W 2013 Google wprowadziło nowe wymogi formalne dla potencjalnych uczestników programu Google Grants (Google Ad Grants). Jednak wiele organizacji OPP nadal ma problem z ich spełnieniem. Specjalista ds. Google Grants/CSR, Marcin Rodziewicz z agencji marketingu internetowego - Berry Fish Ltd. radzi jak przygotować wniosek zgodny z nowymi zasadami Google.
Od powstania programu Google Grants for non profits w 2003 roku obowiązuje polityka Google zabraniająca dyskryminacji i prześladowania w jakikolwiek sposób ze względu na rasę, kolor skóry, religię, status wojskowy, pochodzenie etniczne, pochodzenie społeczne, ciążę, płeć, tożsamość i ekspresję płciową, wiek, stan cywilny, upośledzenie sprawności fizycznej lub psychicznej, stan zdrowia, orientację seksualną i inne cechy chronione prawem. Polityka ta dotyczy świadczenia usług, administrowania programami i ich realizacji. W zgłoszeniu potencjalny beneficjent programu Google Grants musi zaakceptować oświadczenie dotyczące niestosowania dyskryminacji oraz potwierdzić, że otrzymana darowizna od Google zostanie wykorzystana zgodnie z zasadami działalności organizacji i obowiązującym prawem.
Od niedawna wymogi formalne wzrosły, w formularzu zgłoszeniowym do programu Google Grants pojawiły się dwa istotne punkty. Teraz aby zakwalifikować się do programu Google Grants należy:
- Posiadać status Organizacji Pożytku Publicznego wpisanej do Sądu pod aktualnym numerem KRS.
-
Założyć nowe konto reklamowe Google Adwords, według wskazówek programu - numer klienta AdWords należy podać w momencie składania wniosku,
a także (nowe wymogi): - Opisać misję organizacji i określić sposób w jaki organizacja wykorzysta możliwości i narzędzia systemu Google AdWords, a także metody śledzenia efektywności prowadzonych kampanii AdWords.
- Przedstawić przykłady gotowych kampanii AdWords spełniających ściśle wymagania programu.
O czym należy pamiętać by dobrze wypełnić formularz i zakwalifikować się do programu?
Radzi Marcin Rodziewicz, Specjalista CSR/Google Grants w Berry Fish:
Po wprowadzonych zmianach należy pamiętać o kilku sprawach:
- Po pierwsze, należy określić misję swojej organizacji w kontekście jej zgodności z założeniami programu. Po wprowadzeniu zmian, Google już na poziomie zgłoszenia chce dowiedzieć się więcej o organizacjach ubiegających się o grant. W formularzu zgłoszeniowym pojawił się punkt, w którym należy przedstawić misję organizacji oraz to, na rzecz jakiej grupy społecznej lub inicjatywy działa. Dane te prawdopodobnie mają służyć weryfikacji potencjalnych uczestników programu i decyzji o ewentualnym przyznaniu grantu. Dlatego bardzo ważne jest, aby OPP decydując się na przystąpienie do programu przemyślały swoją misję oraz to, jak ma się ona do zasad funkcjonowania programu Google Grants.
- Po drugie, należy przygotować i przedstawić gotowe kampanie zgodne z wytycznymi programu Google Grants. Ta zmiana wymaga zdecydowanie większej znajomości mechanizmów działania pogramu AdWords. Już na poziomie zgłoszenia potencjalny uczestnik Google Grants musi posiadać ustawione konto AdWords i w zgłoszeniu podać jego identyfikator. A co istotniejsze – musi posiadać i podać sprecyzowany plan wykorzystania AdWords w swojej działalności społecznej. Zgłaszający musi przedstawić projekty przykładowych kampanii oraz wskazać jakie mierniki zastosuje do oceny ich skuteczności. Należy tu zwrócić uwagę na to że, słowa kluczowe jak i teksty reklam powinny być ściśle związane z zadeklarowaną misją organizacji i odnosić się tylko do jednego adresu URL. Przedstawienie gotowych planów promujących konkretne inicjatywy może okazać się pewnym utrudnieniem dla organizacji, które dotychczas nie prowadziły samodzielnie kampanii w AdWords. Tym ważniejsze będzie inwestowanie w szkolenia pracowników lub skorzystanie z fachowej pomocy. A warto, bo na uczestników programu czeka nie mały budżet w wysokości 329 USD dziennie czyli ok. 10 000 USD miesięcznie.
Więcej informacji na:
Źródło: Berry Fish