Od wprowadzenia zmian w regulaminie i procedurach pracy rozpoczęło się drugie spotkanie Rady Działalności Pożytku Publicznego IV kadencji. Powołano także trzy zespoły problemowe, którym przydzielono już zadania związane m.in. z pracami nad programem współpracy Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej z organizacjami pozarządowymi.
Trzy zespoły problemowe powołali członkowie Rady Działalności Pożytku Publicznego IV kadencji podczas swego drugiego posiedzenia, które odbyło się 20 września 2012 r. w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej (MPiPS). I od razu przydzielono im zadania związane z omawianymi podczas spotkania sprawami.
Program współpracy, monitoring ustawy, polityka senioralna
Najwięcej pracy będzie miał zespół ds. dialogu i współpracy, w skład którego weszli: Krzyszof Balon, Paweł Dębek, Jan Jakub Wygnański (przewodniczący), Marek Tramś, Lucyna Bogusz, Jarosław Duda oraz Małgorzata Omilanowska. Zespół zajmie się m.in. pracami nad programem współpracy z organizacjami pozarządowymi, który powstaje w MPiPS.
– Chcielibyśmy, jako Ministerstwo, zapoczątkować dobrą praktykę powstawania programów współpracy w poszczególnych resortach – mówił Krzysztof Więckiewicz, dyrektor Departamentu Pożytku Publicznego MPiPS.
Program ma zostać przyjęty w 2013 roku. Członkowie Rady apelowali, aby cezura czasowa nie była decydująca w pracach nad tym dokumentem.
– Nie jest możliwe przeprowadzenie rzetelnych konsultacji w ciągu dwóch, trzech miesięcy – zwrócił uwagę Marcin Wojdat. – Zróbmy wszystko, aby program ten był tworzony najlepiej, jak się da.
– Ceną nie może być jakość – dodał Jakub Wygnański. – Konsultowane powinny być zarówno założenia do programu, jak i sam program.
– Także jestem przeciwny, aby cezurą był 1 stycznia 2013 r. Nie będziemy ścigać – zapewnił w imieniu MPiPS Jarosław Duda.
Zespół ds. dialogu i współpracy będzie także, wespół z Departamentem Pożytku Publicznego, pracował nad ostatecznym kształtem sprawozdania z monitoringu działania Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. W szczególności chodzi o to, aby zebrane dane statystyczne uzupełnić o wnioski z nich płynące.
Kolejną sprawą, którą mają zająć się członkowie tego zespołu, a także zespołu ds. programów i funduszy (w składzie: Paweł Dębek, Cezary Miżejewski – przewodniczący, ks. Stanisław Słowik, Teresa Tiszbierek, Łukasz Waszak, Marek Mazur oraz Paweł Orłowski) jest współpraca z Zespołem do spraw polityki na rzecz osób starszych w MPiPS, który odpowiada m.in. za powstanie i wdrażanie Rządowego programu na rzecz aktywności społecznej osób starszych, w tym za prace nad założeniami do długofalowej polityki senioralnej.
VAT od dotacji unijnych i nowe FIO
Zespół ds. programów i funduszy został ponad to zobowiązany do monitorowania poczynań Ministerstwa Finansów (MF) w sprawie nowelizacji ustawy o podatku VAT, która mogłaby spowodować, że niektóre organizacje pozarządowe otrzymujące dotacje z funduszy unijnych musiałyby od tych dotacji odprowadzać podatek VAT. Z informacji przekazanych przez przedstawiciela Ministerstwa Rozwoju Regionalnego obecnego na posiedzeniu wynika, że MF na razie odstąpił od takiego pomysłu, ale nie porzucił go całkowicie.
Zespół pod przewodnictwem Cezarego Miżejewskiego będzie także, we współpracy z Departamentem Pożytku Publicznego, pracował nad założeniami do programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich na lata 2014-2020.
Podczas czwartkowego posiedzenia powołano również zespół ds. prawnych i monitoringu. W skład jego weszli: Małgorzata Sinica, ks. Stanisław Słowik, Teresa Tiszbierek, Michał Guć, Marcin Wojdat (przewodniczący) oraz Stanisław Rakoczy.
Przedstawiciele Rady w komisjach i zespołach
Członkowie Rady wyznaczyli swych przedstawicieli do udziału w pracach Komisji do spraw kampanii społecznych w TVP, Zespołu opiniującego kampanie społeczne w Polskim Radio oraz Zespołu ds. Rozwiązań Systemowych w zakresie ekonomi społecznej.
Z funkcji członka Rady zrezygnował Michał Ludwikowski z Fundacji Rozwoju, tłumacząc tę decyzję trudnościami z łączeniem pracy w swej organizacji i w Radzie. Minister Pracy i Polityki Społecznej powoła w jego miejsce inną osobę spośród zgłoszonych kandydatów.
Obszerniejszą relację z posiedzenia Rady będzie można przeczytać w portalu ngo.pl w poniedziałek, 24 września 2012 r.
Źródło: inf. własna (ngo.pl)