Jeśli do samorządu terytorialnego wpłynie wniosek organizacji o powołanie rady działalności pożytku publicznego, to organ wykonawczy tego samorządu będzie miał obowiązek utworzenia rady – to jedna ze zmian dotyczących powoływania i zasad działania lokalnych rad działalności pożytku publicznego, przewidzianych w projekcie nowelizacji ustawy o działalności pożytku publicznego. Projekt trafił do sejmowej komisji polityki społecznej i rodziny.
Aby powołać radę działalności pożytku publicznego w województwie, powiecie lub gminie, organizacje pozarządowe muszą wystąpić z wnioskiem o to do marszałka województwa, starosty, burmistrza lub prezydenta miasta. Organy te mogą, ale nie muszą stworzyć rady. A przedstawiciele organizacji nie bardzo mają możliwości interwencji w takiej sytuacji. Tak stanowią aktualnie obowiązujące przepisy o powoływaniu lokalnych rad działalności pożytku publicznego. Być może już niedługo się to zmieni.
Obowiązek powołania rady na wniosek
W projekcie nowelizacji ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, nad którą obecnie pracują posłowie z sejmowej komisji polityki społecznej i rodziny, przewidziano bowiem, że jeśli określona liczba organizacji zwróci się do organu wykonawczego danej jednostki samorządu terytorialnego z wnioskiem o powołanie rady działalności pożytku publicznego, to organ ten będzie miał obowiązek radę stworzyć. Marszałek województwa będzie miał na to dwa miesiące od dnia wpłynięcia wniosku, a samorząd powiatowy lub gminny – 30 dni. Co istotne: w przypadku nie utworzenia rady w przewidzianych terminach organizacje pozarządowe będą mogły zaskarżyć bezczynność organu do sądu administracyjnego.
Kadencja trzy lata
Z kilku propozycji, które przedstawili podczas prac sejmowej podkomisji ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi, w projekcie nowelizacji znalazły się m.in. te o wydłużeniu kadencji rad pożytku publicznego do trzech lat.
– Bardzo dużo o tym dyskutowaliśmy – mówi Agnieszka Olender z białostockiego ośrodka sieci SPLOT, która zbierała merytoryczny dorobek grup roboczych, pracujących w trzech projektach w Polsce zachodniej, wschodniej i północnej. – Uznaliśmy, że dwa lata to za mało czasu, aby rada mogła dobrze wywiązać się ze swoich zadań. Cztery lata to z kolei może być za duże obciążenie dla członków rad, którzy pracują przecież społecznie. Trzy lata wydają się w sam raz, tym bardziej, że koresponduje to także z przepisami o ogólnopolskiej Radzie Działalności Pożytku Publicznego.
Wspólny wniosek co najmniej pięciu organizacji
Uczestnicy grup roboczych SPLOT-u postulowali także, aby zwiększyć liczbę organizacji, które mogą w gminie i powiecie wnioskować o powołanie rady działalności pożytku publicznego. Przy obecnych przepisach wystarczą do tego de facto dwie organizacje.
– Naszym zdaniem to za mało – wyjaśnia Olender. – Proponowaliśmy, aby było to 10 organizacji. Jeżeli na danym terenie jest mniej organizacji lub nie są w stanie się skrzyknąć, aby wspólnie wystąpić do gminy z wnioskiem, to widać jeszcze nie jest to odpowiedni moment na powołanie rady.
Ostatecznie w projekcie zapisano, że wspólny wniosek o powołanie rady działalności pożytku publicznego na terenie powiatu i gminy powinno złożyć co najmniej pięć organizacji.
Eksperci do pomocy
Projekt nowelizacji przewiduje również, że zarówno rady gminne, jak i powiatowe będą mogły posiłkować się w swoich pracach wsparciem eksperckim. Umożliwi to zastosowanie wobec nich art. 38, który do tej pory odnoszony był tylko do rady ogólnopolskiej, a który stanowił, że rada może powoływać ekspertów, zapraszać do uczestnictwa w swoich posiedzeniach przedstawicieli organów administracji publicznej i organizacji pozarządowych niereprezentowanych w radzie oraz zlecać przeprowadzanie badań i opracowanie ekspertyz związanych z realizacją jej zadań.
