowitej liczbie ludności w krajach UE
wynosił jedynie 2,0%, natomiast w 2050 r. wyniesie on
11,8%.
Jednocześnie coraz więcej osób starszych mieszka samotnie,
ponieważ członkowie ich rodzin wyprowadzili się lub ponieważ one
same owdowiały. Mobilność – także międzynarodowa – wspierana w
innych obszarach polityki europejskiej i polityk krajowych, w
dziedzinie opieki jest źródłem dodatkowych wyzwań.
Ze względu na niskie wskaźniki urodzeń nie tylko zmniejszy
się potencjał wsparcia międzypokoleniowego (relacja między osobami
wymagającymi opieki a potencjalnymi opiekunami), a tym samym
potencjał świadczenia opieki w rodzinie, lecz będzie też coraz
trudniej pokryć zapotrzebowanie na zawodowych opiekunów na rynku
pracy.
Kolejny aspekt zmian demograficznych i społecznych, jakim
jest zmiana struktury rodziny oraz wzrost liczby kobiet pracujących
zawodowo, prowadzi do tego, że wiele usług związanych z opieką,
które kiedyś świadczone były przez rodzinę – zwłaszcza przez
kobiety – w przyszłości nie będzie mogło być świadczonych wcale lub
nie w takim stopniu jak dotychczas.
Większe możliwości medycyny w znacznym stopniu
przyczyniają się do wzrostu średniej długości życia oraz do poprawy
jego jakości. Terapia często jest w stanie znacznie wydłużyć życie,
nie gwarantując jednak wyleczenia. Wskutek tego wzrasta liczba
przypadków chorób przewlekłych lub długotrwałych, wymagających
dużego nakładu opieki.
Szczególnym problemem jest w związku z tym rosnąca liczba
zachorowań na choroby demencyjne, wymagające dużych nakładów czasu
i kosztów na opiekę nad osobami nimi dotkniętymi, a także depresje
wieku podeszłego, które stwarzają podobne trudności w zakresie
opieki. Potrzebne są wyspecjalizowane oferty oraz placówki, w
których osoby takie będą mogły otrzymywać opiekę z poszanowaniem
ich godności. W tym kontekście niepokojący jest także problem
wzrostu liczby samobójstw wśród osób starszych.
Wraz z wkraczaniem coraz to nowych roczników w wiek, w
którym może wystąpić potrzeba opieki, zmieniają się zarówno warunki
społeczne, jak i postawy, wymagania oraz możliwości osób z tej
opieki korzystających. Opracowując koncepcje na przyszłość, należy
wziąć pod uwagę dynamikę tych zmian.
Zapewnienie dostępu do zróżnicowanej oferty w zakresie
opieki
Opieka długoterminowa polega na wspieraniu osób, które nie
są w stanie żyć samodzielnie i dlatego w życiu codziennym są
zależne od pomocy innych. Potrzebują one pomocy począwszy od
przemieszczania się i opieki społecznej, przez zakupy, gotowanie i
inne prace domowe, aż po mycie i przyjmowanie pożywienia. Do tego
rodzaju opieki długoterminowej niekoniecznie potrzebne są
kwalifikacje medyczne. Dlatego też w wielu państwach członkowskich
często jest ona pozostawiana członkom rodziny, zazwyczaj małżonkom
lub potomstwu, na których nadal spoczywa większość zadań w zakresie
opieki długoterminowej.
Z przytoczonych wyżej powodów w przyszłości nie będzie już
można oczekiwać od członków rodziny przejmowania opieki w tym samym
stopniu co wcześniej. W związku z tym rosnąca liczba niedołężnych
osób starszych jest zdana na zawodowych opiekunów, którzy świadczą
opiekę w specjalnych ośrodkach lub w domu osoby wymagającej
pielęgnacji. Opiekunowie ci powinni zostać odpowiednio
przeszkoleni.
