Ukazał się nietypowy podręcznik PR-u nie tylko dla PR-owców. Adresowany jest także do managerów, aktywistów, społeczników i polityków.
I ty możesz stać swoim własnym PR-owcem
Paweł Kwiatkowski – autor nowego, nietypowego podręcznika PR-u. Książka „O drogowcach, którzy zaskoczyli zimę” zaangażowany był w rozwiązywanie głośnych kryzysów wizerunkowych wielkich firm (Zimny Lech Kompanii Piwowarskiej, czy rzekome poparzenie wodą Żywioł firmy Żywiec Zdrój).
Posługując się metaforą podróży autor prostym językiem i przy pomocy licznych przykładów, krok po kroku objaśnia czytelnikom cały, skomplikowany proces komunikacji. Podsuwając niezliczone tricki, sposoby i dotąd sobie tylko znane sztuczki, oddaje swoją wiedzę, zgromadzoną w czasie ponad 30 lat praktykowania PR-u, do dyspozycji czytelnikom. Twierdzi przy tym, że dzięki książce każdy może stać się swoim własnym PR-owcem. I faktycznie – książka krok po kroku wprowadza czytelnika w proces: począwszy od postawienia sobie najbardziej fundamentalnych pytań – poprzez konstruowanie przekazu po budowanie strategii komunikacyjnej. Autor przy okazji pomieścił w książce zestaw praktycznych porad odnoszących się do poszczególnych wycinków rzemiosła, a więc wyjaśnia jak się zachować przed kamerą, jak udzielać wywiadu, jak pisać, żeby chciało się czytać, jak reagować na kryzys, jak tworzyć newsy…
W komunikacji słuchanie jest ważniejsze od mówienia
Paweł Kwiatkowski to wytrawny PR-owiec z wieloletnim stażem, współzałożyciel agencji FLOWERPOWER Public Relations. Karierę zawodową rozpoczynał w USA jako dziennikarz „The News Journal” na Florydzie. Po powrocie do Polski pracował jako dziennikarz m.in. w tygodniku „Wprost” oraz jako redaktor naczelny miesięcznika „Home and Market”.
Wieloletnią przygodę z Public Relations rozpoczął w Biurze Prasowym Rządu u progu lat 90. Następnie przez wiele lat był dyrektorem ds. korporacyjnych w Kompanii Piwowarskiej (Tyskie, Żubr, Lech) oraz jej rzecznikiem prasowym a przez kolejnych kilka lat pełnił funkcję Sekretarza Generalnego Danone w Polsce, Państwach Bałtyckich i Skandynawii odpowiadając za zarządzanie wizerunkiem, odpowiedzialnością społeczną, działem prawnym i regulacyjnym firmy wszystkich spółek Danone (m.in. Żywiec Zdrój, Nutricia).
– W komunikacji ważniejsze od mówienia jest słuchanie, o czym na ogół zapominamy – mówi autor. – Opłakane skutki tej niewiedzy dają o sobie znać, w sensie dosłownym - w co drugim programie telewizyjnym lub radiowym z udziałem przekrzykujących się polityków. W sensie szerszym także brakuje nam często umiejętności słuchania: nie przeprowadza się analizy komunikacji, oczekiwań jej adresatów, nie podejmuje dialogu, tylko wygłasza jednokierunkowe komunikaty ex cathedra. W swojej książce podkreślam, że jedyną drogą do naprawdę skutecznej i wartościowej komunikacji jest empatia.
O drogowcach, którzy zaskoczyli zimę
Pytany o enigmatyczny tytuł książki, odpowiada z uśmiechem: „Kiedy pies pogryzie człowieka, to nie jest news. Ale kiedy człowiek pogryzie psa, to jest prawie taki news, jakby drogowcy choć raz zaskoczyli zimę”. I dodaje: „Media potrzebują chwytliwych nagłówków, które napędzają klikalność. Wiele razy przeżyłem zawód: ukazuje się świetny, wyważony, zgodny z faktami tekst uwzględniający rację stron, jednakże redaktor opatrzył go skandalizującym, krzywdzącym ale za to intrygującym tytułem. Tak samo i przewrotny tytuł mojej książki ma niewiele wspólnego z jej treścią. Klasyczny clickbait!”.
Książka ukazała się nakładem Wydawnictwa FlowerPower i dostępna jest wyłącznie w księgarni Wydawnictwa on-line w postaci e-booka. Wydawca zapowiada, że już wkrótce trafi na rynek wersja papierowa książki.
-
Jak układać przekazy medialne aby "miały ręce i nogi"
docx ・14.33 kB
Źródło: Wydawnictwo FlowerPower