Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
CSRinfo ponownie podjęło się podsumowania roku. Środowisko, a przede wszystkim zmiana klimatu, odpowiedzialne inwestycje, wzrost regulacji, rosnąca rola konsumentów i CSR-u w łańcuchu dostaw oto tematy 2008 roku. Ostatnio trafnie udało się przewidzieć, co przyniesie nadchodzący rok. Co nas czeka w 2009?
Zmiana klimatu na początek
Zmiana klimatu była koniem pociągowym ‘zazieleniania' biznesu w zeszłym roku. Wynikało to po części z toczących się międzynarodowych negocjacji dotyczących porozumienia klimatycznego. W ciągu całego roku kraje, stany, a nawet miasta ogłaszały ambitne cele redukcji emisji CO2, jak np. Australia, Kalifornia, czy Unia Europejska. Rządy w poszczególnych krajach jak np. Indie czy USA zwiększały nakłady na odnawialne źródła energii w postaci inwestycji i subsydiów. Zaś inwestorzy ocenili środowisko i technologie z nim związane za najbardziej obiecujący kierunek inwestycji. Dla nich tworzono kolejne narzędzia jak indeksy węglowe czy ekotechnologiczne.
W ciągu roku więcej firm podejmowało wspólne działania środowiskowe, by podzielić nakłady inwestycyjne i jednocześnie zwiększyć skuteczność. Najpopularniejsze kierunki obejmowały programy recyclingu oraz inwestycje w komercjalizację nowych technologii jak np.w przypadku branży motoryzacyjnej.
Inwestujemy odpowiedzialnie
W 2008 roku uznano, że SRI (socially responsible investments) weszły do głównego nurtu inwestycji. W Europie, jak wynika z badania Eurosif, wielkość tych inwestycji osiągnęła 17,5% zarządzanych w Europie aktywów. W kolejnych latach przewiduje się dalszy wzrost, wedłu raportu firmy Robeco odpowiedzialne inwestycje będą tworzyły 15-10% AUM (global assests under management) do 2015 roku.
Ten typ inwestycji okazuje się być coraz ważniejszy w przypadku inwestorów instytucjonalnych, reprezentujących fundusze publiczne np. fundusze emerytalne. Obrazował to przypadek firmy Petrochina, której udziały były zbywane przez kolejnych inwestorów po decyzji holenderskiego funduszu emerytalnego PGGM. Powodem zbycia udziałów było zaangażowanie firmy w łamanie praw człowieka w Darfurze. Ten rok pokazał jednak, że za wzrostem odpowiedzialnych inwestycji stoją nie tylko inwestorzy instytucjonalni, ale także indywidualni tzw. High Net Worth Individuals. Szacuje się, że odpowiedzialne inwestycje stanowią około 8% inwestycji HNWI.
Rynek SRI rozwija się m.in. dzięki wytycznym jak ONZ-towskie Prinicples of Responsible Investments , których liczba sygnatariuszy podwoiła się. Powstają również narzędzia dla inwestorów z kręgów religijnych, takie jak indeksy dla islamskich instytucji czy indeksy religijne w Indiach.
Wzrost regulacji
W ciągu roku zaobserwowaliśmy wzrost aktywności rządów w obszarze CSR, co przejawiło się w budowie narodowych strategii, wytycznych i regulacji. Na przykład w Chinach wprowadzono dyrektywę o wdrażaniu CSR, w Danii rząd sformułował strategię CSR i określił swoją rolę w rozwoju odpowiedzialnego biznesu, zaś Komisja Europejska potwierdziła znaczenie CSR dla konkurencyjności Unii, dając tym samym kolejny sygnał co do swojego stanowiska w tej materii.
Zgodnie z oczekiwaniami pojawiło się więcej regulacji w obszarze środowiskowym. Na co warto zwrócić uwagę to na dobrowolne inicjatywy, branżowe lub skupione wokół danego tematu, jak np. Carbon Principles czy branży biżuterii. W 2008 roku uaktywniła się inicjatywa Global Compact, która doświadczyła coraz szerszej oceny społecznej. W wyniku wprowadzonej nowej polityki ponad 900 firm usunięto z listy GC.
