Nowela ustawy o pożytku. Zlecanie usług samozatrudnionym możliwe
Czy zatrudnienie trenera, rehabilitanta czy artysty może być sfinansowane z dotacji przyznanej przez administrację publiczną? Do tej pory przepisy ustawy o działalności pożytku publicznego, regulujące takie sytuacje, budziły wątpliwości w niektórych samorządach. Projektowana zmiana w przepisach ma te wątpliwości rozwiać.
Obecnie artykuł 16 ust. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie stanowi, że zadanie publiczne nie może być realizowane przez podmiot niebędący stroną umowy o wsparcie realizacji zadania publicznego lub o powierzenie realizacji zadania publicznego, z zastrzeżeniem ustępu 7. Ustęp 7. zaś przewidywał, że organizacja może przekazać otrzymaną dotację lub jej część (za wiedzą i zgodą organu, który tej dotacji udzielił) innym podmiotom, niebędącym stronami umowy, wyłonionym w transparentnej procedurze, w celu realizacji przez te podmioty określonych zadań (na tej podstawie m.in. możliwe było prowadzenie tzw. regrantingu).
Czy można zlecać usługi?
Przepisy te od początku budziły kontrowersje i prowadziły do nieporozumień między organizacjami a urzędnikami (szczególnie w Warszawie). Nieporozumienia dotyczyły możliwości zlecania przez organizacje (które otrzymały dotację) podmiotom zewnętrznym usług, koniecznych do zrealizowania zadania publicznego.
Wobec tego, w listopadzie 2010 roku Departament Pożytku Publicznego w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej wydał interpretację art. 16 i jego dwóch ustępów. Wskazał w niej m.in., że należy rozróżnić zlecanie zadania publicznego od zakupu usług, polegających na wykonywaniu czynności o charakterze technicznym czy specjalistycznym, powiązanych z realizacją zadania, jednak niestanowiących jego meritum (np. wydruk ulotek, usługi hotelowe, transportowe, księgowe).
Usługi – tak, ale nie merytoryczne
Ta interpretacja jednak, zamiast pomóc, jeszcze bardziej skomplikowała sprawę. Urzędnicy – już nie tylko w Warszawie, ale także we Wrocławiu – zgodzili się bowiem, że organizacja może z dotacji pokrywać koszy usług, które mają charakter „techniczny” i pomocniczy wobec realizowanego zadania, ale wykluczali możliwość zlecania na zewnątrz usług, które stanowiłyby jego meritum. W praktyce oznaczało to, że do realizacji zadań dotowanych przez samorząd nie można było zatrudnić różnych specjalistów, którzy nierzadko prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, a których wkład w określone zadanie miał ewidentnie charakter merytoryczny. I był niezbędny. Na przykład blokowało to zatrudnienie zespołu muzycznego na festiwalu czy zapłacenie za pracę rehabilitantce, która jest samozatrudniona.
Apele o zmianę przepisów
Samorządowych prawników nie przekonywały argumenty, że takie postawienie sprawy nie tylko utrudnia pracę organizacjom, ale także podraża koszt wykonania zadania. Urzędnicy współpracujący z organizacjami rozumieli absurdalność takiej interpretacji i nierzadko podpowiadali nawet przedstawicielom stowarzyszeń i fundacji, w jaki sposób można obejść te przepisy.
Dlatego zarówno organizacje pozarządowe, jak i urzędnicy samorządowi nie raz apelowali o zmianę artykułu 16. tak, aby zlecanie wszelkich usług (zarówno technicznych, jak i merytorycznych) potrzebnych do wykonania zadania publicznego było jednoznacznie możliwe.
Można, jeśli umowa zezwala
I taka propozycja zmiany znalazła się w nowelizacji ustawy o działalności pożytku publicznego, która obecnie znajduje się w sejmie. Zdecydowano się powrócić do wcześniej obowiązującego zapisu art. 16 ust. 4 ustawy (tj. przed rokiem 2010) i wskazać wprost, że zadanie publiczne może być realizowane przez podmiot niebędący stroną umowy, jeżeli umowa zezwala na wykonanie określonej części zadania przez taki podmiot.
Proponowany przepis:
14) w art. 16:
- ust. 1 otrzymuje brzmienie:
(…)
c) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Zadanie publiczne nie może być realizowane przez podmiot niebędący stroną umowy o wsparcie realizacji zadania publicznego lub o powierzenie realizacji zadania publicznego, chyba że umowa zezwala na wykonanie określonej części zadania przez taki podmiot.”,
d) uchyla się ust. 7;