Odpowiedź władz Warszawy na List Otwarty w sprawie programu wspólpracy z organizacjami pozarządowymi
Wojciech Arkuszewski, dyrektor Zespołu Doradców Prezydenta Miasta Warszawy, udzielił odpowiedzi autorom Listu Otwartego w sprawie programu współpracy z organizacjami pozarządowymi.
W otwartym liście skierowanym na początku stycznia 2005 do Prezydenta
Warszawy Lecha Kaczyńskiego Federacja Organizacji Służebnych MAZOWIA oraz Warszawska Grupa
Obywatelska zaapelowała o podjęcie natychmiastowych działań w celu uchwalenia program współpracy z
organizacjami pozarządowymi na rok 2005. Zdaniem przedstawicieli tych organizacji bark programu
jest wyrazem braku woli współpracy władz miasta z warszawskimi organizacjami pozarządowymi. W
odpowiedzi na ten list Wojciech Arkuszewski m.in. zapewnia o woli współpracy z organizacjami,
opóźnienia tłumaczy wymogami formalnymi i wskazuje na postęp w pracach nad programem. Stronie
pozarządowej zarzuca zaś niemożność wyboru reprezentacji koniecznej do stworzenia stałych
instrumentów współpracy. Całość listu publikujemy poniżej.
Warszawa, 7 stycznia 2005 r.
Piotr TODYS
Prezes Federacji Organizacji
Służebnych MAZOWIA
Pani
Katarzyna BATKO-TOŁUĆ
Pan
Piotr FRĄCZAK
Warszawska Grupa Obywatelska
w odpowiedzi na Państwa List Otwarty z 28 grudnia ub.r. pragnę przede wszystkim zapewnić, że sytuacja z roku ubiegłego, gdy roczny program współpracy uchwalony został dopiero w sierpniu, nie powtórzy się. Prace nad projektem programu na rok bieżący znajdują się w fazie uzgodnień wewnątrz komórek organizacyjnych Miasta. W najbliższym czasie zostanie on skierowany do uzgodnień z organizacjami pozarządowymi.
Nawiązując do Państwa zarzutów, jakoby postulaty zgłoszone w trakcie uzgadniania ubiegłorocznego projektu, pragnę zauważyć, że zgodnie z przepisami to jednostka samorządu terytorialnego odpowiada za program, jego kształt, a także formy i tryb konsultacji. Program zaś musi mieścić się w całokształcie wyzwań i priorytetów, jakie są realizowane przez władze Warszawy. Innymi słowy program jest ważnym elementem, mieszczącym się w ramach strategii funkcjonowania całości Miasta. Chociaż rozumiem rozczarowanie, związane z niemożnością uwzględnienia wszystkich postulatów organizacji pozarządowych, nie zgodzę się jednak z zarzutami, że uwagi zostały całkowicie zignorowane oraz, że organizacje nie są przez administrację Miasta traktowane w sposób partnerski. Są to zarzuty bezpodstawne i niezgodne z prawdą. Ostateczny kształt programu jest wypadkową zgłoszonych postulatów, wizji roli organizacji pozarządowych w rozwoju Warszawy oraz możliwości organizacyjnych i prawnych jakimi dysponujemy.
W końcu stycznia, przy okazji przygotowywanego dla ministra polityki społecznej sprawozdania z funkcjonowania ustawy o działalności pożytku publicznego, przedstawione zostaną publicznie informacje na temat finansowego i pozafinansowego zaangażowania Miasta we współpracę z organizacjami pozarządowymi. Myślę, że dane te ukażą prawdziwe intencje naszych działań na rzecz lepszego wykorzystania potencjału inicjatyw obywatelskich. Sektor pozarządowy wnosi nieoceniony wkład w szeregu dziedzinach życia publicznego, takich, jak (przykładowo): polityka społeczna, edukacja, sport, profilaktyka zdrowotna, kultura, czy opieka nad zwierzętami. Jesteśmy wdzięczni naszym partnerom za wnoszony wkład w realizację szeregu ważnych społecznie zadań. Bez organizacji pozarządowych trudno dzisiaj sobie wyobrazić realizację szeregu naszych obowiązków.
