Trzy zespoły młodzieży z Wielkopolski, podczas pięciodniowego obozu coachingowego, zdecydowały o sposobie na zaangażowanie w sprawy lokalnej społeczności. Obóz był okazją do podładowania „akumulatorów” do zrealizowania wytyczonych zadań oraz zbudowania silnych zespołów, które będą zaczynem zmian społecznych.
Po dwóch pierwszych czerwcowych warsztatach przygotowawczych zorganizowanych w ramach projektu „Młodzieżowe inspiracje”, trzy młodzieżowe zespoły z gminy Golina, Korzecznik i Malanów wyruszyły na długo oczekiwany pięciodniowy obóz coachingowy. Miał on miejsce na Mazurach, w Marózie k. Olsztynka, na terenie przepięknie zlokalizowanego wśród lasów i jezior ośrodka Rewita.
Młodzi uczestnicy wraz z opiekunami oraz dorosłymi przedstawicielami lokalnej wspólnoty brali udział w warsztatach, które miały na celu wspólne zaplanowanie i opracowanie pomysłów na wdrożenie inicjatyw wzmacniających uczestnictwo młodego pokolenia w życiu publicznym swojej małej ojczyzny.
Każdy z trzech zespołów zgromadził uczestników z jednej lokalizacji, łącząc pomysłowość młodzieży i doświadczenie dorosłych. Pierwsze zajęcia służyły wzmocnieniu świadomości własnych zasobów, doskonaleniu praktycznych technik otwartej komunikacji i współdziałania w grupie, z którymi uczestnicy zostali zapoznani już podczas warsztatów przygotowawczych.
ROŚNIJ
Warsztaty zostały przeprowadzone coachingową metodą pracy w oparciu o model GROW. A na czym on polega? Mianowicie ten czteroliterowy skrót, można przetłumaczyć najprościej, jako ROŚNIJ. Technika ta pozostawia duże pole do eksperymentowania i dostosowywania różnorodnych narzędzi, które pomagają osiągnąć zamierzony cel. Praktyczne zastosowanie tego modelu polegało na tym, że na każdym z etapów uczestnicy szukali odpowiedzi, kreatywnych rozwiązań na postawione im pytania i wytyczone ćwiczenia przez doświadczonych trenerów.
Przeprowadzony trening coachingowy skłonił uczestników również do refleksji, za co lubię swoją miejscowość, co ona dla mnie znaczy i jakie są moje marzenia na wykreowanie nowego jej wizerunku. Dobre zdiagnozowanie istniejącej sytuacji pozwoliło uczestnikom zrozumieć sens wyznaczonych celów. Młodzież przekonała się, że łatwiej jest kontrolować to, z czego zdajemy sobie sprawę, bo w przeciwnym razie to, czego nie jesteśmy świadomi kontroluje nas.
Z ciekawym wyzwaniem zmierzyła się golińska grupa, która przeprowadziła symulację posiedzenia rady gminy, podczas której trzyosobowy skład młodych radnych miał podjąć decyzję, w jaki sposób zostanie zagospodarowany zakupiony przez gminę obszar przylegający do dużego osiedla mieszkaniowego. Pozostałe dwa zespoły to reprezentanci: „zielonych” czyli mieszkańców, którzy uważali, że na nowo zakupionym terenie powinien powstać park oraz „sportowców”, którzy przekonywali radnych do wybudowania placu zabaw oraz niewielkiego stadionu umożliwiającego aktywny wypoczynek.
Radni mieli nie lada zadanie, gdyż przedstawiciele lokalnej społeczności doskonale przygotowali się do spotkania, przedstawiając przekonujące argumenty poparte dodatkowo przeprowadzonymi badaniami i sondażami.
