Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Publicystyka
Niezależne Stowarzyszenie na rzecz Nauki i Edukacji o ustawie 'Prawo o szkolnictwie wyższym'
Józef Wieczorek
Powstające właśnie Niezależne Stowarzyszenie na rzecz Nauki i Edukacji zaprezentowało stanowisko w sprawie projektów ustawy 'Prawo o szkolnictwie wyższym'. Nie brakuje w nim uwag krytycznych.
Nie ma wątpliwości, że istnieje pilna
potrzeba wprowadzenia nowych regulacji prawnych dotyczących nauki i szkolnictwa wyższego w
Polsce.
W Sejmie znajdują się dwa projekty
ustawy ' PRAWO O SZKOLNICTWIE WYŻSZYM' jeden tzw. prezydencki, drugi tzw. poselski. Ta
ustawa ma zastąpić dotychczasową z roku 1990 niedostosowaną mimo nowelizacji do wymogów dnia
dzisiejszego.
Lansowany i nagłaśniany przez media
projekt prezydencki, zwany tez profesorskim nie spełnia jednak oczekiwań społeczności akademickiej,
gdyż petryfikuje obecny osobliwy i patologiczny system nauki i edukacji w Polsce.
Mimo deklaracji, że w ustawie chodzi o
dostosowanie się do procesu bolońskiego ta ustawa zakłada pozostawienie dotychczasowego systemu
stopni i tytułów naukowych uznawanego przez takie kraje jak Białoruś, Kazachstan, Mołdawia,
Mongolia czy Korea Północna. Istnieją natomiast problemy z uznawaniem dyplomów i stopni angielskich
czy amerykańskich. Taki stan rzeczy uniemożliwia polskim uczelniom konkurencyjność na światowym
rynku nauki i edukacji. Jest ważną przyczyną małej atrakcyjności podejmowania pracy w uczelniach i
całkiem zniechęca do powrotu polskich uczonych pracujących poza granicami kraju, gdyż to wiązałoby
się z ich degradacją zawodową.
W projekcie proponuje się możliwość
mianowania dla wąskiej grupy nauczycieli akademickich, ale przy zachowaniu warunków korzystnych dla
negatywnej selekcji do zawodu nauczyciela akademickiego.
Projekt nie likwiduje patologii
wieloetatowości oddając w ręce rektora arbitralne decyzje co do zatrudnienia pracownika na drugim
etacie. Wzrasta więc rola rektora i wzmocnione zostaje kryterium lojalności w ocenie pracownika.
Projekt otwiera także drogę do nieograniczonej liczby godzin ponadwymiarowych !!! co nie jest
zgodne z Konstytucją RP.
W Polsce nie widać pozytywnej korelacji
miedzy ilością profesorów a poziomem nauczania i nauki stąd ocenianie uczelni według ilości
profesorów, czy też uzależnianie od tej ilości tworzenia kierunków studiów nie ma żadnego
merytorycznego uzasadnienia. Potrzeba zmiany systemu oceniania nauczycieli akademickich i oceniania
uczelni według standardów sprawdzonych w Anglii czy w USA. Oceny, jak i dorobek nauczycieli oraz
całych uczelni musi być przede wszystkim jawny - a nie utajniany, jak to ma miejsce obecnie. Takiej
zmiany systemowej projekt prezydencki nie zakłada a tworzy przyjazny grunt dla wzrostu i tak
ogromnej patologii akademickiej.
Projekt poselski zakłada model kariery
naukowej bardziej zbliżony do znanego w większości krajów europejskich. Projekt likwiduje
habilitację przy zwiększeniu wymagań dla doktoratów, ale zachowuje tytuł profesora "belwederskiego'
jako polską osobliwość, której nie chcemy się wyrzec. Wszyscy pracownicy uczelni państwowych są
zatrudniani tylko na jednym etacie, jeśli są pracownikami mianowanymi.
Rektorzy nie pozostawiają suchej nitki
na tym projekcie dezinformując społeczeństwo i decydentów co do jego treści.
Żaden z projektów nie zakłada
wprowadzenia instytucji mediatora akademickiego dla rozwiązywania licznych konfliktowych problemów
społeczności akademickiej.
Brak jest jednoznacznych zapisów co do
obsadzania stanowisk w ramach otwartych, rzeczywistych a nie fikcyjnych - jak obecnie - konkursów
oraz udziale uczonych zagranicznych w ocenach doktoratów i w komisjach konkursowych. Także nie ma
zapisów, które by zapobiegały obecnemu wzorcowemu modelowi kariery akademickiej - od studenta do
rektora na jednej uczelni.
Niestety w ustawodawstwie polskim
dotyczącym nauki i edukacji brak jest szerszej kompleksowej wizji zmiany tego systemu, która by
doprowadziła do stworzenia warunków porównywalnych do tych jakie mają inne kraje europejskie i
USA.
Projekt prezydencki ustawy wydaje się
być nie do zaakceptowania, gdy natomiast projekt poselski winien być poddany dalszej dyskusji,
poprawiony i rozpatrzony przez Sejm i Senat RP jako bliższy standardom europejskim.
Nad projektami zmiany systemu nauki i
edukacji w Polsce potrzebna jest debata społeczeństwa a przygotowywane ustawy winny być oddane do
zaopiniowania przez kompetentnych prawników.
Jako grupa osób zatroskanych o losy
nauki i szkolnictwa wyższego w Polsce jesteśmy gotowi przyłączyć się do konstruktywnej dyskusji
mającej na celu wypracowanie nowoczesnej ustawy o nauce i szkolnictwie wyższym.
Stoimy na stanowisku, że jedynym
wyjściem dla nauki i szkolnictwa wyższego w Polsce jest zerwanie z postkomunistycznym dziedzictwem
poprzez przeprowadzenie gruntownej reformy, która doprowadzi do tego, że nasze uczelnie będą
konkurencyjne z uczelniami w krajach o wysokim poziomie nauki i edukacji.
W imieniu Niezależnego Stowarzyszenia na
Rzecz Nauki i Edukacji ( in statu nascendi)
Józef Wieczorek, Kraków
Cezary Wójcik, Dallas
Krystyna Kmiecik-Baran, Gdańsk
Lech Keller, Warszawa
Jerzy Janusz Mosna, Dąbrowa Górnicza
Michael J. Urbanski, Freiburg i. Br
Maciej Krzystek, Dublin
Maciej Szymanowski, Tilburg, Holandia
Marta Szymanowska, Tilburg, Holandia
Piotr Szmigiel, Rolla, USA
Krzysztof Schmidt-Szałowski, Warszawa
Monika Kanios, Kielce
Jacek Bąbka, Wrocław
Piotr Drabik, Montreal
Radosław Gąsiorowski, Wrocław
Stefan Sokołowski, Lublin
Józef Wieczorek, Kraków
Cezary Wójcik, Dallas
Krystyna Kmiecik-Baran, Gdańsk
Lech Keller, Warszawa
Jerzy Janusz Mosna, Dąbrowa Górnicza
Michael J. Urbanski, Freiburg i. Br
Maciej Krzystek, Dublin
Maciej Szymanowski, Tilburg, Holandia
Marta Szymanowska, Tilburg, Holandia
Piotr Szmigiel, Rolla, USA
Krzysztof Schmidt-Szałowski, Warszawa
Monika Kanios, Kielce
Jacek Bąbka, Wrocław
Piotr Drabik, Montreal
Radosław Gąsiorowski, Wrocław
Stefan Sokołowski, Lublin
Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu.
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.