Boże Narodzenie zbliża się wielkimi krokami, a co za tym idzie - kolejne wydatki. Niestety, z badania Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy wynika, że tylko 40% Polaków oszczędza, ale jedynie co dziesiąty robi to regularnie. Oznacza to, że tylko mała część z nas ma odłożone środki, które może przeznaczyć na świąteczne wydatki.
Dla wielu z nas niebezpiecznym ratunkiem” w sytuacji braku gotówki pozostaje tzw. chwilówka - w sytuacji kryzysowej skorzystałoby z niej 16%.
„Chwilówki” to poważny problem Polaków, zwłaszcza w takich okresach jak Boże Narodzenie czy Wielkanoc. Firmy oferujące „szybkie pożyczki” czy „szybką kasę” kuszą reklamami, obiecują „pierwszą pożyczkę za darmo”, prawdziwe jej koszty ukrywając w zręcznie skonstruowanych umowach. Ich zapewnienia znajdują podatny grunt przede wszystkim ze względu na brak wiedzy finansowej Polaków. Nie tylko nie umiemy odróżnić instytucji parabankowej od banku, nie rozumiemy także mechanizmów produktów finansowych. Z badań Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy wynika, że nadal przeszło co piąty badany uważa, że w momencie podpisywania umowy w banku nie jest w stanie obliczyć całkowitego kosztu kredytu gotówkowego lub stopy zwrotu z lokaty. A to prosta droga do tego by wpaść w pułapkę zadłużenia. Bo chociaż ponad jedna trzecia (35%) z nas ma świadomość, że firmy pożyczkowe nie zawsze przekazują nam wszystkie informacje dotyczące kosztów zaciągniętej pożyczki, a ponad połowa (53%) nie ufa instytucjom pozabankowym, to jednak wciąż z nich korzystamy.
Dlaczego zatem „chwilówki” są takie popularne? Polacy wskazują, że przede wszystkim, ze względu na możliwość szybszego uzyskania pieniędzy niż w przypadku ubiegania się o kredyt w banku (54%).
W dalszej kolejności wskazują minimum formalności (36%) i brak potrzeby udowadniania zdolności kredytowej (31%). „Chwilówka” wydaje się być, zatem wygodnym rozwiązaniem, przynajmniej dla niektórych. 5% osób, które kiedykolwiek skorzystały z takiej pożyczki, chce zrobić to ponownie, a przy wyborze firmy kierują się przede wszystkim wysokością comiesięcznej raty. Co jednak jeśli w ich życiu zdarzy się coś nieprzewidzianego, wypadek, utrata pracy? Odsetki od małej, wydaje się, pożyczki będą rosnąć lawinowo i ani się obejrzymy, jak będziemy brać kolejną pożyczkę, by spłacić tę pierwszą. Niestety, prawda jest taka, że chociaż slogany reklamowe mówią co innego, to pożyczka w instytucji pozabankowej jest przedsięwzięciem bardzo ryzykownym i warto przed podpisaniem umowy poważnie zastanowić się, czy nas na nie stać.
Dodatkowych informacji udzielają:
Dorota Szostek - Rustecka, Dyrektor Biura Prasowego Citi Handlowy, tel. (+48 22) 690 10 49,
e-mail: dorota.szostekrustecka@citi.com
Krzysztof Kaczmar, Prezes Zarządu Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy, tel. 501 128 882, e-mail: krzysztof.kaczmar@kronenberg.org.pl
i Fundacją Młodzieżowej Przedsiębiorczości; Wolontariat Pracowniczy (program zaangażowania pracowników Citi Handlowy
w wybrane przedsięwzięcia społeczne), konkursy: Mikroprzedsiębiorca Roku i o Nagrodę Banku Handlowego w Warszawie SA
za szczególny wkład w rozwój nauki w sferze ekonomii i finansów oraz Nagrodę im. prof. Aleksandra Gieysztora za osiągnięcia
w dziedzinie ochrony polskiego dziedzictwa kulturowego.
Dodatkowe informacje można uzyskać na stronie internetowej www.citihandlowy.pl
Pobierz
-
Raport
pdf ・539.17 kB
Źródło: info. nadesłana