Opieka długoterminowa może być sprawowana na różne
sposoby. Oprócz opieki w rodzinie, opieka profesjonalna może być
świadczona w domu, w ośrodkach pobytu dziennego, we wspólnotach
mieszkaniowych, specjalnych placówkach opieki lub w szpitalach.
Osoby wymagające pielęgnacji potrzebują zazwyczaj wielu form opieki
medycznej i nie-medycznej, co rodzi potrzebę dobrej współpracy
między rodzinami, zawodowymi opiekunami oraz personelem medycznym.
Tym samym koordynacja tych usług ma duże znaczenie (zarządzanie
punktami kontaktowymi, zarządzanie poszczególnymi przypadkami
chorobowymi).
W przypadku opieki długoterminowej nie istnieje użyteczna
strategia oferująca tylko jedną opcję. Różne potrzeby osób
zainteresowanych wymagają zróżnicowanej oferty usług związanych z
opieką.
Należy dążyć do zapewnienia każdemu jak największej
swobody wyboru formy opieki oraz podmiotu ją świadczącego. Wymaga
to nie tylko udostępnienia różnorodnej oferty, lecz także
stworzenia odpowiednich warunków ramowych dla działalności dużej
liczby usługodawców prywatnych, niekomercyjnych i publicznych oraz
wspieranie konkurencji między nimi służącej stałemu doskonaleniu
oferty. Aby konkurencja ta nie obciążała osób korzystających z
opieki, musi ona toczyć się w ramach ustalonych standardów jakości,
które trzeba także odpowiednio kontrolować. Ponadto, ponieważ
chodzi tu o usługi socjalne użyteczności publicznej, za konkurencję
tę powinien odpowiadać organ ustawodawczy, który określałby zadania
do wykonania, cele, jakie należałoby zrealizować oraz oceniałby
osiągnięte rezultaty.
Mechanizmy ochrony socjalnej w poszczególnych krajach
wpływają na sposób, w jaki organizowana jest opieka. Gdy na
przykład przeznacza się większe środki na ośrodki opieki niż na
opiekę domową, więcej osób będzie mieszkało wtedy w tego rodzaju
placówkach.
Zasadniczo wiele przemawia za tym, aby dawać pierwszeństwo
opiece domowej. Odpowiada to pragnieniu wielu osób, które chciałyby
mieszkać w domu również w starszym wieku lub w przypadku choroby.
Koszty opieki domowej świadczonej przez członków rodziny są niższe
niż w przypadku opieki stacjonarnej. Nie może to jednak prowadzić
do sytuacji, że na członków rodziny – a zwłaszcza na kobiety –
wywierany jest nacisk, by sami ponosili te obciążenia.
Celem powinno być znalezienie w każdej indywidualnej
sytuacji najlepszej formy opieki uwzględniającej interesy
wszystkich zainteresowanych stron. W wielu przypadkach nie ma
jednak innej możliwości niż umieszczenie danej osoby w ośrodku
stacjonarnym.
Finansowanie systemów opieki
Obecnie sposób finansowania systemów opieki znacznie się
różni w poszczególnych państwach członkowskich, a niekiedy także w
ramach tego samego państwa. Powodem tego jest fakt, że opieka
długoterminowa często jest podzielona między różne struktury i
budżety organów publicznych, świadczona na szczeblu lokalnym, a
także istnieją różne systemy ubezpieczeń społecznych, ubezpieczeń
prywatnych oraz podatkowe.
Systemy finansowania opieki długoterminowej nadal będą się
różnić w najbliższej przyszłości ze względu na ich zależność od
krajowych i regionalnych uwarunkowań oraz strategii politycznych.
Jako że w wielu krajach są one obecnie przedmiotem dyskusji,
potrzebna i ważna jest wymiana doświadczeń w zakresie kształtowania
i sposobu działania poszczególnych instrumentów finansowych (np.
systemy ubezpieczeń, zachęty podatkowe), a także systemów
świadczenia opieki (np. osobisty budżet na opiekę, świadczenia
pieniężne, świadczenia rzeczowe).
