Badania przeprowadzone w Niemczech na ponad 250 organizacjach non profit pokazują: państwo pozostaje głównym darczyńcą i tak pozostanie jeszcze w przyszłym roku, ale wiele organizacji już nabywa więcej niż jedną trzecią darowizn za pośrednictwem Internetu.
Badania przeprowadzone w Niemczech na ponad 250 organizacjach non profit pokazują: Państwo pozostaje głównym darczyńcą i tak pozostanie jeszcze w przyszłym roku, ale wiele organizacji już nabywa więcej niż jedną trzecią darowizn za pośrednictwem Internetu.
Nie spada poziom finansowania przez państwo i duże fundacje. Z badań wynika, że jest on stały. Wprawdzie często mówi się o tym, że budżety publiczne są coraz bardziej cięte, niemniej jednak te dwa podmioty finansowały w ciągu ostatnich pięciu lat 56% badanych organizacji. Udział finansowania dla 83% tych organizacji pozostał taki sam lub nawet wzrósł. W 2014 roku, nawet 63% respondentów skorzysta ze środków publicznych. 15% spośród organizacji, które nie otrzymały takiego wsparcia, planuje zastosować odpowiednie środki w celu ich pozyskania. Widzą go jako coraz bardziej istotne źródło pieniędzy, którego brak powoduje, że zaniedbują inne kanały finansowania, takie jak face-to-face. Tylko 18% respondentów spodziewa się mniejszych środków od państwa i fundacji.
Optymistyczne prywatne darowizny
Prywatne finansowanie jest bliskie wszystkim organizacjom non profit. Znaczenie tego źródła finansowania wzrosło o więcej niż połowę w ciągu ostatnich pięciu lat. Oczekuje się również, że co druga organizacja w 2014 roku odnotuje wzrost liczby prywatnych darowizn o 20%. Ogólnie rzecz biorąc są to dość optymistyczne perspektywy, biorąc pod uwagę, że rynek darowizn prywatnych w Niemczech – pomijając tematykę katastrof – rośnie o 5-6 % rocznie.
Fundraising online dalej w ofensywie
Około połowa organizacji zbiera już więcej niż 5% darowizn online, a jedna czwarta nawet ponad 30%. Zatem proporcja nabytych darowizn online w badanych organizacjach jest średnio o 2% wyższa od średniej krajowej. Co za tym idzie, nie jest zaskakujące to, że zbiórki pieniędzy w Internecie, darowizny pozyskiwane twarzą w twarz w ciągu ostatnich pięciu lat były głównym źródłem dochodu dla uczestników badania. Nie należy zapominać, że uczestnicy – w tym organizacje non-profit, które zbierają pieniądze na betterplace.org – badane były w Internecie. A perspektywy? W 2014 roku oprócz pozyskiwania funduszy online, środki publiczne są najlepszym źródłem dochodu.
Trwałość darowizn coraz ważniejsza
Trwałe / regularne darowizny są od lat ważną formą finansowania organizacji non profit. Aż trzy czwarte badanych organizacji zbiera około 23% darowizn regularnych. Plan na rok następny to uzyskanie nawet 85% stałych darczyńców – wzrost o 10%.
Wyzwania na 2014 rok
Cele na 2014 rok: nadszedł czas, aby je wdrożyć. Zwłaszcza organizacje bez finansowania ze strony państwa i fundacji są uzależnione od prywatnych darowizn. Nawet jeśli oczekiwania są generalnie optymistyczne, to pozyskanie nowych darczyńców pozostaje głównym wyzwaniem, zwłaszcza dla małych organizacji. Ponad trzy czwarte badanych organizacji non profit donosi, że trudno pozyskać nowych darczyńców. Tutaj pomocne są nowe sposoby, takie jak preferowany przez wielu internetowy fundraising. Jednak 80% organizacji nie ma koncepcji generowania online również regularnych darowizn. Ze względu na duże znaczenie regularności darowizn, prawdopodobnie kluczowym wyzwaniem organizacji non profit w najbliższych latach będzie właśnie temat długoterminowego pozyskiwania darczyńców.
Fakty:
- realizacja badania – wrzesień–listopad 2013 – badanie internetowe
- 271 organizacji odpowiedziało na 23 pytania
- próba badawcza dotyczyła głównie małych organizacji
- 48% otrzymuje mniej niż 10 000 euro rocznie
- 25% otrzymuje pomiędzy 10 000 a 50 000 euro rocznie
- 4% otrzymuje powyżej miliona euro rocznie
- 37% zatrudnia mniej niż 10 pracowników
- 11% zatrudnia powyżej 100 pracowników
Główne źródła dochodów organizacji non profit w 2014 roku.
- zbiórki online – 51,3%
- środki publiczne – 36,2%
- darowizny trwałe – 34,7%
- darowizny od fundacji – 33,9%
- darowizny od firm – 32,8%
- Face-to-Face – 31,4%
- składki członkowskie – 31%
- darowizny pochodzące z organizacji imprez lub kampanii – 30,3%
- direct mailing – 16,6%
- spadki – 1,8%.
Źródło: Centrum KLUCZ