Kiedy do organizacji przychodzi nowa osoba, ma ona dużo zapału i chęci do pracy. Jak sprawić, żeby chęci te nie skończyły się po pierwszych tygodniach i pokazać, że zależy nam na nowych pracownikach?
Nowi pracownicy mogą tchnąć nowego ducha w życie organizacji pozarządowej, jeśli od samego początku pokażemy im, że nie są nam obojętni. Jak pokazują badania, jeden na trzech pracodawców ma problemy z zatrudnieniem wykwalifikowanego pracownika, jednak kiedy już taki się znajdzie, robią wszystko, żeby go zatrzymać. 91% nowych pracowników mówi, że chętnie zostają, jeśli w początkowym okresie zatrudnienia stosowany jest onboarding.
Standardowy proces aklimatyzacji nowego pracownika trwa od 3 do 6 miesięcy. Jest to czas, który zazwyczaj pokrywa się z okresem próbnym, mającym na celu sprawdzenie, czy dana osoba odnajduje się na stanowisku i czy chce kontynuować swoją pracę. Korzysta na tym pracownik, jak i pracodawca. I to właśnie ten okres wymaga od pracodawcy tego, aby w profesjonalny sposób wprowadzić nową osobę w jej zadania w firmie. Z badań wynika, że w ciągu pierwszych 45 dni z nowej pracy rezygnuje blisko 22% pracowników, a 50% odchodzi podczas pierwszych 4 miesięcy.
Okres próbny wymaga od pracodawcy dobrze opracowanego planu wdrożenia pracownika w jego zadania, ale także zapoznania go ze strukturami, charakterem i wartościami naszej organizacji. Takie działanie nazywa się właśnie onboardingiem, czyli ,,wciągnięciem kogoś na pokład”.
Proces ten, nie tylko pozwala pracownikowi nawiązać kontakty i wdrożyć się w nowe otoczenie, ale ma także charakter biznesowy. Aż 62% osób zatrudnionych w przedsiębiorstwach, które przeprowadzają onboarding, przyznaje, że zrealizowało swoje początkowe cele. Natomiast w firmach, gdzie nie stosuje się tej procedury, tylko 17% sprostało założeniom.
Jest kilka sposobów na skuteczne przeprowadzanie onboardingu. Jeden z nich to zapoznawanie pracownika z organizacją i jej wartościami krok po kroku. Sprawdzającym się sposobem jest też przydzielanie tzw. office buddy, który jest opiekunem i towarzyszy nowej osobie w pierwszych tygodniach pracy, pomagając w aklimatyzacji. Można też pokusić się o niecodzienne sposoby, takie jak zapoznawanie z wartościami i historią fundacji poprzez komiksy, gify czy nietypowe spotkania oraz wykłady. Niektóre przedsiębiorstwa korzystają z mechanizmów grywalizacji, dzięki nim nowy pracownik może zintegrować się z grupą oraz zdobyć niezbędne informacje.
Właściwe wykorzystanie tych mechanizmów pozwoli w szybki sposób sprawić, że nowa osoba poczuje się w naszej organizacji doceniana, co na pewno dobrze wpłynie na jej przyszłą pracę.
Źródło: technologie.ngo.pl