Instytut Dyskursu i Dialogu ruszył z projektem „Obywatelska Agencja Ratingowa”. Chcemy, aby to obywatele oceniali pracę mediów, a tym samym wpływali na ich samodoskonalenie i rzetelniejszą pracę. Chcemy, aby wyniki audytów obywatelskich prowadzonych w redakcjach przemieniały się w oficjalne i respektowane ratingi, które pomogą społeczeństwu wybrać jakościowo najlepsze kanały komunikacji.
Czy obywatele mogą wpłynąć pozytywnie na jakość prezentowanych przez media treści informacyjnych oraz zmieniać na lepsze organizację ich pracy? Obiegowo mówi się, że mogą to zrobić jedynie poprzez decyzje konsumenckie: przełączając pilotem program, wyłączając telewizor, nie kupując ulubionej wcześniej gazety na rzecz innej, rezygnując z subskrypcji czasopisma, bądź zaprzestając odwiedzania danego portalu. Tylko, czy to faktycznie coś zmienia? Czy przesiąść się z 25-letniego Opla do 22-letniego Fiata jest dobrą decyzją, kiedy wiemy, że tylko nowy Mercedes zapewnia bezpieczeństwo i komfort? Rezygnacja z jeżdżenia samochodem też niekoniecznie jest dobrym rozwiązaniem.
Podobnie jest z mediami. To, czy odbiorcy kupią jedną, czy drugą gazetę, zmienią jeden kanał TV na drugi, nie wpływa na podwyższenie jakości otrzymywanych treści, ponieważ wszystkie one są w głębokim kryzysie. Całkowita rezygnacja z czerpania informacji z mediów przynosi nam alienację z debaty publicznej i pozbawienie się wiedzy na temat bieżących wydarzeń, co z kolei sprawi, że będziemy bardziej podatni na manipulacje w kampanii wyborczej.
Dodajmy, że w ostatnim czasie coraz głośniej słychać o fatalnych warunkach pracy i mobbingu w podmiotach medialnych. Od lat słyszymy o braku rzetelności i spadku jakości debaty publicznej. To wszystko wygląda na przepis na katastrofę i błędne koło.
Instytut Dyskursu i Dialogu rusza z projektem „Obywatelska Agencja Ratingowa” po to, aby zmienić obecny stan rzeczy. Chcemy, aby to obywatele oceniali pracę mediów, a tym samym wpływali na ich samodoskonalenie i rzetelniejszą pracę. Chcemy, aby wyniki audytów obywatelskich prowadzonych w redakcjach przemieniały się w oficjalne i respektowane ratingi, które pomogą społeczeństwu wybrać jakościowo najlepsze kanały komunikacji.
Powołanie Obywatelskiej Agencji Ratingowej wynika z negatywnej oceny mediów w Polsce. Co chwilę możemy natknąć się na manipulacje, nierzetelność, poszukiwanie sensacji, czy treści skrajnie stronnicze, zarówno w telewizji, radiu i prasie, jak i przede wszystkim w Internecie. Notorycznie mamy do czynienia z „plemiennością” w debacie publicznej, czyli brakiem umiejętności realnego dialogu na argumenty w atmosferze wzajemnego szacunku. Chęć podniesienia jakości funkcjonowania polskich mediów to klucz i główna motywacja dla naszych działań.
Powszechnie agencje ratingowe kojarzone są z oceną ryzyka kredytowego wielkich instytucji, firm, państw i organizacji. Działania agencji ratingowych polegają na ocenie wiarygodności różnego rodzaju podmiotów, a oceny te istotnie wpływają na ich aktywności i postrzeganie przez innych.
Głównym celem Obywatelskiej Agencji Ratingowej jest ocena wiarygodności oraz poprawa jakości prezentowanych informacji przez polskie media.
Odbywać się to będzie poprzez zaangażowanie wolontariuszy w proces oceny mediów w Polsce na zasadzie przyznawania not (ratingów). Jesteśmy przekonani, że obywatele, będący odbiorcami mediów, wsparci odpowiednim przeszkoleniem, będą w stanie obiektywnie spojrzeć na pracę mediów oraz wystawią rekomendacje i oceny pracy poszczególnych podmiotów medialnych. Odbędzie się to poprzez audyt obywatelski w co najmniej 30 głównych polskich tytułach medialnych, który umożliwi ocenę warunków pracy, jakie funkcjonują w polskich mediach. Ocenie będą podlegać przede wszystkim przekazy medialne ze źródeł takich jak prasa, telewizja, radio oraz Internet. Poza źródłami informacyjnymi z wymienionych mediów ocenie poddane zostanie również 10 najbardziej wpływowych fanpage’y informacyjnych funkcjonujących na polskim Facebooku (jako najpopularniejszym medium społecznościowym).
Jeżeli jesteś zainteresowany/a współpracą z nami w ramach tego projektu, koniecznie napisz do nas na biuro@indid.pl!
Projekt „Obywatelska Agencja Ratingowa” jest realizowany ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich NOWEFIO 2022.
Docenimy także każde wsparcie finansowe w postaci darowizny. Odwiedź naszą stronę internetową: https://indid.pl/wplac-darowizne/ i pomóż nam zmieniać media na DOBRE!
Źródło: Instytut Dyskursu i Dialogu