W szczegółowych kryteriach dostępu, IX POKL "Wyrównywanie szans", wprowadzony został zapis, że „Projekt jest kierowany wyłącznie do szkół/placówek z obszarów wiejskich, które dotychczas nie otrzymały wsparcia /nie uczestniczyły w realizacji proj. z Poddz. 9.1.2 POKL. (Nie dotyczy jedynie szkół realizujących projekty z zakresu Indywidualizacji procesu nauczania…)”
Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych jest instytucją, która zawiaduje dwoma istotnymi dla województwa Programami Operacyjnymi: Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Mazowieckiego oraz Programem Operacyjnym Kapitał Ludzki.
Z punktu widzenia samorządów każdy program, który może przynieść korzyść dla JST jest istotny i na każdym należy się koncentrować, aby próbować pozyskać środki na rozwój.
Niestety próby pozyskiwania środków wcale nie są takie proste, a same przygotowania często są żmudne, a może się również okazać, że w konsekwencji bezsensowne.
Tak właśnie stało się w przypadku Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. PO KL na Mazowszu posiada Działanie IX, które odnosi się m.in. do wyrównywania szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych.
Pierwszym niedobrym symptomem dla JST było ogłoszenie o zawieszeniu naboru, który miał odbywać się od końca lutego 2012 r. do czasu opracowania nowego planu działania dla popularnej "Dziewiątki".
Kiedy już Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych opracowała powyższe plany, ogłosiła harmonogram naboru do konkursu „Wyrównywanie Szans edukacyjnych”. Wtedy okazało się, że zostały zmienione tzw. kryteria dostępu.
W szczegółowych kryteriach dostępu, które są warunkiem pozyskania środków, wprowadzony został zapis, że „Projekt jest kierowany wyłącznie do szkół/placówek z obszarów wiejskich, które dotychczas nie otrzymały wsparcia /nie uczestniczyły w realizacji proj. z Poddz. 9.1.2 POKL. (Nie dotyczy jedynie szkół realizujących projekty z zakresu Indywidualizacji procesu nauczania…)”
W uzasadnieniu dla powyższego zapisu czytamy „Wspierane będą te obszary i środowiska, które napotykają na najsilniejsze bariery w dostępie do wysokiej jakości usług edukacyjnych, w tym wyłączenie szkoły/placówki z obszarów wiejskich, które dotychczas nie otrzymały wsparcia/nie uczestniczyły w realizacji proj. z Poddz. 9.1.2.”
W tym kontekście należy zwrócić uwagę na kilka aspektów.
- Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych samodzielnie uznała, że obszary i środowiska, które napotykają na najsilniejsze bariery w dostępie do wysokiej jakości usług edukacyjnych leżą tylko na terenach wiejskich
- Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych samodzielnie uznała, że np. Ostrołęka, Siedlce, Szydłowiec, Warszawa, Ostrów Mazowiecki, Grodzisk, Piaseczno, Radom i setki miejscowości nie mogą aplikować o środki z Działania 9.1.2 uznając, że w miastach nie ma obszarów i środowisk o których mowa w kryteriach dostępu
- Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych swoją decyzją zawiodła nadzieje samorządów i zaangażowanych osób w możliwość realizacji projektów wyrównujących szanse edukacyjne, tak jak to miało miejsce w latach poprzednich.
- Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych swoją decyzją zanegowała wielomiesięczny trud opracowywania wniosków. Pragnę zauważyć, że w większości wnioski te pisane były przez nauczycieli, którzy poświęcali swój prywatny czas.
Jest wreszcie zupełnie niezrozumiałe dlaczego właśnie takie a nie inne kryteria zostały opracowane.
Jako Radny Sejmiku Województwa Mazowieckiego złożę w tej sprawie interpelację z prośbą o udzielenie szczegółowej odpowiedzi dot. przesłanek, jakimi się kierowano.
Zaproponuję również aby udział w opracowywaniu kryteriów dostępu na kolejne lata uwzględniał opinie organizacji pozarządowych oraz środowisk oświatowo-edukacyjncyh i samych samorządowców.
Sytuacja z jaką mamy do czynienia obecnie jest sytuacją nie do przyjęcia.
Źródło: Grzegorz Pietruczuk