W projekcie SMOK dobiegł końca etap szkoleń, które realizowane były na przestrzeni 5 miesięcy, a w których wzięło udział 47 nauczycieli z wybranych pomorskich szkół podstawowych. To bardzo ważny etap w projekcie, w ramach którego do końca lutego 2015 roku ma zostać opracowany i upowszechniony nowy Program Doskonalenia Nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi z niepełnosprawnością i przewlekłą chorobą.
„Równocześnie z procesem szkoleń i testowania modelu SMOK podejmowaliśmy działania na rzecz propagowania samej wiedzy o problemie (kluczowej dla edukacji władającej roli nauczyciela/ki) oraz o naszym projekcie wśród Placówek Doskonalenia Nauczycieli, Poradni Psychologiczno Pedagogicznych, organizacji pozarządowych, dyrektorów szkół podstawowych jak i samych nauczycieli i nauczycielek z województwa pomorskiego”. – powiedziała Monika Kuligowska – Kierownik Projektu.
Szkolenia dotyczyły m.in. niepełnosprawności i jej społecznych i psychologicznych implikacji, procesów grupowych, rozpoznawania i przeciwdziałania dyskryminacji, motywowania, oceniania i komunikacji w klasie szkolnej w której jest uczeń z niepełnosprawnością. Niebawem ruszy kolejny moduł zwany „Wsparciem dodatkowym” oparty o tutoring, action learning, indywidualne konsultacje, trening interpersonalny.
„Projekt Smok jest bardzo ważny i istotny w pracy pedagogicznej z uczniem z niepełnosprawnością lub przewlekłą chorobą ponieważ porusza podstawowe problemy z jakimi borykają się nauczyciele w szkołach masowych, (niejednokrotnie nieprzygotowani do pracy z uczniem z niepełnosprawnością). Projekt zapewnia pomoc metodyczną i wsparcie pedagogiczne. To jedyny znany mi program, który zawiera aspekt psychologicznego podejścia ludzi zdrowych do niepełnosprawności. Mam nadzieję, że w dalszej realizacji projektu będzie on miał odzwierciedlenie w regulacji aktów prawnych dotyczących ludzi niepełnosprawnych i przewlekle chorych” – powiedziała Stella Trzebiatowska – nauczycielka SP w Kartuzach.
Efektem dużej ilości spotkań i rozmów przeprowadzonych w ramach projektu zarówno ze środowiskiem nauczycieli, rodziców, terapeutów, osób z niepełnosprawnością jak i przedstawicieli administracji, są kolejne inicjatywy, których realizacja planowana jest w najbliższym czasie. Jedna z nich dotyczy opracowania modelu funkcjonowania wsparcia dla szkół w obszarze pracy z niepełnosprawnością i przewlekłą chorobą, pod postacią Centrów Wsparcia skupiających terapeutów, psychologów i innych specjalistów, oraz rodziców dzieci z niepełnosprawnością, którzy przeszli już z sukcesem edukację dziecka i dorosłe osoby z niepełnosprawnościami i chorobami przewlekłymi które dobrze funkcjonują w społeczeństwie.
„Nauczyciele w szkołach maja problem z prawidłowym dopasowaniem materiałów i rozkładów nauczania do ucznia niepełnosprawnego. Brak jest wsparcia metodycznego. Nie pomaga również duża liczba uczniów w klasie z różnymi typami niepełnosprawności.” – dodaje Pani Stella Trzebiatowska
„W centrum możliwe będzie uzyskanie takiego wsparcia: m.in. w dostosowywaniu programów nauczania, w rozwiązywaniu sytuacji trudnych czy konfliktowych, udział w lekcjach pokazowych, uzyskanie superwizji specjalistów, ale też zorganizowanie spotkania dziecka z niepełnosprawnością z dorosłą osobą z tym samym problemem, albo rodzica będącego dopiero na początku edukacji swojego dziecka (lub świeżo po diagnozie choroby) z rodzicem już doświadczonym, który dobrze sobie z tą sytuacja poradził. Opracowując koncepcję działania Centrum bazować będziemy na doświadczeniu powstałego rok temu w Częstochowie Edukacyjnego Centrum Konsultacji przy Ośrodku Szkolno – Wychowawczym, które oferuje specjalistyczną pomoc i doradztwo, świadczone przez Nauczycieli szkolnictwa specjalnego dla Nauczycieli, wychowawców, pedagogów, rodziców i uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych” – powiedziała Zofia Lisiecka, opiekun merytoryczny projektu
Kolejną inicjatywą jest opracowanie rekomendacji oraz propozycji konkretnych zmian prawnych w obszarze edukacji przez Partnerstwo Społeczne wspierające realizację projektu. Pierwsze spotkanie poświęcone zmianom prawnym odbyło się w dniu 18.02.2014r. w siedzibie Ośrodka Doradztwa I Treningu Kierowniczego. W spotkaniu wzięło udział 17 osób. Rozmowy dotyczyły najważniejszych kwestii, które należy zmienić w obecnym systemie edukacji dzieci z niepełnosprawnością i przewlekłą chorobą. Uczestnicy spotkania przygotowali propozycje zmian, które po konsultacji prawniczej zostaną przekazane do Ministerstwa Edukacji Narodowej.
-//-
SMOK to Skuteczny Model Kształcenia nauczycieli szkół podstawowych w zakresie pracy z uczniami niepełnosprawnymi i przewlekle chorymi. W projekcie bierze udział 47 nauczycieli z wybranych szkół podstawowych z województwa pomorskiego. Patronat nad projektem objęli Pan Paweł Adamowicz - Prezydent Gdańska, Pan Wojciech Szczurek - Prezydent Gdyni oraz Pan Jacek Karnowski - Prezydent Sopotu. Projekt SMOK to innowacyjne rozwiązanie w zakresie kształcenia ustawicznego nauczycieli. Daje możliwość kształtowania postaw i przekonań nauczyciela dotyczących niepełnosprawności i przewlekłej choroby, oraz umożliwia nabycie przez nauczyciela zintegrowanej wiedzy i umiejętności kluczowych dla rozwiązywania problemów i trudności napotykanych w procesie kształcenia uczniów niepełnosprawnych i przewlekle chorych. Projekt SMOK realizowany jest ze środków UE Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX „Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach”, Działanie 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego.”
Źródło: PI SMOK