Konsumenci
Wzrosło znaczenie konsumentów jako grupy interesariuszy w najbardziej znaczący sposób wpływającej na strategię CSR w firmach ( badanie The Economist). Firmy odpowiadały na postępujące zmiany w preferencjach konsumenckich, zazieleniając produkty i przekaz marketingowy. Pojawiła się nowa grupa konsumentów zainteresowana zrównoważonym stylem życia, i dla tej grupy firmy tworzyły nowe usługi i produkty. Przykładem jest tu choćby platforma e-bay ze zrównoważonymi produktami.
Znaczącym problemem okazała się być nierzetelność "zielonych" przekazów reklamowych. W rezultacie wprowadzono wytyczne dla reklamy środowiskowej w Kanadzie, a w Wielkiej Brytanii więcej pracy miała instytucja stojąca na straży zasad reklamy. Sami konsumenci zaczęli odsiewać psedureklamy poprzez serwisy takie jak np. Greenwashing Index.
W 2008 roku znaczenia nabrał marketing zaangażowany społecznie i cause branding. Badania amerykańskie pokazały, że przychylne decyzje konsumenckie dla marek zaangażowanych społecznie przenoszą się ze sfery produktu i usługi na inne obszary takie jak akceptacja danej marki jako pracodawcy czy decyzja o zakupie akcji danej firmy.
Łańcuch dostaw
Na pytanie jakie będzie nowoczesne zarządzanie łańcuchem dostaw próbowały odpowiedzieć różne analizy i opracowania. Spośród kwestii CSR-owych wyróżniły się dwie, związane ze środowiskiem i warunkami pracy. Zwrócono większą uwagę na emisję CO2 i wpływ środowiskowy firmy w łańcuchu, co odzwierciedlały takie projekty jak Carbon Disclosure Project. Podobnie jak w roku porzednim piętnowano praktyki związane z niegodnymi warunkami pracy czy pracą nieletnich. W ciągu całego głośno było na temat produkcji bawełny w Uzbekistanie, przy której wykorzystywano pracę dzieci. Więcej uwagi zwrócono na współpracę z poddostawców np. Starbucks rozwinął program dla farmerów. W 2008 roku na popularności zyskał handel fair-trade np. na rynku cukrowniczym.
Rok 2009: CSR czuje się dobrze
Rok 2008 pokazał nam, że CSR jest globalny. Coraz więcej inicjatyw pojawiło się w Azji Południowej, w Chinach, Federacji Rosyjskiej, prym w raportowaniu według standardu GRI okazała się wieść Brazylia, a nie Wielka Brytania czy USA.
Ta globalizacja nigdzie nie jest bardziej widoczna niż przy inwestycjach, których dalszego wzrostu, zgodnie z zapowiedziami analityków, możemy spodziewać się w 2009 roku. Zasady odpowiedzialnego inwestowania nabiorą znaczenia przy publicznych inwestorach instytucjonalnych.
W tym roku będziemy również świadkami dalszej regulacji, szczególnie jeśli chodzi o wprowadzanie obowiązku informowania w zakresie CSR w spółkach publicznych, a także dalszej samoregulacji, której towarzyszyć będą inicjatywy branżowe.
Podobnie jak w 2008 roku, kiedy to zamiast CSR popularniejszy był termin CS –corporate sustainability, kluczowe tematy będą związane ze zrównoważonym rozwojem. Zmiana klimatu w związku z zakończeniem negocjacji w Kopenhadze będzie przykuwała naszą uwagę. Jednak drugim tematem, który powinien silnie wypłynąć będzie kwestia wody i sanitacji. Naszym zdaniem kryzys nie spowoduje upadku CSR, ale zmieni go i potwierdzi jego miejsce w podejściu do zarządzania organizacją.
Polski rynek w dziesięciu punktach
Ostatni rok na polskim rynku można podsumować hasłem „więcej odpowiedzialnego biznesu w Polsce”. Oto nasza subiektywna lista:
1. Więcej firm zaczęło interesować się CSR, i to nie tylko dużych, ale również średnich i małych. Ponadto można było zaobserwować zmianę podejścia do odpowiedzialnego biznesu. Firmy, które prowadziły już działania w tym zakresie starały się je uspójnić, podejmowano próby ewaluacji i mierzenia.
