O dziurach w spodniach, czyli, jak dziadkowie mogą porozumieć się z wnuczętami?
Czy zbudowanie porozumienia między pokoleniami jest możliwe pomimo wszelkich różnic? Na jakich płaszczyznach mogą ponownie spotkać się młodzi ludzie i seniorzy w „popandemicznych” realiach? Takie pytania zadali sobie organizatorzy projektu „Pokaż mi swój świat! Historie życiowe – spotkania międzypokoleniowe”, który właśnie rusza we Wrocławiu w ramach – finansowanych przez Ministerstwo Edukacji i Nauki – Międzypokoleniowych Centrów Edukacyjnych.
Projekt Fundacji Edukacji Międzynarodowej ma za zadanie przyczynić się do budowania integracji międzypokoleniowej, otwartości i wzajemnego szacunku pomiędzy przedstawicielami dwóch generacji oraz zainspirować do podobnych działań zarówno w kameralnym rodzinnym gronie, jak i w szerszym kontekście społecznym. Adresatami projektu są uczniowie szkoły podstawowej prowadzonej przez FEM i ich dziadkowie, ale także słuchacze Uniwersytetu Trzeciego Wieku działającego przy Uniwersytecie Wrocławskim i całe społeczeństwo Wrocławia.
– Za pośrednictwem wystawy fotografii portretowej „Ulubione gadżety dziadka i wnuka”, która powstanie w ramach projektu, a którą będzie można zobaczyć w drugiej połowie grudnia w Dolnośląskiej Bibliotece Publicznej, chcemy pokazać, że warto podejmować działania na rzecz integracji pokoleń; że na tym korzysta całe społeczeństwo – podkreślają organizatorzy z FEM.
Mają nadzieję, że projekt zainspiruje do organizacji innych programów integrujących pokolenia we Wrocławiu.
W ramach programu przewidziane są działania stymulujące uczenie się jednego pokolenia od drugiego, dzielenie się specyficznymi umiejętności przez każde z nich. Posłużą temu warsztaty rękodzieła, zabawy z aplikacjami komputerowymi, gry terenowe, gry podwórkowe i wspólna lektura książek „sprzed lat”. Wykłady, warsztaty i spotkania pomogą zbudować wzajemne zrozumienie dla zwyczajów, nawyków i języka obu pokoleń. Uczniowie skorzystają przy tym z niekonwencjonalnych, inspirujących zajęć pozalekcyjnych z udziałem ich dziadków, a dziadkowie przekonają się, jak mogą - z obopólnym pożytkiem - angażować się w wychowanie młodszego pokolenia.
– Jedni i drudzy są sobie nawzajem potrzebni – mówią opiekunowie projektu. – Zachęcamy dziadków i wnuczęta do dostrzeżenia, w jak wielu obszarach mogą współdziałać i doskonale się razem bawić!
Ze szczegółowym programem projektu można zapoznać się w załączniku.
Źródło: Fundacja Edukacji Międzynarodowej