Dlatego (z programem rocznym, czy bez) środki na wykonywanie przez organizacje społeczne tych ważnych dla mieszkańców zadań są z góry rezerwowane, co ma miejsce także w bieżącym budżecie.
Droga konkursowa stała się obecnie normą zlecania zadań. Przy czym, co także stanowiło ważny postulat sektora pozarządowego, wprowadzamy umowy wieloletnie. Konkursy na wykonywanie zadań w roku bieżącym, ogłoszone zostały w ostatnim kwartale ubiegłego roku. Są one organizowane w ramach priorytetów, które obowiązywały w roku ubiegłym i zapewne obowiązywać będą nadal. Zależy nam bowiem na wypracowaniu spójnego, przewidywalnego systemu współdziałania, w ramach zaprogramowanej w określonym (dłuższym niż rok) horyzoncie czasowym polityki współpracy. Umowy wieloletnie, zlecanie zadań w otwartych i przejrzystych konkursach, ogłaszanych w roku poprzedzającym, w ramach przewidywalnych priorytetów zadań - wszystko to pozwala sektorowi pozarządowemu łatwiej przewidywać swoje własne zadania i miejsce w organizmie Warszawy. Krok po kroku zatem, działania Miasta zbiegają się z Państwa postulatami i służą efektywności i przejrzystości wydatkowania środków publicznych.
Względy formalne utrudniają stworzenie programu wieloletniego, podobne względy spowodowały, że szereg ciekawych postulatów sektora pozarządowego nie mogło być uwzględnionych w ubiegłym roku. Jesteśmy jednak otwarci na inicjatywy, pomysły i postulaty, które będą realizowane, jeśli znajdą się na nie środki i formalne możliwości realizacji. Program na rok ubiegły przewidywał możliwość stworzenia systemu stałych instrumentów współdziałania Miasta z organizacjami pozarządowymi. Ostatecznie rok zamknęliśmy z częściowym tylko sukcesem. Przy kilku Biurach powstały Komisje Dialogu, inne znajdują się w różnych fazach tworzenia (podobnie jak Zespoły Doradcze). Nie udało się niestety powołać Forum Dialogu. Z pełną świadomością jednak podkreślam, że jest to nasza wspólna przegrana. Istnieje bowiem zasadnicza trudność stworzenia reprezentatywnego grona organizacji pozarządowych. W sytuacji zaś, gdy większość aktywnych organizacji walczy ze sobą o środki publiczne, wyłonienie takiej reprezentacji jest bardzo trudne. Proszę nie wymagać jednakże od administracji publicznej, by ta sama delegowała do Forum, czy Zespołów Doradczych reprezentantów sektora pozarządowego. Nie ukrywam, że oczekujemy na sugestie i pomoc ze strony organizacji pozarządowych, gdyż głównym problemem w stworzeniu formalnych platform współpracy jest kwestia wyboru delegacji strony społecznej.
W pierwszych dniach Nowego Roku Prezydent powołał swojego Pełnomocnika ds. współpracy z Sektorem Pozarządowym. Został nim p. Tomasz Tracz, który pracował w okresie 1998-2001 w rządowych zespołach tworzących koncepcje współpracy administracji publicznej z sektorem pozarządowym.
Współpraca z sektorem pozarządowym, wbrew temu, co zostało napisane w Liście Otwartym, nie oznacza dla Miasta tylko wypełnienia minimalnych wymogów formalnych. Wszyscy uczymy się nowej rzeczywistości prawnej, stworzonej ustawą o działalności pożytku publicznego. Zarówno administracja Miasta, jak i Szanowni Państwo muszą dostosować styl pracy i nawyki do nowej rzeczywistości. Prawdziwa, nie wymuszona współpraca i partnerstwo wymaga cierpliwości i dobrej woli wszystkich stron.
Źródło: Federacja "Mazowia"