Młodzież odgrywając różne role wykazała się niezwykłą dojrzałością obywatelską, odpowiedzialnością, pomysłowością i kreatywnością. Choć członkowie grup bronili różnych kwestii, odnosili się do siebie z szacunkiem, zrozumieniem, a przede wszystkim potrafili słuchać się nawzajem. Szukali kompromisów, które pozwoliłyby zjednoczyć się i osiągnąć wspólny cel.
Postawa zaprezentowana przez młodych radnych, ich kultura słowa, godne zachowanie wobec pozostałych przedstawicieli lokalnej wspólnoty, mogłyby być wzorem dla naśladowania dla wielu dorosłych członków rad miast i gmin naszej naszych małych ojczyzn. Wszyscy świetnie odegrali powierzone role, a przeprowadzona symulacja była przedsmakiem realiów, z którymi już wkrótce mogą się zmierzyć.
Warsztaty pozwoliły zgłębić wiedzę na temat wymiaru zadań, jakie spoczywają na samorządzie gminnym, zakresu praw, wolności i obowiązków obywatelskich. Na podstawie przekazanej wiedzy i cennych informacji uczestnicy wykreowali postać IDEALNEGO OBYWATELA z ogromnym potencjałem cennych wartości i umiejętności, z którym sami chcą się utożsamiać i „zarażać” innych.
Po kreatywnej burzy mózgów na przedostatnich zajęciach przyszedł w końcu czas na wybór inicjatyw, które przyczynią się do wzrostu partycypacji młodzieży w życiu publicznym lokalnej społeczności. Choć grupy pracowały oddzielnie, dokonały identycznego wyboru, zdecydowały mianowicie o utworzeniu Młodzieżowych Rad Gmin. Mimo iż zarówno lista argumentów „za” jak i „przeciw” zapełniła się w mgnieniu oka, ani przez chwilę nie ulegli zwątpieniu, że to się może nie udać, dlatego bez wahania postanowili stawić czoła temu niełatwemu i bardzo odpowiedzialnemu zadaniu. Nakreślili harmonogramy, podzielili obowiązki i przygotowali listę wyzwań na kolejne miesiące pracy. Uczestnicy z Malanowa przygotowali wstępny zarys statutu, a grupa z Korzecznika przygotowała dodatkowo ciekawy logotyp swojej inicjatywy.
Podczas zajęć trenerzy jak najpełniej starali się uwzględnić potencjał, z jakim młodzież przyszła do projektu, pracowali nad jego owocnym wykorzystaniem i rozwojem. Pomagali dostrzec posiadane zasoby i włączyć w działanie każdego uczestnika. Dobra atmosfera podczas zajęć sprzyjała budowaniu świadomego, autentycznego kontaktu ze sobą, swoimi potrzebami i wartościami.
Oprócz wytężonej pracy podczas zajęć był również czas na integrację, wspólną zabawę podczas wspólnego ogniska, gry w kręgle, rozgrywkach w piłkę siatkową oraz wodnych szaleństw w aquaparku. Moc integracji towarzyszyła również podczas wspólnych posiłków, spacerów i wieczornych pogawędek.
Uczestnicy mieli okazję w małej pigułce poznać lokalne zasoby i ciekawą historię okolicznych miejscowości. Zwiedzili Park Etnograficzny w Olsztynku, biorąc udział w Regionalnym Święcie Ziół, wzięli udział w ciekawej lekcji historii, którą poprowadził przewodnik w Muzeum w Grunwaldzie.
Celem zorganizowanego pobytu była integracja, wymiana doświadczeń, poprawa komunikacji, wzrost zaufania, pobudzenie aktywności i kreatywności. Wyjazd stanowił rodzaj motywacyjnej nagrody dla młodzieży, która na co dzień aktywnie angażuje się w działalność społeczną na rzecz szkoły i lokalnej społeczności. Był okazją do podładowania „akumulatorów” do dalszych, zadań wytyczonych podczas zajęć oraz zbudowania silnych zespołów, które będą zaczynem zmian społecznych w swoich lokalnych wspólnotach.
Źródło: Towarzystwo Samorządowe