Spotkania w TechKlubach w Olsztynie, Bydgoszczy, Lublinie i Gliwicach zakończyły kolejną edycję TechKlubów w całej Polsce. Za nami ponad 140 spotkań od Koszalina po Kraków, wspólne wystąpienia organizowane wraz z największymi firmami technologicznymi i prelegenci z najlepszych polskich uczelni wyższych, startupów i uznanych marek z branży ICT.
Idea TechKlubów, wywodząca się ze Stanów Zjednoczonych, jest prosta: chodzi o dzielenie się wiedzą i doświadczeniami, ale też nawiązywanie nowych znajomości, kontaktów oraz po prostu pożyteczne spędzanie czasu. Główne tematy poruszane na TechKlubach Sektora 3.0 to między innymi: promocja działań organizacji, nowe media, real time marketing, ekonomia współdzielenia, kodowanie, bezpieczeństwo w sieci, otwarte dane, multimedia, fundraising i wiele innych. Chodzi łączenia światowych trendów z lokalnym wymiarem organizacji. Spotkania w TechKlubach odbywają się dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.
Raz w miesiącu w 16 największych miastach polski spotykają się eksperci, pasjonaci, przedstawiciele organizacji non profit, biznesu, startupów i przedstawiciele administracji rządowej. Dyskutują o tym, w jaki sposób wykorzystać nowoczesne technologie do swoich działań, efektywnie pracować i na co zwracać w uwagę w cyfrowym świecie.
Za nami niezwykle udana edycja. Spotkania w TechKlubach w 16 miastach Polski odbyły się 144, wystąpiło na nich kilkuest prelegentów, a w spotkaniach uczestniczyło ponad 4000 osób. Ważnym elementem komunikacji TechKlubów są media społecznościowe, które zostały polubione przez kilkanaście tysięcy TechKlubowiczów, a hashtag #TechKlub regularnie gości wśród trendów Twittera.
TechKluby zanotowały wiele wspólnych spotkań zorganizowanych z wiodącymi firmami technologicznymi i lokalnymi inicjatywami o charakterze technologicznym. W tym roku w Kielcach zorganizowane zostało spotkanie wraz z Startupunity; Koszalin gościł duże marki: Pekao, Nokia czy Intel; Suwałki mogły liczyć na wsparcie Kompanii Piwowarskiej. To tylko nieliczne z wielu przykładów wspólnych działań na styku startupów, biznesu i organizacji non profit.
Tegoroczna edycja TechKlubów rozpoczęta została wirtualnym zjazdem TechKlubu Polska, podczas którego eksperci od marketingu on-line dzielili się swoją wiedzą i doświadczeniem. TechKlub Polska poprowadzili:
Edwin Zasada (
zabijgrubasa.pl, nagrodzony w konkursie Blog Roku 2014 w kategorii „Pasje i Twórczość”) Brand Strategy Manager w 140Media oraz
Szymon Pieczyński, pomysłodawca i współtwórca kampanii
#WeźJe (akcji Fundacji S.O.S dla Zwierząt, mającej na celu wykorzystanie fenomenu gry Pokémon GO do pomocy zwierzakom ze schroniska), działacz społeczny, wykładowca akademicki, właściciel studia kreatywnego KAVA. Była to wyjątkowa okazja do zdobycia nowych informacji o trendach technologicznych i marketingowych. Tematem przewodnim wystąpień było “Jak wykorzystywać popularne trendy dla celów non-profit?”.
Ważnym wydarzeniem w kalendarium TechKlubów była współpraca z Koalicją Otwartej Edukacji w ramach międzynarodowego Tygodnia Otwartej Edukacji. W marcu w 12 TechKlubach w Polsce czołowi eksperci prowadzili prelekcje związane z otwartością danych i równym dostępem do zasobów edukacyjnych. W Poznaniu można było porozmawiać o Wikipedii w nauce, w Szczecinie o roli nauki programowania, we Wrocławiu i Białymstoku odbyły się warsztaty, o wykorzystywaniu otwartych zasobów komercyjnie i w sektorze kreatywnym, z kolei w Białymstoku klubowicze słuchali o krytycznym korzystaniu z informacji i wykrywaniu tzw. fake news.
