Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Pod koniec marca 2007 Komisja Europejska przyjęła przepisy wykonawcze dla nowych, prostszych zasad finansowych i administracyjnych dla starających się o unijne granty i fundusze. Ułatwią one dostęp do pieniędzy unijnych oraz zredukują procedury administracyjne.
Nowe Rozporządzenie Finansowe
oraz szczegółowe przepisy wykonawcze, obejmą nowe programy unijne o
wartości 975 mld euro wydatkowanych przez okres następnych siedmiu
lat. Praktyczne udogodnienia w przypadku grantów i zamówień
publicznych będą ważne zwłaszcza dla małych i średnich
przedsiębiorstw, szkól, uczelni wyższych, naukowców, organizacji
pozarządowych, agencji rozwojowych oraz samorządów:
- granty do 25 tys. euro będą wymagać mniejszej liczby dokumentów;
- praca wykonywana przez pracowników może być częścią wkładu finansowego beneficjenta;
- po uprzedniej ocenie ryzyka finansowego przy grantach poniżej 60 tys. euro gwarancje finansowe wymagane przed przekazaniem pierwszej transzy dopłaty mogą nie być konieczne;
- zakupy dokonane na kwotę mniejsza lub równą 60 tys. euro przy wykorzystaniu pieniędzy pochodzących z grantu będą wymagać jedynie zachowania zasady finansowej racjonalności wydatków i braku konfliktu interesów;
- podwyższenie progu (60 tys. euro w miejsce 50 tys. euro) dla zamówień publicznych objętych uproszczoną procedurą przetargową;
- podwyższenie progu dofinansowania dla organizacji starających się o małe granty unijne, umożliwiające złożenie prostego oświadczenia woli zamiast skomplikowanej dokumentacji potwierdzającej niekaralność;
- uproszczenia w zamówieniach publicznych obejmujących pomoc dla krajów trzecich z dużo wyższym progiem (do 5 mln euro dla zamówień na wykonanie prac).
Przyjęte przepisy dotyczą
także tzw. przejrzystości. Od 2008 mają być upublicznione nazwiska
wszystkich beneficjentów unijnych Funduszy Strukturalnych (a także
wysokość grantu i nazwa projektu), a od 2009 także nazwiska
odbiorców unijnych dotacji rolnych. Większa przejrzystość procedur
ma na celu zwiększenie skuteczności przepływu funduszy i lepszą
ochronę interesu podatników.
Obecnie unijne prawo nie
zobowiązuje państw UE do ujawniania odbiorców unijnych dotacji. W
większości krajów UE, w tym w Polsce, dane o odbiorcach największej
puli unijnego budżetu - dopłat rolnych - trzymane są w tajemnicy.
Tylko 13 państw UE zdecydowało się na ich ujawnienie, a i tak
bardzo często w niepełnym wymiarze.
Zdaniem Komisji ujawnienie
tych danych będzie mieć ogromny wpływ na kształt kolejnych (po 2013
roku) planów budżetowych UE, a zwłaszcza reformy polityki
rolnej.
W ramach walki z nadużyciami
w wykorzystaniu unijnych środków, Komisja zdecydowała też, że
publikowane będą listy podmiotów, które dokonały defraudacji,
korupcji czy prania pieniędzy. Czarna lista dostępna będzie jednak
jedynie dla pracowników unijnych instytucji, którzy podejmują
decyzje o przyznawaniu subwencji.
Jawna dla szerokiej opinii
publicznej będzie natomiast lista tzw. „złych dłużników” - firm,
które otrzymały unijne środki i którym sądownie udowodniono
nadużycia, a które wciąż ich jeszcze nie zwróciły do unijnej
kasy.
Dzięki przyjętym przepisom,
Komisja uzyska również większą elastyczność w zarządzaniu budżetem
pozwalającą na skuteczne działanie w przypadku akcji humanitarnych
i sytuacji kryzysowych występujących pod koniec roku budżetowego
poprzez możliwość natychmiastowego uruchomienia niewykorzystanych
funduszy bez konieczności wcześniejszej zgody Rady i
Parlamentu.
Parlament Europejski oraz
kraje członkowskie zgodziły się ostatecznie co do treści nowego
Rozporządzenia Finansowego pod koniec listopada 2006, a Rada UE
przyjęła je w połowie grudnia 2006. Nowe regulacje obowiązują od
1 maja 2007.
Więcej informacji można
znaleźć w
komunikacie prasowym Komisji Europejskiej oraz artykule
Gazety Wyborczej z 28 marca 2007 r.
Źródło: Komisja Europejska
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.