Fundacja „Krzyżowa”, we współpracy z Instytutem Śląskim, przygotowała projekt edukacyjny „(Nie)pokój 1945. Co przyniósł koniec II wojny światowej?”, adresowany do młodzieży szkolnej oraz nauczycieli. Dla użytkowników przygotowano materiały edukacyjne, podcasty, webinaria na temat zakończenia II wojny światowej.
Na stronie Fundacji można pobrać gotowe scenariusze zajęć, a także wysłuchać podcastów – rozmów z ekspertami, które stanowią wartościowy materiał uzupełniający – zarówno dla prowadzących zajęcia, jak i wszystkich zainteresowanych historią najnowszą. W październiku odbędą się również webinaria dla nauczycieli i edukatorów.
Przypadająca w tym roku 75. rocznica zakończenia II wojny światowej, jest okazją, aby nie tylko świętować zwycięstwo nad nazistowskimi Niemcami i początek pokojowego współżycia narodów europejskich, ale także, aby podnieść pytanie, co dokładnie wydarzyło się w 1945 roku i dlaczego tamten rok nie dla całej Europy oznaczał koniec walk i początek odbudowy kraju. – wyjaśnia koordynator projektu, dr Tomasz Skonieczny, zastępca kierownika Akademii Europejskiej Fundacji „Krzyżowa”.
„(Nie)pokój 1945. Co przyniósł koniec II wojny światowej?” to projekt edukacyjny, którego celem jest przedstawienie możliwie szerokiej perspektywy na wydarzenia roku 1945, ze wskazaniem na podobieństwa i różnice historii Polski oraz sąsiednich państw.
Specjalnie z myślą o uczniach szkół średnich oraz klas ósmych szkół podstawowych, przygotowaliśmy dwa scenariusze lekcyjne, wraz z towarzyszącymi im materiałami pomocniczymi, w postaci tekstów źródłowych, karty pracy i mapy. Mamy nadzieję, że materiały te staną się okazją nie tylko do tego, aby zapoznać uczniów z historią wydarzeń, które zaważyły na losach Polski, ale także, aby pokazać różnorodne doświadczenia, które stały się udziałem państw Europy. – dodaje dr Tomasz Skonieczny.
Na stronie projektu opublikowano także podcasty, które zostały przygotowane specjalnie po to, aby w sposób możliwie atrakcyjny przedstawić cztery perspektywy na wydarzenia, które rozegrały się w roku 1945. Są one adresowane zarówno do nauczycieli jak i uczniów i pomyślane jako materiały, które można wykorzystać w toku lekcji lub jako uzupełnienie scenariuszy i wykładu przygotowanego przez nauczyciela.
Do współpracy przy tworzeniu podcastów zaproszono: dr Joannę Hytrek-Hryciuk – historyczkę, śląskoznawczynię, autorkę publikacji m.in. o historii Wrocławia i Dolnego Śląska, dr. Łukasza Kamińskiego – historyka z Uniwersytetu Wrocławskiego, prezesa Platformy Europejskiej Pamięci i Sumienia, dr. hab. Pierre’a-Frederika Webera – historyka, germanistę, slawistę z Uniwersytetu Szczecińskiego, Konsula Honorowego Francji w Szczecinie, dr. hab. Marka Białokura – historyka, dydaktyka historii, nauczyciela i specjalistę z zakresu historii polskiej myśli politycznej XX wieku z Uniwersytetu Opolskiego.
Fundacja zaprasza również nauczycieli, edukatorów, pracowników muzeów i miejsc pamięci, którzy są zainteresowani wyzwaniami, jakie stoją przed edukacją młodzieży szkolnej na temat II wojny światowej, do udziału w trzech webinariach. Podczas każdego z nich historycy i osoby pracujące w najważniejszych polskich instytucjach zajmujących się edukacją na temat II wojny światowej, przedstawią swoje doświadczenia oraz podzielą się pomysłami na temat pracy z młodzieżą.
Wszystkie materiały związane z projektem „(Nie)pokój 1945. Co przyniósł koniec II wojny światowej?” można pobrać ze strony www.krzyzowa.org.pl. Znajdują się tam również szczegóły webinariów, na które można się zgłaszać u koordynatora projektu.
Źródło: Fundacja „Krzyżowa”