Odkryj siłę pomysłów młodych ludzi – poznaj zwycięzców projektu TO(działa)MY!
Od rękodzieła wzmacniającego zdrowie psychiczne, przez spotkania ze sztuką przeznaczone dla osób z niepełnosprawnością intelektualną, po integracyjny rejs dla dzieci słabosłyszących – to zwycięskie propozycje w trzeciej edycji projektu grantowego TO(działa)MY!, organizowanego przez UNICEF Polska i Fundację Santander Bank Polska. Jak mówią sami uczestnicy, dzięki udziałowi w akcji mają szansę rozwijać umiejętność kreatywnego radzenia sobie ze stresem, skuteczniej organizują pracę zespołową, a także pracują nad większą otwartością i kompetencjami społecznymi.
Projekt grantowy TO(działa)MY!, przygotowany wspólnie przez UNICEF Polska i Fundację Santander Bank Polska, ma za zadanie wyrabiać w dzieciach i młodzieży chęci oraz umiejętności zaangażowania społecznego. Już po raz trzeci w ten sposób zwracamy uwagę młodego pokolenia na potrzeby ich najbliższego otoczenia, poszerzamy świadomość w obszarach związanych z ekologią, środowiskiem, edukacją, kulturą i rozrywką oraz motywujemy ich do podejmowania aktywności.
Projekty zgłoszone do tej edycji dotyczyły bardzo różnych obszarów, a zaproponowane przez młodzież aktywności uwzględniały szeroki wachlarz metod działania. Wśród tegorocznych laureatów znalazły się m.in.: Powiatowy Zespół Szkół i Placówek Specjalnych w Bolesławcu – „Międzypokoleniowe spotkania ze sztuką pod hasłem: Kultura jest jak kwiat – zadbasz o nią wygra świat” (grant w wysokości 15 tys. zł); Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci Słabosłyszących w Szczecinie – „Integracyjny rejs na Kwadrat” (10 tys. zł); I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Mysłowicach – „Robaczki Pożeracze Smutków – akcja wzmacniania zdrowia psychicznego młodzieży” (5 tys. zł).
– Nasz projekt dotyczy zdrowia psychicznego młodzieży. Chcemy poprzez zajęcia z rękodziełem nauczyć uczniów efektywnych sposobów relaksu i radzenia sobie ze stresem. Szydełkowanie i szycie poprawia samopoczucie i daje szansę na integrację z kolegami i koleżankami – mówią uczennice z Mysłowic. – W ten sposób rozwijamy też swoją kreatywność. To na pewno przyda nam się w przyszłości i pomoże w radzeniu sobie z życiowymi wyzwaniami – dodają. Ich projekt poprzez szycie maskotek ma pokazać sprawczą moc zaangażowania i pomóc w ochronie przed kryzysami psychicznymi.
W Bolesławcu nauczyciele wspierali swoich podopiecznych, osoby o różnym stopniu niepełnosprawności intelektualnej i w spektrum autyzmu, w przygotowaniu projektu kulturalnego realizującego pasje i zainteresowania młodych ludzi. Dzięki zakupowi niezbędnego wyposażenia będą mogli wspólnie mobilizować ich do działania i przeciwdziałać szkolnej nudzie.
– Uczniowie z niepełnosprawnościami, tak jak wszyscy uczniowie, mają potencjał wpływania na otaczającą rzeczywistość w różnorodny sposób. Mogą wykorzystywać swoje umiejętności artystyczne, aby wyrazić siebie i dzielić się swoimi perspektywami, jednocześnie edukując innych na temat różnorodności i akceptacji – zauważają nauczyciele z Bolesławca. – Warto promować inkluzję, zrozumienie oraz szacunek dla różnorodności, aby uczniowie z niepełnosprawnościami mogli pełnić aktywną rolę w swoim środowisku edukacyjnym oraz lokalnym. Osoby z niepełnosprawnościami osiągając sukcesy mogą stać się inspiracją dla innych. Ich wrażliwość jest cennym źródłem wiedzy i może przyczynić się do budowy bardziej sprawiedliwego, otwartego społeczeństwa – dodają.
Wychowankowie ze Szczecina mają już doświadczenie w pracy zespołowej – wspólnie wyremontowali szalupę ratunkową. Teraz, razem z uczniami z innych szkół, postanowili przekształcić ją w łódź żaglową i odbyć nią integracyjny rejs.
– Dotychczasowe działania nauczyły nas, że dobra organizacja to podstawa. Przekonaliśmy się również, że praca zespołowa ma ogromną wartość. Zdobytą wiedzę i umiejętności zapewne wykorzystamy, kiedy już skończymy szkołę i rozpoczniemy nowy etap życiowy – zauważają uczniowie ze Szczecina. Ich nauczyciele wyrażają nadzieję, że wspólna aktywność pokaże, że wybrany cel można osiągnąć mimo różnych przeszkód oraz chwilowej utraty energii życiowej i zapału do aktywnego spędzania czasu poza szkołą. – Chcielibyśmy zarazić te osoby naszą pasją i przekonać, że wspólnie można pokonać wszelkie przeciwności – podkreślają.
Pełna lista 13 laureatów projektu dostępna jest na stronie Fundacji Santander. O efektach ich pracy będziemy informować w drugiej połowie roku.
Więcej o UNICEF Polska:
UNICEF od blisko 80 lat ratuje życie dzieci, broni ich praw i pomaga im wykorzystać potencjał, jaki posiadają. Nigdy się nie poddajemy! Pracujemy w najtrudniejszych miejscach na świecie, aby dotrzeć do najbardziej pokrzywdzonych dzieci. W ponad 190 krajach i terytoriach pracujemy #dlakazdegodziecka, aby budować lepszy świat dla wszystkich. Przed, w trakcie i po kryzysach humanitarnych jesteśmy na miejscu, niosąc ratującą życie pomoc i nadzieję dzieciom i ich rodzinom. Realizujemy nie tylko działania pomocowe, ale także edukacyjne. Wierzymy, że edukacja to jedna z najbardziej skutecznych form zmieniania świata. W Polsce pracujemy ze szkołami i samorządami, aby prawa dziecka były zawsze przestrzegane, a głos młodych ludzi słyszany i respektowany. Jesteśmy apolityczni i bezstronni, ale nigdy nie pozostajemy obojętni, gdy chodzi o obronę praw dzieci i zabezpieczenie ich życia i przyszłości. Więcej informacji na unicef.pl.
O Fundacji Santander Bank Polska:
Fundacja Santander Bank Polska im. Ignacego Jana Paderewskiego (d. Fundacja Banku Zachodniego WBK) istnieje od ponad 25 lat. Od początku istnienia realizuje programy grantowe, skierowane do organizacji pozarządowych na terenie całego kraju oraz koordynuje wolontariat pracowniczy (aktualnie to ponad 2000 wolontariuszy z Santander Bank Polska). Wśród nowszych projektów warto wymienić Program Stypendialny fundacji dla wybitnie uzdolnionych uczniów, program dla dzieci z zakresu racjonalnego gospodarowania żywnością „Lodówka na medal”, a także Kluby Płomyka, zaprojektowane przez fundację przestrzenie do zabawy i odpoczynku, znajdujące się w szpitalach i placówkach opiekuńczych, przygotowane w taki sposób by mogły bawić i uczyć. Duża część działań fundacji, to współpraca z innymi organizacjami, wraz z którymi realizujemy projekty charytatywne, kulturalne i edukacyjne. Więcej informacji na stronie fundacja.santander.pl.
Źródło: Stowarzyszenie Polski Komitet Narodowy UNICEF