– TechKluby są czymś w rodzaju spotkań dyskusyjnych, które nie tylko dają wiedzę, ale dają również możliwość wymiany doświadczeń, dzięki nim możemy się rozwijać; nie tylko technologicznie, ale i biznesowo i społecznie. TechKluby to inicjatywa łączą ludzi z różnych branż, bo na spotkania przychodzą i biznesmeni, którzy mają swoją perspektywę spoglądania na sprawy, ale przychodzą również przedstawiciele NGO, uczniowie i studenci, którzy mówią o swoim punkcie widzenia. Czyli można spojrzeć na różne problemy pod innym kątem widzenia – mówi Marcin Wójcik, uczestnik Olsztyńskiego TechKlubu
W tegorocznej edycji, oprócz tematów ważnych, znalazło się również miejsce na spotkania mniej oficjalne. Ostatnie spotkanie TechKlubu w Poznaniu odbyło się wspólnie z blogerką
Janina Daily, znaną z humorystycznego podejścia do życia. TechKlubowicze na warsztatach szkolili się jak blogować z powodzeniem i jak zgromadzić większe audytorium w sieci i w social mediach.
– Techkluby są bardzo potrzebne dla organizacji pozarządowych, które mają już czasami całkiem niezły sprzęt technologiczny, ale wciąż brakuje im pomysłów jak używać tego sprzętu w odpowiedni sposób. Niekiedy brakuje im trochę wiedzy i wyobraźni w jaki sposób nowe technologie mogę wesprzeć ich działania, choć oczywiście cały czas się to zmienia na lepsze – mówi koordynatorka TechKlubu Białystok dr Katarzyna Sztop-Rutkowska.
– Spotkania w TechKlubach inspirują do nowych rzeczy, pokazują nowe możliwości i wskazują, że nowe technologie mogą w codziennej pracy wesprzeć organizacje pozarządowe, w wielu aspektach: fundraisingu, tworzeniu dobrego wizerunku czy w innych nieszablonowych działaniach. Drugim bardzo ważnym aspektem jest tworzenie społeczności ludzi, którzy nie zajmują się zawodowo IT, ale bardzo chętnie dyskutują na te tematy i dzielą się wiedzą. Techkluby ośmielają do działania i dzielenia się swoimi doświadczeniami – dodaje białostocka koordynatorka.
W Polsce zarejestrowanych jest ponad 120 tys. organizacji pozarządowych, jednak wiele z nich działa wg starych wypracowanych schematów, z pominięciem nowych technologii. TechKluby pokazują, że implementacja nowych rozwiązań w codziennych działaniach może stanowić wspaniałą wartość dodaną i usprawnić codzienną pracę. Spotkania pomagają budować lokalne społeczności skupione wokół nowych technologii i są świetnym sposobem do wymiany wzajemnych doświadczeń i obserwacji. TechKluby gromadzą ludzi, którzy chcą rozwijać swoje umiejętności, a do tego chętnie dzielą się wiedzą. Na spotkaniach TechKlubów goszczą najlepsi mówcy (start-upowcy, kadra naukowa, przedstawiciele lokalnych inicjatyw) z dziedziny nowych technologii, którzy są specjalistami z obszaru ICT.
Miesiące wakacyjne to czas przerwy, w trakcie którego organizatorzy szykują kolejne atrakcje TechKlubowe. Jakie zmiany czekają na Was po dwóch miesiącach odpoczynku? Jeszcze za wcześnie, aby o nich mówić, ale bez wątpienia będą to zmiany mające na celu jeszcze efektywniejsze wykorzystanie TechKlubów do obudzenia potencjału drzemiącego w lokalnych społecznościach.