Kluczową kwestią w przypadku długoterminowego finansowania
opieki powinno być stwierdzenie, w jaki sposób można ograniczyć
dodatkowy wzrost kosztów w tej dziedzinie. Jako środki i strategie
w tym zakresie można rozważyć:
- utrzymanie i wzmocnienie rodzinnych możliwości opieki, w szczególności poprzez mechanizmy motywacyjne oraz ofertę świadczeń odciążających osoby opiekujące się członkami rodziny;
- stały rozwój i ulepszanie oferty w zakresie opieki i pielęgnacji, także pod względem proponowanych świadczeń, kosztów, jakości i jej efektywności;
- ustanowienie struktur konkurencyjnych;
- wdrażanie kompleksowej strategii zapobiegania w dziedzinie opieki – od środków zapobiegawczych związanych z ochroną zdrowia, zapobiegania potencjalnym urazom (zapobieganie upadkom w domu), przez prywatne zabezpieczenie finansowe, tworzenie dla osób w wieku starszym nowych sieci społecznych aż do wzmacniania umiejętności radzenia sobie w życiu codziennym;
- zwiększenie zaangażowania wolontariuszy w świadczenie usług opieki (np. pomoc sąsiedzka, usługi takie jak odwiedziny i zapewnianie towarzystwa, pomoc w pielęgnacji, opieka w hospicjach), włączając w nie także – w duchu podejmowania zagadnienia relacji międzypokoleniowych – uczniów i młodzież;
- większe wykorzystanie w opiece technicznych środków pomocniczych oraz technologii informacyjnych i komunikacyjnych (np. smart housing – „inteligentny dom”, nadzór na odległość, nauczanie osób w podeszłym wieku, jak komunikować się przy pomocy technologii informatycznych).
Jakość opieki długoterminowej
Według sprawozdań poszczególnych państw członkowskich
występują obecnie znaczne różnice w zakresie formułowania
standardów jakości w dziedzinie opieki, ich mocy prawnej oraz
kwestii obowiązywania poszczególnych norm na szczeblu krajowym bądź
regionalnym. Ogólnie większość krajów przyznała, że w tej
dziedzinie istnieje zbyt mało norm, a regulacje są
niewystarczające.
Podobnie jak w przypadku finansowania, także tutaj będą
nadal obowiązywały przepisy krajowe i regionalne. Jednak to właśnie
w tym zakresie wymiana doświadczeń między wszystkimi państwami UE
mogłaby dostarczyć cennych impulsów i punktów odniesienia dla
przepisów krajowych i regionalnych. Dlatego też EKES zachęca, aby w
ramach wspólnego projektu obejmującego całą UE opracować kryteria
jakości dla opieki długoterminowej, które mogłyby służyć
poszczególnym krajom jako wskazówki przy ustanawianiu ich własnych
norm.
Sektor opieki długoterminowej na rynku
pracy
Sektor opieki zdrowotnej i opieki długoterminowej ma
znaczący udział procentowy w całkowitym zatrudnieniu w Unii
Europejskiej (9,7% całkowitego zatrudnienia w UE w 2001 r.) i
przyczynił się do powstania w latach 1997-2002 1,7 mln nowych
miejsc pracy w UE-15. W dziedzinie opieki i pielęgnacji w Europie
istnieje znaczący rynek pracy – częściowo legalny, a częściowo
także wiążący się z pracą „na czarno”.
Szybko rozwija się rynek usług indywidualnych świadczonych
w prywatnych gospodarstwach domowych. Pod wieloma względami
umożliwiają one w społeczeństwie, w którym obowiązuje podział
pracy, urzeczywistnienie wolności wyboru w odniesieniu do
wykonywania zawodu oraz mogą ułatwiać niektórym osobom godzenie
życia zawodowego i rodzinnego.