2. W ciągu odbyło się więcej wydarzeń CSR-wych niż w roku porzednim. Wydarzenia różniły się charakterem, od naukowych po po komercyjne, od odpowiedzialnego biznesu przez zrównoważony rozwój po etykę biznesu. CSR zaczął pojawiać się również na spotkaniach branżowych jako nowe spojrzenie np. na Kongresie PR czy Kongresie HR.
3. Dzięki inicjatywom organizacji pozarządowych, mediom, studenckim działaczom czy firmommieliśmy więcej CSR –u w regionach, np. NGO na Śląsku, regionalna inicjatywa Newsweeka.
4. Media poświęciły więcej miejsca dla odpowiedzialnego biznesu. Artykuły były lepsze merytorycznie i zaczynały dotyczyć konkretnych tematów, takich jak np. marketing czy zarządzanie zasobami ludzkimi.
5. Ciągle mało, niemniej więcej w tym roku firm przygotowało raporty CSR, co odzwierciedla lista raportów zgłoszonych do konkursu na raportowanie społeczne.
6. Bardziej aktywna była administracja publiczna. Urząd Energetyki powołał specjalny zespół. Administracja publiczna uaktywniła się nieco poprzez uczestnictwo w konferencjach jak i projektach promocyjno-edukacyjnych np. Kompendium CSR czy Podręcznik dotyczący zrównoważonego i odpowiedzialnego biznesu, który ma niebawem się ukazać.
7. Pojawiło się więcej badań i analiz dotyczących CSR. Coraz więcej studentów interesowało się napisaniem pracy dyplomowej na ten temat, pojawiła się również większa grupa doktorantów.
8. Więcej CSR na uczelniach, w formie wykładów, zajęć i planu uruchomienia pierwszych studiów podyplomowych w Krakowie.
9. Powstał polski Komitet Techniczny ds. ISO 26000.
10. W 2008 roku wśród firm dominowały kwestie zaangażowania społecznego i rozwoju wolontariatu. W drugiej połowie roku coraz większe zainteresowanie budziły kwestie środowiskowe, np. Przewodnik dla firm o zmianie klimatu.
Zmiana klimatu była koniem pociągowym ‘zazieleniania' biznesu w zeszłym roku. Wynikało to po części z toczących się międzynarodowych negocjacji dotyczących porozumienia klimatycznego. W ciągu całego roku kraje, stany, a nawet miasta ogłaszały ambitne cele redukcji emisji CO2, jak np. Australia, Kalifornia, czy Unia Europejska. Rządy w poszczególnych krajach jak np. Indie czy USA zwiększały nakłady na odnawialne źródła energii w postaci inwestycji i subsydiów. Zaś inwestorzy ocenili środowisko i technologie z nim związane za najbardziej obiecujący kierunek inwestycji. Dla nich tworzono kolejne narzędzia jak indeksy węglowe czy ekotechnologiczne.
W ciągu roku więcej firm podejmowało wspólne działania środowiskowe, by podzielić nakłady inwestycyjne i jednocześnie zwiększyć skuteczność. Najpopularniejsze kierunki obejmowały programy recyclingu oraz inwestycje w komercjalizację nowych technologii jak np.w przypadku branży motoryzacyjnej.
Inwestujemy odpowiedzialnie
W 2008 roku uznano, że SRI (socially responsible investments) weszły do głównego nurtu inwestycji. W Europie, jak wynika z badania Eurosif, wielkość tych inwestycji osiągnęła 17,5% zarządzanych w Europie aktywów. W kolejnych latach przewiduje się dalszy wzrost, wedłu raportu firmy Robeco odpowiedzialne inwestycje będą tworzyły 15-10% AUM (global assests under management) do 2015 roku.
