7 lipca dyskutowano w Sejmie nad sprawozdaniem Komisji Polityki Społecznej i Rodziny o ustawie o zmianie ustawy o działalności pożytku. Podczas obrad zgłoszono poprawki do przedstawionego projektu. Trafił on więc ponownie do Komisji Polityki Społecznej. Nadal jest jednak możliwe, że Sejm zakończy pracę nad nowelizacją jeszcze na tym posiedzeniu.
Projekt przedstawiał poseł Tadeusz Tomaszewski. Wszystkie wypowiadające się kluby i koła deklarują, że zamierzają poprzeć projekt. – Proponowana regulacja wpłynie bardzo pozytywnie na rozwój społeczeństwa obywatelskiego, przyczyni się na pewno do wzrostu przejrzystości i wiarygodności organizacji pozarządowych i wpłynie na wzrost poziomu zaufania obywateli do sektora pozarządowego i kapitału ludzkiego – tłumaczył w Sejmie poseł Marek Hok.
Regranting, 1 proc. i udostępnianie informacji
Trzy tematy podjęte w nowelizacji powtarzały się w wypowiedziach posłów i dominowały też we wprowadzeniu posła sprawozdawcy.
Nowelizacja zawiera przepisy precyzujące regranting, czyli możliwość przekazywania przez organizację otrzymanej dotacji dalej – innym organizacjom – w celu realizacji przez nie zadania publicznego. Regranting był już możliwy na gruncie obowiązujących przepisów, jednak z powodu braku szczegółowych regulacji stosowano go rzadko. Nowelizacja takie szczegółowe regulacje proponuje (m.in. w nowym art. 16a, w art. 2 zawierającym definicje). Oceniane jest to przez posłów pozytywnie.
Projekt nie zakazuje przeznaczać środków uzyskanych z 1 procenta na kampanie reklamowe. Zmusza jednak organizacje do informowania, że ich reklamy finansowane są ze środków, które wcześniej zebrały od podatników. Obowiązek informowania wprowadzony został również w programach komputerowych do rozliczania PIT. Programy takie mogą mieć wpisane na stałe dane jednej organizacji, której przekazujemy 1 proc. (czyli uniemożliwiać wybór innej organizacji), jednak należy je opatrzeć wyraźną informacją, tak żeby podatnik od początku wiedział z jaką sytuacją ma do czynienia.
Cel szczegółowy – nie w tej nowelizacji
Podczas debaty, poseł Tomaszewski tłumaczył i uspakajał. Nowelizacja nie podejmuje kontrowersyjnego wątku celu szczegółowego w deklaracjach podatkowych, umożliwiającego zbieranie 1 proc. na subkonta.
– Podatnik nadal będzie miał możliwość, przekazując 1% podatku, wskazać cel szczegółowy. To jest o tyle ważne – takie stwierdzenie pojawiało się również w e-mailach kierowanych do komisji – że to nie organizacje zebrały te 504 mln przekazane przez podatników – część podatników wskazywało na to wyraźnie – tylko my, rodzice, podatnicy, ponad 200 mln przekazaliśmy na cel szczegółowy. Sądzę, że to upodmiotowienie podatnika mocno wrosło w świadomość społeczną i teraz wszystkie zmiany muszą się odbywać w ramach szerokiej konsultacji z tą grupą osób, która przypisuje sobie prawo nie tylko przekazania, ale również i wskazania celu szczegółowego – wyjaśniał poseł sprawozdawca.
Mimo że problem subkont podnoszony jest stale i od dawna, to środowisko organizacji nie wypracowało jednolitego stanowiska w tej sprawie. Tadeusz Tomaszewski sugerował, że to Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej powinno wskazać czy, w jakiej postaci i kiedy, nastąpi próba powrotu do debaty o celu szczegółowym i subkontach.
Poprawka – jednolite terminy i udostępnianie umów
Podczas drugiego czytania zgłoszono dwie poprawki. Jedna dotyczyła skreślenia z nowelizacji punktu 17 w artykule 1. Punkt ten mówi o udostępniania umów i sprawozdań z realizacji zadania publicznego na zasadach określonych w ustawie (w nowych artykułach 4a-4c). Druga poprawka miała wprowadzić jednolite określenie terminów w procedurze powoływania rad pożytku publicznego (gminnych i powiatowych). Chodziło o wybór między określeniem 60 dni i 2 miesiące.
Komisja wspiera poprawki
więcej:
- Sprawozdanie stenograficzne z 96. posiedzenia Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 7 lipca 2015 r., dyskusja o projekcie ustawy o zmianie ustawy o działalności pożytku znajduje się na stronach 11-19
- Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz niektórych innych ustaw, przebieg procesu legislacyjnego, sejm.gov.pl
Źródło: inf. własna (ngo.pl)