Obustronne zrozumienie kluczem do połączenia trzeciego sektora z biznesem
Świat biznesu pędzi w tempie wytycznych, deadline’ów i KPI-ów, które niejednokrotnie przysłaniają szerszą perspektywę społeczną. Trzeci sektor jest w ogromnym stopniu zależny od wsparcia świata biznesu, a efektywne połączenie interesów tych dwóch stron jest niejednokrotnie trudne. O tym, jak się komunikować i współpracować na linii biznes – trzeci sektor rozmawiano podczas IV Kongresu ESG – Liderzy Zrównoważonego Rozwoju – Europa.
W dyskusji prowadzonej przez Huberta Biskupskiego, redaktora wicenaczelnego Super Express udział wzięli:
- Małgorzata Augustyniak, Doradczyni Zarządu AMS ds. CSR
- Katarzyna Nicewicz, Prezeska Fundacji Reaktywni, Partnerka w Fundacja Moc Pomocy
- Joanna Jaroch-Pszeniczna, Dyrektor Generalna, Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej (CCIFP)
- dr hab. n med. i o zdr. Magdalena Beata Skarżyńska, Rada Fundacji Słyszę
- Piotr Voelkel, polski przedsiębiorca, mecenas projektów kulturalnych i edukacyjnych
Organizacje non-profit, jak sama nazwa mówi, nie działają w celu generowania zysku, ale do swojego funkcjonowania potrzebują wsparcia finansowego, które może zapewnić rząd, firmy lub darczyńcy. Podczas dyskusji na IV Kongresu ESG eksperci przestrzegali, że nie interes finansowy, a zrozumienie potrzeb drugiej strony powinny być nadrzędnym spoiwem komunikacji trzeciego sektora z przedstawicielami biznesu.
– Najważniejsza jest intencja kontaktu, która powinna być oparta na celu współpracy, a nie wykorzystaniu finansowym. Do momentu, kiedy obie strony podejmując jakąś inicjatywę, myślą o wykorzystaniu finansowym partnera, nie ma to nic wspólnego z efektywnością i spójnością. Oczywiście każdy podchodzi do rozmów z pewnymi oczekiwaniami, ale najważniejszy powinien być wspólnie wypracowany efekt – mówiła Małgorzata Augustyniak, Doradczyni Zarządu AMS ds. CSR.
Katarzyna Nicewicz z Fundacji Moc Pomocy zwróciła uwagę na potrzebę wzajemnej edukacji, która pozwoli lepiej zrozumieć potrzeby drugiej strony i wypracować efektywny model funkcjonowania.
– Założeniem współpracy trzeciego sektora z biznesem powinna być obopólna korzyść edukacyjna. NGO-sy mają kompetencję i wiedzę na temat problemów, jakie chcą rozwiązać. Biznes ma kompetencje w zakresie celów firmy, zazwyczaj celów finansowych. Jednak nasze życie nie składa się tylko z celów finansowych. Powinniśmy stworzyć platformę porozumienia, dzięki której nauczymy się wzajemnych potrzeb – powiedziała Nicewicz.
Mogą w tym pomóc liderzy opinii. Ich wiedza, doświadczenie oraz przede wszystkim wpływ na społeczeństwo są też czasem wykorzystywane w niewłaściwy sposób, na co zwróciła uwagę dr hab. n med. i o zdr. Magdalena Beata Skarżyńska z Rady Fundacji Słyszę.
– Jak duża jest rola liderów opinii, możemy zaobserwować na bazie zjawiska dezinformacji w Internecie, które coraz bardziej postępuje. Zdrowie jest bardzo podatnym temat w tym aspekcie, ze względu na duże zainteresowanie społeczne. Często profesorowie, autorytety medyczne, czy osoby z bogatym doświadczeniem są wykorzystywani np. do zakazanych prawnie reklam produktów leczniczych, zupełnie poza swoją świadomością. Powinniśmy współpracować z takimi liderami, aby pokazywać tylko dobre wzorce i edukując społeczeństwo usprawniać jednocześnie współpracę organizacji non profit z biznesem – zwróciła uwagę dr Skarżyńska.
Dane i raporty pokazują, że zaangażowanie firm w tematy związane ze zrównoważonym rozwojem rośnie z roku na rok. Joanna Jaroch-Pszeniczna, Dyrektor Generalna Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej ujawniła, że już 77% firm CCIFP ma zdefiniowaną strategię ESG. Dyrektor Generalna przybliżyła perspektywę drugiej strony i ze sceny kongresu zachęcała NGO-sy do zagłębienia się w wartości oraz strategię potencjalnych współpracowników, co mogłoby ułatwić wypracowanie porozumienia, o którym wspominały jej przedmówczynie.
– Biznes potrzebuje NGO-sów, tak jak NGO-sy potrzebują biznesu. Ja zachęcam do tego, aby przedstawiciele organizacji non-profit wczytali się w strategię firm, jej wartości i cele zapisane w strategii ESG, a do rozmów o współpracy usiadły bogatsze o tę wiedzę. W dzisiejszym świecie jesteśmy o tyle w dobrej sytuacji, że duże firmy mają środki na realizację projektów ESG. NGO-sy muszą po prostu odrobić pracę i być konsekwentne oraz spójne w swoich działaniach – apelowała Joanna Jaroch-Pszeniczna.
W skutecznej współpracy biznesu z trzecim sektorem może pomóc również rząd. Podczas IV Kongresu ESG Piotr Voelkel (polski przedsiębiorca, a także mecenas projektów kulturalnych i edukacyjnych) apelował do krajowych władz o proaktywność w rozmowach z przedstawicielami środowisk biznesu i trzeciego sektora.
– Uważam, że trzeba spróbować wypracować platformę komunikacyjną między biznesem, rządem, a trzecim sektorem, bo korzyści z takiej współpracy czerpałaby każda ze stron. Po pierwsze potrzebny jest wzajemny szacunek. Po drugie zaufanie, a po trzecie otwartość na dyskusję i różne poglądy, ale przykład musi iść od rządu. Gdyby NGO-sy mogły łatwiej uzyskać dostęp do pieniędzy unijnych, poprzez wnioski składane we współpracy z partnerami biznesowymi, wówczas ten rozwój byłby bardziej dynamiczny – uważa Voelkel.
GŁÓWNE REKOMENDACJE LIDERÓW ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU – sesja „Współpraca biznesu z trzecim sektorem – jak współpracować w imię zrównoważonego rozwoju?”
- Kluczem udanej współpracy jest zrozumienie potrzeb biznesu i trzeciego sektora – a nie interesowność
- Niezbędny jest dialog przedstawicieli biznesu i trzeciego sektora
- Obustronna edukacja to obustronna korzyści
- Organizacje non-profit powinny zapoznać się ze strategią ESG partnerów biznesowych
- Warto wykorzystywać liderów opinii / ambasadorów – wzmocnią projekt i zasięg przekazu
- NGO-sy muszą nauczyć się współpracować, a nie konkurować między sobą
- Rząd musi otworzyć się na potrzeby trzeciego sektora
Cała debata na kanale YouTube:
Organizatorem IV Kongresu ESG – Liderzy Zrównoważonego Rozwoju – Europa są Instytut ESG i Fundacja im. XBW Ignacego Krasickiego, a wśród patronów wydarzenia znaleźli się m.in. Rzecznik Praw Obywatelskich, Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Minister do spraw Unii Europejskiej, a także Lidl, AMS i PKO BP.
Źródło: Fundacja Im. XBW Ignacego Krasickiego