Jak odwołać radnego z rady pożytku?
W trakcie prac nad przygotowaniem projektu ustawy, zarówno strona pozarządowa, jak i samorządowa zgłaszały postulaty dotyczące wprowadzenia możliwości odwoływania członków rad przed upływem kadencji. Znalazło się to także w rekomendacjach przygotowanych przez SPLOT. Uczestnicy grup warsztatowych zaproponowali, aby w ustawie znalazł się zapis mówiący, że organ stanowiący powiatu lub gminy określi, w drodze uchwały, tryb powoływania i odwoływania członków oraz organizację i tryb działania swoich rad pożytku publicznego.
W projekcie ustawy jednak idea ta została sformułowana inaczej: wzorując się na podobnych zapisach o radach wojewódzkich, wymieniono konkretne sytuacje, w których organ wykonawczy może odwołać członka rady. Może się to stać więc na wniosek: samego członka lub członkini rady, na wniosek przedstawicieli organu wykonawczego, na wniosek przedstawicieli organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, w przypadku skazania członka lub członkini prawomocnym wyrokiem za przestępstwo popełnione z winy umyślnej, jeżeli członek lub członkini rady stali się trwale niezdolni do pełnienia swoich obowiązków w radzie z powodu choroby stwierdzonej orzeczeniem lekarskim oraz w przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności na trzech kolejnych posiedzeniach rady.
– A co z odwoływaniem członków rady wskazanych przez organ stanowiący samorządu? – pyta Agnieszka Olender. – Przy obecnym zapisie, gdy np. rada gminy skończy swą kadencję, a w gminnej radzie działalności pożytku publicznego zasiadają jej przedstawiciele, to nikt nie jest władny odwołać takiego radnego lub radnej z funkcji członka czy członki rady pożytku. Chyba, że sami z nich zrezygnują.
W swoich rekomendacjach SPLOT podkreślał rolę rady gminy czy powiatu w określaniu warunków, na jakich można odwoływać członków rady pożytku.
– Nasza idea została zmodyfikowana poprzez wypunktowanie pewnych sytuacji i to w sposób, który nie jest właściwy – mówi Olender i zapowiada, że prawdopodobnie na dalszym etapie prac nad nowelizacją w sejmie, SPLOT będzie chciał zwrócić posłom uwagę na ten problem.
Aby rada mogła się samoograniczyć
W nowelizacji spróbowano także wspomóc rady nierzadko zasypywane dokumentami do skonsultowania.
– Są rady, z którymi niczego się nie konsultuje, ale są też takie, które otrzymują do zaopiniowania mnóstwo dokumentów, mających mały lub nawet żaden związek z działalnością pożytku publicznego. Nieliczne z nich świadomie same ograniczały zakres spraw, którymi chcą się zajmować, ale nie we wszystkich samorządach spotykało się to ze zrozumieniem – wyjaśnia Agnieszka Olender.
Pierwotnie w propozycjach do nowelizacji sformułowano zapis, który mówił wprost, że powiatowa lub gminna rada pożytku może zawęzić zakres spraw, podlegających jej opiniowaniu. Ostatecznie jednak postanowiono zapisać, że rada (wojewódzka, gminna i powiatowa), po zasięgnięciu opinii organu wykonawczego właściwej jednostki samorządu terytorialnego, sama określa w uchwale sposób realizacji swoich zadań. W projekcie nowelizacji takie prawo zagwarantowano także radom gminnym i powiatowym.
Inna wprowadzona zmiana, zgodna z rekomendacjami SPLOT, polega na tym, że marszałek województwa nie będzie już odpowiedzialny za zwoływanie posiedzeń rady. Wynika to z praktyki działania rad wojewódzkich – marszałkowie prawie nigdy nie korzystali z tego uprawnienia.