Ten typ inwestycji okazuje się być coraz ważniejszy w przypadku inwestorów instytucjonalnych, reprezentujących fundusze publiczne np. fundusze emerytalne. Obrazował to przypadek firmy Petrochina, której udziały były zbywane przez kolejnych inwestorów po decyzji holenderskiego funduszu emerytalnego PGGM. Powodem zbycia udziałów było zaangażowanie firmy w łamanie praw człowieka w Darfurze. Ten rok pokazał jednak, że za wzrostem odpowiedzialnych inwestycji stoją nie tylko inwestorzy instytucjonalni, ale także indywidualni tzw. High Net Worth Individuals. Szacuje się, że odpowiedzialne inwestycje stanowią około 8% inwestycji HNWI.
Rynek SRI rozwija się m.in. dzięki wytycznym jak ONZ-towskie Prinicples of Responsible Investments , których liczba sygnatariuszy podwoiła się. Powstają również narzędzia dla inwestorów z kręgów religijnych, takie jak indeksy dla islamskich instytucji czy indeksy religijne w Indiach.
Wzrost regulacji
W ciągu roku zaobserwowaliśmy wzrost aktywności rządów w obszarze CSR, co przejawiło się w budowie narodowych strategii, wytycznych i regulacji. Na przykład w Chinach wprowadzono dyrektywę o wdrażaniu CSR, w Danii rząd sformułował strategię CSR i określił swoją rolę w rozwoju odpowiedzialnego biznesu, zaś Komisja Europejska potwierdziła znaczenie CSR dla konkurencyjności Unii, dając tym samym kolejny sygnał co do swojego stanowiska w tej materii.
Zgodnie z oczekiwaniami pojawiło się więcej regulacji w obszarze środowiskowym. Na co warto zwrócić uwagę to na dobrowolne inicjatywy, branżowe lub skupione wokół danego tematu, jak np. Carbon Principles czy branży biżuterii. W 2008 roku uaktywniła się inicjatywa Global Compact, która doświadczyła coraz szerszej oceny społecznej. W wyniku wprowadzonej nowej polityki ponad 900 firm usunięto z listy GC.
Konsumenci
Wzrosło znaczenie konsumentów jako grupy interesariuszy w najbardziej znaczący sposób wpływającej na strategię CSR w firmach ( badanie The Economist). Firmy odpowiadały na postępujące zmiany w preferencjach konsumenckich, zazieleniając produkty i przekaz marketingowy. Pojawiła się nowa grupa konsumentów zainteresowana zrównoważonym stylem życia, i dla tej grupy firmy tworzyły nowe usługi i produkty. Przykładem jest tu choćby platforma e-bay ze zrównoważonymi produktami.
Znaczącym problemem okazała się być nierzetelność "zielonych" przekazów reklamowych. W rezultacie wprowadzono wytyczne dla reklamy środowiskowej w Kanadzie, a w Wielkiej Brytanii więcej pracy miała instytucja stojąca na straży zasad reklamy. Sami konsumenci zaczęli odsiewać psedureklamy poprzez serwisy takie jak np. Greenwashing Index.
W 2008 roku znaczenia nabrał marketing zaangażowany społecznie i cause branding. Badania amerykańskie pokazały, że przychylne decyzje konsumenckie dla marek zaangażowanych społecznie przenoszą się ze sfery produktu i usługi na inne obszary takie jak akceptacja danej marki jako pracodawcy czy decyzja o zakupie akcji danej firmy.
Łańcuch dostaw
Na pytanie jakie będzie nowoczesne zarządzanie łańcuchem dostaw próbowały odpowiedzieć różne analizy i opracowania. Spośród kwestii CSR-owych wyróżniły się dwie, związane ze środowiskiem i warunkami pracy. Zwrócono większą uwagę na emisję CO2 i wpływ środowiskowy firmy w łańcuchu, co odzwierciedlały takie projekty jak Carbon Disclosure Project. Podobnie jak w roku porzednim piętnowano praktyki związane z niegodnymi warunkami pracy czy pracą nieletnich. W ciągu całego głośno było na temat produkcji bawełny w Uzbekistanie, przy której wykorzystywano pracę dzieci. Więcej uwagi zwrócono na współpracę z poddostawców np. Starbucks rozwinął program dla farmerów. W 2008 roku na popularności zyskał handel fair-trade np. na rynku cukrowniczym.
