Ministerstwo Rozwoju Regionalnego ustosunkowało się do czterech głównych postulatów przedstawionych przez organizacje podczas spotkania w sprawie zmian w Szczegółowym Opisie Priorytetów dla Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
4 listopada odbyło się spotkanie konsultacyjne dotyczące zaproponowanych przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego modyfikacji w Szczegółowym Opisie Priorytetów. Kontrowersyjne zmiany dotyczyły wprowadzanie obowiązkowych wkładów własnych (finansowych lub rzeczowych) do praktycznie wszystkich projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Organizacje pozarządowe oraz reprezentanci innych instytucji społecznych, organizacji pracowniczych i związków zawodowych, przedstawili swoje wnioski co do skutków, jakie przyniosą proponowane zmiany. Przedstawili oni również swoje kontrpropozycje wobec zmian proponowanych przez Instytucję Zarządzającą.
Sugestie i opinie zostały uwzględnione przez Ministerstwo, które wycofało się z większości modyfikacji, ale podkreśliło chęć powrotu do dyskusji podczas konsultacji programów operacyjnych dla perspektywy finansowej 2014-2020.
Kilka dni temu, w ramach dalszych prac na tą sprawą, Instytucja Zarządzająca odniosła się do podjętych w dyskusji wątków dotyczących możliwych form zwiększenia odpowiedzialności beneficjentów i racjonalności wydatkowania środków w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Informacje te zostały przekazane uczestnikom spotkania konsultacyjnego z dnia 4 listopada. Uwagi Instytucji Zarządzającej dotyczyły 4 obszarów:
1) Pomysłu dotyczącego umożliwienia wykazywania we wniosku o dofinansowanie informacji na temat tego, co dana instytucja / beneficjent wnosi do projektu – „zgodnie z zasadami obowiązującymi w PO KL, takie informacje mogą być wykazywane we wniosku o dofinansowanie w polu "Potencjał beneficjenta", więc zmiana wniosku o dofinansowanie i instrukcji do wniosku w tym zakresie nie jest wymagana. Spełnianie ogólnego kryterium merytorycznego dotyczącego beneficjenta zaplecze techniczne oraz kadra zaangażowana w realizację projektu weryfikowane jest na podstawie zapisów pkt 3.7 Opis sposobu zarządzania projektem wniosku o dofinansowanie (potencjał techniczny i kadrowy beneficjenta stanowi zgodnie z metodyką Zarządzania Cyklem Projektu (PCM) element niezbędny do zarządzania projektem). Powyższe kryterium znajduje odzwierciedlenie w instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie, w której wskazano, że w punkcie 3.7 wniosku należy opisać jakie zaplecze techniczne (w tym sprzęt i lokale użytkowe, o ile istnieje konieczność ich wykorzystywania w ramach projektu) zaangażowane będzie w realizację projektu. W tym punkcie wniosku można zawrzeć więc dokładną informację na temat tego, co dana instytucja/beneficjent wnosi do projektu (jako materialny wkład własny). Ocenie tej kwestii poświęcona jest w Karcie oceny merytorycznej oddzielna kategoria: Opis zaplecza technicznego oraz kadry zaangażowanej w realizację projektu, za którą przyznawana jest określona liczba punktów zgodnie z systemem wagowym przyjętym przez daną Instytucję Organizującą Konkurs w dokumentacji konkursowej”.
2) Obowiązku powoływania Komitetów Sterujących w projektach – „w dokumentach dotyczących wdrażania PO KL obowiązek powoływania Grup Sterujących dotyczy wyłącznie projektów partnerskich i ma na celu zapewnienie funkcjonowania w ramach partnerstwa kolegialnego modelu podejmowania strategicznych decyzji. Zgodnie z Zakresem realizacji projektów partnerskich określonym przez IZ PO KL „Grupa Sterująca jest organem wspierającym beneficjenta w jego działaniu. Dotyczy to głównie podejmowania strategicznych decyzji. Powinna być odpowiedzialna za długoterminowe zarządzanie projektem i jego monitoring. Oznacza to kontrolę realizacji projektu na poziomie strategicznym, weryfikację zgodności projektu z przyjętymi wcześniej celami i utrzymanie założonych ram: zakresu, kosztów i terminów czasowych. W przypadku jakichkolwiek zmian w projekcie muszą one być najpierw przedstawione grupie, a potem przez nią zatwierdzone. Grupa Sterująca ocenia i akceptuje, na zasadzie konsensusu, zaproponowane przez Beneficjenta (lidera projektu) działania dla realizacji projektu. Zajmuje się także ich koordynacją i spójnością z innymi realizowanymi projektami, jak również zmianami w zakresie składu personelu projektu”.
3) Pomysłu dotyczącego zwiększenia wagi dla oceny budżetu w ramach oceny merytorycznej projektu – „pomysł wydaje się sprzeczny z promowaniem idei o wyborze "dobrych" projektów. Ocena budżetu jest wtórna w stosunku do samego pomysłu, zakresu merytorycznego projektu, a wiele kwestii w budżecie może podlegać późniejszym negocjacjom. Zgodnie z metodyką PCM należy przede wszystkim zwracać uwagę na właściwą identyfikację problemu i zaprojektowanie odpowiednich działań, które ten problem mają rozwiązać bądź złagodzić. Natomiast budżet projektu stanowi narzędzie do wdrożenia odpowiednich środków zaradczych w odpowiedzi na zidentyfikowany problem i osiągnięcie celów przedsięwzięcia”.
W związku z powyższym w opinii IZ PO KL przypisana ocenie wydatków projektów waga punktowa (15 punktów) jest optymalna z punktu widzenia konieczności weryfikacji zasadności realizacji projektu jako całości. Nacisk powinien być położony na ocenę założeń merytorycznych projektów, co zapewnia wybór przedsięwzięć charakteryzujących się wysoką jakością i najlepiej odpowiadających potrzebom grup docelowych.
4) Formy wnoszenia wkładu własnego - „zostaną przedstawione, w Zasadach finansowania PO KL, wymagania dotyczące wnoszenia wkładu własnego w projektach w Działaniu 9.1.1 oraz Działaniu 1.5 i umożliwimy wnoszenie ich w różnych formach, w tym w formie dotacji gminnych (o ile nie występuje podwójne finansowanie), udostępnienia nieruchomości, opłat od rodziców, etc. Propozycje te zostały wypracowane we współpracy z podmiotami działającymi w sektorze pozarządowym aktywnymi w tym obszarze.
Ministerstwo poinformowało również, że dalsza dyskusja na temat zwiększenia odpowiedzialności beneficjentów za projekty będzie się toczyła na forum Komitetu Monitorującego PO KL.