Wiadomym jest, że zbiórki funduszy, to proces, który wymaga właściwego dopasowania, w zależności od organizacji i celu, któremu służy. Dzięki technologii, mamy na szczęście już dostęp do baz z wiedzą i środków, które zmaksymalizują zasięgi i efekty na przestrzeni różnych grup społecznych.
Darczyńcy, jak każda grupa osób, reprezentowana jest przez ludzi wywodzących się z różnych generacji. W zależności od okresu, w którym się narodzili, charakteryzują się innymi zainteresowaniami upodobnieniami, stylem i sposobem życia, oraz, coraz częściej, także zarobkami. Poniżej możecie znaleźć, po trochu, ich odczucia i zwyczaje, pod względem charytatywności.
Dojrzali dorośli (urodzeni do 1945 roku):
- reprezentują ok 25% wszystkich darczyńców
- mają w zwyczaju wspieranie kliku inicjatyw i akcji charytatywnych, pozostają im też wierni przez lata
- najlepiej reagują na otrzymanie mailingów i osobiste zbiórki funduszy
- uwielbiają wolontariuszy
Boomersi (urodzeni w latach 1946 – 1964):
- stanowią 34% darczyńców i przekazują 43% wszystkich funduszy, które pochodzą od pojedynczych osób. Ta grupa prawdopodobnie będzie największą grupą darczyńców w przyszłości
- uwielbiają brać udział w wolontariatach jako liderzy
- wspierają organizacje poprzez tradycyjną pocztę (już coraz rzadziej) i zbiórki online. Wolą regularne wpłaty, mogą dokonać kilku w ciągu roku.
Generacja X (urodzeni w latach 1965 – 1980):
- ta generacja lubi wspierać NGO, jeśli im się to maksymalnie ułatwi. Zalecamy dopasowanie zbiórki pod nich tak, aby dawała jak najwięcej możliwości dokonania wpłaty.
- wiele osób z tej grupy wspiera swoje ulubione organizacje także z miejsca pracy
- zależy im aby mogli sprawdzić, jaki efekt przyniosła zbiórka, w którą się zaangażowali
Millenialsi (urodzeni w latach 1981 – 1995):
- reagują bardzo impulsywnie na dwóch płaszczyznach – zarówno w kwestii tego kogo i jaką kwotą chcą wesprzeć, jak i tego, w jaki sposób zajmują się wolontariatem. Wg Raportu Milennial Impact z 2012 roku, aż 42 % z darczyńców tej generacji przekazuje swoje datki na „czymkolwiek zostali zainspirowani w danym momencie”
- ich charytatywność jest ogólnie skupiona na powodzie lub problemie, mniej na fakcie, która organizacja prowadzi zbiórkę.
- preferują technologię jako metodę komunikacji. Datki składają poprzez urządzenia mobilne, strony internetowe, a swoją działalność charytatywną promują poprzez portale społecznościowe.
Jeśli Wasza organizacja należy do tych mniejszych, średnich, to zdajemy sobie sprawę, że ostatnie, o czym myślicie, to tworzenie specjalnie dopasowanych metod zbierania datków pod względem generacji odbiorców. Organizacje, bez względu na rozmiar, mogą jednak wykorzystać te informacje aby określić jak zadać poniższe 5 pytań w ich corocznych planach rozwoju.
- w jakiej formie chcecie otrzymywać od nas wiadomości?
- co życzylibyście sobie, aby nasze aktualizacje zawierały?
- jak często chcecie otrzymywać od nas wiadomości?
Jak już przeprowadzicie ankietę i sprzyjało Wam trochę szczęścia, posiadacie teraz małą bazę z danymi, które określają potrzeby Waszych dawców, możecie też wykorzystać daty ich urodzin i przesłać im jakieś małe upominki na urodziny.
Odpowiadając na te pytania łatwiej Wam będzie określić, którą drogę komunikacji obrać i w jaki sposób angażować różne generacje darczyńców. Przy prawidłowym zarządzaniu powinniście otrzymać mnóstwo wsparcia od wszystkich generacji.
Źródło: Network for Good
Źródło: technologie.ngo.pl