Nie wszystkie rekomendacje przygotowane przez SPLOT znalazły się w projekcie ustawy. Nie przychylono się na przykład do pomysłu, aby – na wzór komitetów monitorujących – do rady wojewódzkiej wybierać pary przedstawicieli organizacji pozarządowych (członka/członkini i zastępcę/zastępczynię).
Proponowane zapisy
-
w art. 41a:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Marszałek województwa na wspólny wniosek co najmniej 50 organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, prowadzących działalność na terenie województwa, tworzy w terminie 2 miesięcy od dnia wpłynięcia wniosku Wojewódzką Radę Działalności Pożytku Publicznego, jako organ konsultacyjny i opiniodawczy, zwany dalej "Radą Wojewódzką".”,
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. W przypadku nie utworzenia Rady w terminie, o którym mowa w ust. 1, mają zastosowanie przepisy art. 90 i 91 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie wojewódzkim (Dz. U. z 2013 r. poz. 596, z późn. zm).”,
c) po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. Rada Wojewódzka, po zasięgnięciu opinii organu wykonawczego, określa w uchwale sposób realizacji zadań, o których mowa w ust. 2.”
d) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Kadencja Rady Wojewódzkiej trwa 3 lata.”;
-
art. 41d otrzymuje brzmienie:
„Art. 41d. Do Rady Wojewódzkiej stosuje się odpowiednio przepisy art. 38.”;
-
w art. 41e:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Organ wykonawczy właściwej jednostki samorządu terytorialnego na wspólny wniosek co najmniej 5 organizacji pozarządowych lub podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, prowadzących działalność odpowiednio na terenie powiatu lub gminy, tworzy w terminie 30 dni od dnia wpłynięcia wniosku odpowiednio Powiatową lub Gminną Radę Działalności Pożytku Publicznego, jako organ konsultacyjny i opiniodawczy, zwane dalej odpowiednio "Radą Powiatową" lub "Radą Gminną".”,
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. W przypadku nie utworzenia Rady w terminie, o którym mowa w ust. 1, mają zastosowanie przepisy art. 101 i art. 101a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, z późn. zm.) oraz art. 87 i art. 88 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 595, z późn. zm.).”,
c) uchyla się ust. 2,
d) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Kadencja Rady Powiatowej oraz Rady Gminnej trwa 3 lata.”;
-
w art. 41g otrzymuje brzmienie:
„Art. 41g. 1. Organ stanowiący odpowiednio powiatu lub gminy określi, w drodze uchwały, tryb powoływania członków oraz organizację i tryb działania odpowiednio Rady Powiatowej lub Rady Gminnej, biorąc pod uwagę potrzebę zapewnienia reprezentatywności organizacji pozarządowych oraz podmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 3, terminy i sposób zgłaszania kandydatur na członków Rady Powiatowej lub Rady Gminnej oraz potrzebę zapewnienia sprawnego funkcjonowania tych Rad.
- Organ wykonawczy odpowiednio powiatu lub gminy odwołuje członka Rady Powiatowej lub Rady Gminnej przed upływem kadencji:
1) na jego wniosek;
2) na wniosek przedstawicieli organu wykonawczego odpowiednio powiatu lub gminy;
3) na wniosek przedstawicieli organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, prowadzących działalność na terenie województwa;
4) w przypadku skazania członka Rady Wojewódzkiej prawomocnym wyrokiem za przestępstwo popełnione z winy umyślnej;
5) jeżeli stał się trwale niezdolny do pełnienia obowiązków członka Rady Wojewódzkiej z powodu choroby stwierdzonej orzeczeniem lekarskim;
6) w przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności na trzech kolejnych posiedzeniach Powiatowej lub Rady Gminnej.”;
-
w art. 41i po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Rada po zasięgnięciu opinii organu wykonawczego właściwej jednostki samorządu terytorialnego określa w uchwale sposób realizacji zadań, o których mowa w ust. 1.”;
-
po art. 41i dodaje się art. 41j w brzmieniu:
„Art. 41j. Do Rady Powiatowej oraz Rady Gminnej stosuje się odpowiednio przepisy art. 38.”.