W ramach kroków podejmowanych w dziedzinie kształcenia,
EKES popiera wykorzystanie Europejskiego Funduszu Społecznego –
także w celu podniesienia w dłuższej perspektywie jakości miejsc
pracy w sektorze opieki zdrowotnej i opieki długoterminowej,
zapobiegania przedwczesnej rezygnacji z działalności zawodowej oraz
poprawy jakości, elastyczności, a tym samym efektywności łańcucha
zaopatrzenia. Te działania w dziedzinie kształcenia powinny
obejmować także osoby działające na zasadzie
wolontariatu.
W kontekście europejskiego rynku pracy należy dążyć do jak
najszybszego wzajemnego uznawania wykształcenia w tej dziedzinie,
bez nadmiernej biurokracji.
Praca związana z opieką i pielęgnacją, zarówno medyczną,
jak i nie-medyczną, jest wyczerpująca fizycznie i psychicznie,
dlatego ważną rolę musi odgrywać odciążanie i wspieranie opiekunów,
aby zapewnić nie tylko jakość opieki, lecz także dalszą pracę tych
osób w zawodzie. Praca związana z opieką i pielęgnacją jest
wykonywana przede wszystkim przez kobiety, co musi zostać
uwzględnione w odpowiednich działaniach UE na rzecz wspierania
kobiet i równości płci.
Godzenie opieki, życia rodzinnego i życia
zawodowego
Zmiany demograficzne spowodują także, że w przyszłości
coraz więcej ludzi obok pracy zawodowej będzie musiało zajmować się
opieką nad starszymi członkami rodziny. Należy więc rozważyć rozwój
usług w dziedzinie opieki nad takimi osobami, tak aby uwzględnić
odciążenie zajmujących się nimi członków rodziny i zapewnić
możliwość lepszego godzenia zobowiązań związanych z opieką z życiem
zawodowym.
Działalność hospicjów i prawo do godnej
śmierci
W debacie dotyczącej starzenia się społeczeństw nie
powinno się pomijać rozważań na temat kresu życia. Według zasad ONZ
odnoszących się do osób starszych, wszyscy ludzie powinni mieć
prawo do możliwie godnej śmierci, zgodnej z systemem wartości
kulturowych danej osoby.
Wymiana doświadczeń w ramach otwartej koordynacji,
projektów badawczych i działań dodatkowych
W obliczu faktu, że polityka wspólnotowa w zakresie opieki
długoterminowej nie jest możliwa ze względów prawnych, EKES
podkreśla, że otwarta metoda koordynacji jest niezwykle ważnym
środkiem służącym realizacji celów modernizacji i rozwoju trwałej
opieki długoterminowej wysokiej jakości, która byłaby dostępna dla
wszystkich.
EKES wskazuje także na szerokie zapotrzebowanie na badania
w zakresie zapobiegania i możliwości leczenia, kwalifikacji w
zawodach związanych z pielęgnacją, oferty w zakresie pielęgnacji,
rozwiązań technicznych, a także wsparcia dla członków rodziny.
Dodatkowo należy zachęcać do współpracy z organizacjami
międzynarodowymi, takimi jak OECD i WHO.
Prawo europejskie
Mimo że dziedzina opieki długoterminowej nie leży w
bezpośredniej gestii prawodawstwa europejskiego, to poprzez inne
obszary prawne ma ono na nią znaczny wpływ, tym bardziej w
sytuacji, kiedy nie są jeszcze znane skutki dyrektywy w sprawie
usług na rynku wewnętrznym, zwłaszcza w odniesieniu do usług
socjalnych użyteczności publicznej. Oferta usług oraz ich ceny będą
się znacznie różnić w zależności od danego państwa członkowskiego.
Powstaje ryzyko zwiększenia, przynajmniej w strefach
przygranicznych, turystyki medycznej, która już istnieje i która
stwarza istotne problemy dla władz lokalnych. Przy opracowywaniu
przepisów w tych obszarach należy zatem uwzględnić ich skutki dla
opieki długoterminowej.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.