Cześć Aniu, tu Wojtek, też mam 12 lat… Te słowa z reklamy społecznej Fundacji Dzieci Niczyje, organizatora akcji "Dziecko w Sieci", znają niemal wszyscy. Jednak, jak pokazują wyniki najnowszego badania zrealizowanego przez firmę badawczą Gemius SA dla Fundacji Dzieci Niczyje, dzieci i młodzież, chociaż zdają sobie sprawę z zagrożeń, coraz chętniej spotykają się z osobami poznanymi w internecie.
Wykres 1. Prywatne informacje podawane przez internet
Źródło: Gemius SA, Badanie zagrożeń
związanych z poznawaniem nowych osób przez internet wśród dzieci w
wieku 12 – 17 lat, styczeń 2006.
N=1 140
Młodzi internauci nie tylko chętnie zawierają
wirtualne przyjaźnie, ale także nieco częściej niż w 2004 r.
decydują się na spotkanie z osobą poznaną w sieci. W styczniu 2006
aż 2/3 dzieci i młodzieży przyznało, że osoba poznana w internecie
chciała się z nimi umówić, a niemal co drugi z zaproszonych poszedł
na spotkanie (44,4 proc.) sam (50,4 proc.) lub w towarzystwie
rówieśnika (48,4 proc.). O niebezpieczeństwie, na jakie narażone są
dzieci, świadczy także fakt, że aż co czwarty małoletni (23,1
proc.) zachowanie internetowego znajomego w trakcie spotkania
ocenił jako podejrzane!
„Umawiając się na spotkania i uczestnicząc w
nich, dzieci i młodzież nie przestrzegają podstawowych zasad
bezpieczeństwa – komentuje wyniki badań Łukasz Wojtasik z Fundacji
Dzieci Niczyje. – Z jednej strony młodzi ludzie są świadomi ryzyka
związanego z poznawaniem nowych osób przez internet, z drugiej
lekkomyślnie sami narażają się na niebezpieczeństwo. Internet to
nie tylko cenne źródło wiedzy i rozrywki, ale także miejsce
nawiązywania między ludźmi kontaktów, w których jedna ze stron nie
zawsze może mieć czyste intencje.”
Wykres 2. Czy ktoś, kogo poznałaś/łaś w internecie, chciał się z Tobą umówić na spotkanie?
Źródło: Gemius SA, Badanie zagrożeń związanych z poznawaniem nowych osób przez internet wśród dzieci w wieku 12 – 17 lat, styczeń 2006.
Niewątpliwie ważnym aspektem jest kontynuacja
polityki edukacyjnej wśród dzieci, jak również zwrócenie uwagi
rodziców i opiekunów na skalę i powagę problemu. Według badań
Gemius, niemal 1/3 rodziców nie jest świadoma zagrożeń związanych z
korzystaniem internetu przez dzieci (28,4 proc.). Informacje na
temat ryzyka związanego z poznawaniem nowych osób w sieci,
najmłodsi czerpią najczęściej z mediów – telewizji (89,1 proc.),
prasy (74,8 proc.) oraz internetu (83,7 proc.). Zdecydowanie
rzadziej tego typu informacje przekazują dziecku rodzice (55,0
proc.). Na świadomość dzieci i młodzieży, co do zagrożeń związanych
z poznawaniem nowych ludzi przez internet, wpływają również
działania związane z akcją „Dziecko w Sieci”. Jak wynika z raportu,
akcję pamięta blisko 70 proc. internautów w wieku 12-17 lat, a
niemal co trzeci (28,7 proc.) słyszał o internetowym projekcie
„Sieciaki”.
O badaniu - Badanie zostało zrealizowane
za pomocą ankiet internetowych emitowanych na witrynach
korzystających z bezpłatnego audytu site-centric stat.pl/PBI.
Analizą objęto dwie grupy celowe. Pierwszą z nich stanowili
internauci w wieku 12 – 17 lat, drugą natomiast osoby w wieku 18
lat i więcej. Dodatkowo w ramach grupy respondentów w wieku 18 lat
i więcej wyodrębniono rodziców dzieci w wieku 12 – 17 lat. Ankiety
emitowane były losowo w okresie od 11 do 12 stycznia 2006 roku.
Analizą objęto 1 779 internautów w wieku 12 – 17 lat, 3 768
respondentów w wieku 18+ oraz 204 rodziców dzieci w wieku 12 – 17
lat, którzy wypełnili ankietę do końca.
Fundacja Dzieci Niczyje - organizacja
pozarządowa o charakterze non-profit, która od 1991 roku zajmuje
się szeroko rozumianą pomocą dzieciom krzywdzonym, ich rodzinom i
opiekunom. Fundacja prowadzi ośrodki pomocy dzieciom krzywdzonym
oraz jest organizatorem wielu przedsięwzięć związanych z
problematyką krzywdzenia dzieci: konferencji, szkoleń i kampanii
społecznych.
Od 2003 r. Fundacja Dzieci Niczyje podejmuje
różne inicjatywy mające na celu zmniejszenie skali zagrożeń,
których źródłem może być Internet, ukierunkowane zwłaszcza na
najmłodszych internautów. Od lutego 2004 roku Fundacja prowadzi
ogólnopolską kampanię „Dziecko w Sieci” oraz serwis internetowy dla
dzieci "Sieciaki.pl". Fundacja prowadzi też liczne szkolenia dla
profesjonalistów, dotyczące problematyki wykorzystywania
seksualnego dzieci w internecie oraz wydaje publikacje związane z
tą problematyką. Od stycznia 2005 roku Fundacja jest narodowym
koordynatorem projektu Awareness realizowanego w ramach programu
Komisji Europejskiej Awarenes „Safer Internet”.
Gemius SA – firma badawcza, lider i
prekursor w dziedzinie badań internetu w Europie
Środkowo-Wschodniej. Na rynku polskim istnieje od 1999 roku,
oferując profesjonalne rozwiązania badawcze, usługi analityczne i
doradcze dla wszystkich podmiotów tego rynku. Firma oferuje szeroki
wachlarz kompleksowych badań dotyczących m. in. zachowania
internautów na witrynach (gemiusTraffic), ich profilu
społeczno-demograficznego (gemiusProfile), czy też skuteczności
prowadzonych w internecie kampanii reklamowych (gemiusEffect). We
współpracy ze spółką Polskie Badania Internetu Gemius prowadzi
całościowe badanie oglądalności witryn i aplikacji internetowych –
Megapanel PBI/Gemius. Firma realizuje badania internetu w Polsce,
Czechach, Słowacji, na Litwie, Łotwie, w Estonii, Rumunii, na
Ukrainie, a także na Węgrzech, Słowenii i Chorwacji.
Źródło: Gemius SA