Rok 2009: CSR czuje się dobrze
Rok 2008 pokazał nam, że CSR jest globalny. Coraz więcej inicjatyw pojawiło się w Azji Południowej, w Chinach, Federacji Rosyjskiej, prym w raportowaniu według standardu GRI okazała się wieść Brazylia, a nie Wielka Brytania czy USA.
Ta globalizacja nigdzie nie jest bardziej widoczna niż przy inwestycjach, których dalszego wzrostu, zgodnie z zapowiedziami analityków, możemy spodziewać się w 2009 roku. Zasady odpowiedzialnego inwestowania nabiorą znaczenia przy publicznych inwestorach instytucjonalnych.
W tym roku będziemy również świadkami dalszej regulacji, szczególnie jeśli chodzi o wprowadzanie obowiązku informowania w zakresie CSR w spółkach publicznych, a także dalszej samoregulacji, której towarzyszyć będą inicjatywy branżowe.
Podobnie jak w 2008 roku, kiedy to zamiast CSR popularniejszy był termin CS –corporate sustainability, kluczowe tematy będą związane ze zrównoważonym rozwojem. Zmiana klimatu w związku z zakończeniem negocjacji w Kopenhadze będzie przykuwała naszą uwagę. Jednak drugim tematem, który powinien silnie wypłynąć będzie kwestia wody i sanitacji. Naszym zdaniem kryzys nie spowoduje upadku CSR, ale zmieni go i potwierdzi jego miejsce w podejściu do zarządzania organizacją.
Polski rynek w dziesięciu punktach
Ostatni rok na polskim rynku można podsumować hasłem „więcej odpowiedzialnego biznesu w Polsce”. Oto nasza subiektywna lista:
1. Więcej firm zaczęło interesować się CSR, i to nie tylko dużych, ale również średnich i małych. Ponadto można było zaobserwować zmianę podejścia do odpowiedzialnego biznesu. Firmy, które prowadziły już działania w tym zakresie starały się je uspójnić, podejmowano próby ewaluacji i mierzenia.
2. W ciągu odbyło się więcej wydarzeń CSR-wych niż w roku porzednim. Wydarzenia różniły się charakterem, od naukowych po po komercyjne, od odpowiedzialnego biznesu przez zrównoważony rozwój po etykę biznesu. CSR zaczął pojawiać się również na spotkaniach branżowych jako nowe spojrzenie np. na Kongresie PR czy Kongresie HR.
3. Dzięki inicjatywom organizacji pozarządowych, mediom, studenckim działaczom czy firmommieliśmy więcej CSR –u w regionach, np. NGO na Śląsku, regionalna inicjatywa Newsweeka.
4. Media poświęciły więcej miejsca dla odpowiedzialnego biznesu. Artykuły były lepsze merytorycznie i zaczynały dotyczyć konkretnych tematów, takich jak np. marketing czy zarządzanie zasobami ludzkimi.
5. Ciągle mało, niemniej więcej w tym roku firm przygotowało raporty CSR, co odzwierciedla lista raportów zgłoszonych do konkursu na raportowanie społeczne.
6. Bardziej aktywna była administracja publiczna. Urząd Energetyki powołał specjalny zespół. Administracja publiczna uaktywniła się nieco poprzez uczestnictwo w konferencjach jak i projektach promocyjno-edukacyjnych np. Kompendium CSR czy Podręcznik dotyczący zrównoważonego i odpowiedzialnego biznesu, który ma niebawem się ukazać.
7. Pojawiło się więcej badań i analiz dotyczących CSR. Coraz więcej studentów interesowało się napisaniem pracy dyplomowej na ten temat, pojawiła się również większa grupa doktorantów.
8. Więcej CSR na uczelniach, w formie wykładów, zajęć i planu uruchomienia pierwszych studiów podyplomowych w Krakowie.
9. Powstał polski Komitet Techniczny ds. ISO 26000.
10. W 2008 roku wśród firm dominowały kwestie zaangażowania społecznego i rozwoju wolontariatu. W drugiej połowie roku coraz większe zainteresowanie budziły kwestie środowiskowe, np. Przewodnik dla firm o zmianie klimatu.
Źródło: CSRinfo
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.