Nowela ustawy o pożytku. Pierwsze czytanie o programach komputerowych
Zapisy dotyczące organizacji pożytku publicznego i 1% zdominowały debatę sejmową podczas pierwszego czytania komisyjnego projektu nowelizacji ustawy o działalności pożytku publicznego. Projekt został skierowany do dalszych prac w Komisji Polityki Społecznej i Rodziny.
Komisyjny projekt nowelizacji ustawy o działalności pożytku publicznego prezentowany była na forum sejmowym 26 maja. Tadeusz Tomaszewski, poseł sprawozdawca, podkreślał, że projekt jest wynikiem wspólnych prac organizacji pozarządowych, administracji samorządowej i administracji publicznej.
– Projekt ustawy przede wszystkim, po pierwsze, doprecyzowuje zapisy, które budziły wątpliwości w trakcie ich stosowania, po drugie, wprowadza nowe mechanizmy współpracy finansowej i poza finansowej między sektorem a administracją publiczną, po trzecie, wzmacnia dialog społeczny m.in. poprzez nałożenie na ministrów oraz wojewodów obowiązku tworzenia rocznych i wieloletnich programów współpracy z organizacjami pozarządowymi po zasięgnięciu opinii tychże organizacji, a także powołania rad działalności pożytku publicznego wtedy, kiedy na biurku organów wykonawczych pojawią się stosowne wnioski poparte przez organizacje – mówił poseł Tomaszewski.
Jarosław Duda, wiceminister pracy i polityki społecznej oraz współprzewodniczący Rady Działalności Pożytku Publicznego, ocenił, że projekt nowelizacji jest dobrym krokiem, aby porządkować obszar działalności obywatelskiej i pożytku publicznego oraz wpływać na otoczenie, by sprzyjało dobremu, prężnemu funkcjonowaniu organizacji pożytku publicznego.
1% wymaga głębszej regulacji
Przedstawiciele poszczególnych klubów parlamentarnych w swych wystąpieniach pozytywnie odnosili się do zaproponowanych w projekcie rozwiązań. Najwięcej uwagi poświęcili zagadnieniom związanym z organizacjami pożytku publicznego i 1%.
Jak zauważył poseł Tomaszewski, 1% wymaga głębszej regulacji, jednak podkomisja ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi i komisja polityki społecznej i rodziny, biorąc pod uwagę harmonogram prac i kończącą się kadencję parlamentu, uznały, że zaproponują rozwiązania przede wszystkim te, które zostały uzgodnione i nie wprowadzają rewolucyjnych zmian.
– Jednak głębszej nowelizacji powinno się dokonać poprzez projekt rządowy – przekonywał poseł.
Nie chcemy zabraniać programów
W swoim wystąpieniu odniósł się także do spływających do Komisji uwag od organizacji pożytku publicznego – szczególnie tych dotyczących zapisu, regulującego kwestię tworzenia programów komputerowych do składania zeznań podatkowych, w których „na sztywno” wpisany jest numer KRS.
– Nie chcemy w żadnym wypadku zabraniać tworzenia programów komputerowych, które zachęcają obywateli do przekazywania 1%, m.in. bezpłatnych programów do składania zeznań podatkowych – zapewniał poseł podczas swego wystąpienia. – Ale niech obywatel ma możliwość wyboru, niech na okładce, opakowaniu płytki będzie zapisane: Masz taką możliwość, to dzięki naszym środkom finansowym przygotowaliśmy dla ciebie, podatniku, bezpłatny instrument, z którego możesz korzystać, i możesz wpisać w odpowiednią rubrykę nasz numer KRS.
Będą kolejne opinie
Poseł Tomaszewski zapowiedział także, że będzie w Komisji współpracował z przedstawicielami organizacji, które w tej sprawie piszą do Komisji, aby znaleźć jak najlepszego rozwiązania.
– Chcę zapewnić partnerów pozarządowych, wszystkich tych, którzy aktywnie obserwują prace nad tym projektem, przesyłają również opinie prawne, że opinie te będą brane pod uwagę w dalszych pracach nad projektem ustawy, ale zleciliśmy też Biuru Analiz Sejmowych przygotowanie własnej opinii prawnej dotyczącej poruszonych kwestii konstytucyjności zapisów dotyczących kwot z tytułu 1% podatku, dysponowania nimi czy też programów komputerowych – mówił poseł sprawozdawca.
1% od emerytów?
Artur Górczyński z SLD przypomniał przy okazji o innym projekcie nowelizacji ustawy o działalności pożytku publicznego (złożonym właśnie przez SLD w kwietniu tego roku), który ma umożliwić podatnikom nieskładającym samodzielnie deklaracji podatkowych wydanie dyspozycji swoim płatnikom co do skierowania 1% na rzecz wybranej organizacji.
– Nie jest to duża zmiana. Myślę, że byłaby jednak bardzo korzystna i dla organizacji, i dla płatników, którzy chcieliby z niej skorzystać – przekonywał poseł. Zachęcał także, aby przy procedowaniu przedstawionych zmian rozpocząć też debatę o możliwości podniesienia kwoty odpisu z 1% do 2% z możliwością podziału kwotowego między różne organizacje.
Także o regrantingu i inicjatywie lokalnej
Posłowie i posłanki pozytywnie odnosili się także do zapisów o inicjatywie lokalnej, regrantingu, rozszerzeniu sfer działalności pożytku publicznego o działania na rzecz wypoczynku dzieci i młodzieży i na rzecz cudzoziemców oraz o utworzeniu Funduszu Wspierania Organizacji Pozarządowych (FWOP).
Jarosław Duda poinformował m.in., że obecnie w dyspozycji Ministra Pracy i Polityki Społecznej pozostaje 1,5 miliona zł ze środków niewykorzystanych przez organizacje, które utraciły status OPP. Pieniądze te mogłyby zostać przekazane na fundusz założycielski FWOP.
Komisyjny projekt nowelizacji został skierowany do dalszych prac w Komisji Polityki Społecznej i Rodziny.
Źródło: inf. własna, stenogram sejmowy