Skuteczna edukacja młodzieży w zakresie bezpieczeństwa wymaga stałego przepływu informacji między środowiskami zajmującymi się tym problemem. Dialog umożliwiają specjalne platformy wymiany doświadczeń, jak III Ogólnopolskie Seminarium Naukowe w Trzciance, organizowane w dniach 22 - 25 kwietnia pod tytułem „Bezpieczna szkoła – bezpieczny uczeń. Edukacja wobec zagrożeń szkolnych.” Spotkania tego typu torują drogę efektywnym narzędziom edukacyjnym i w rezultacie prowadzą do lepszej profilaktyki zagrożeń.
„Temat bezpieczeństwa, w tym bezpieczeństwa
młodzieży, musi być obecny w przestrzeni publicznej – w mediach –
bezustannie. Poruszanie go wyłącznie w następstwie wydarzeń
tragicznych jest, z edukacyjnego punktu widzenia, jałowe. Jedynie
systematyczne zwracanie uwagi na rolę edukacji w procesie
eliminacji zagrożeń może prowadzić do poprawy bezpieczeństwa” –
mówi dr Andrzej Zduniak, rektor WSB.
Seminarium składało się z dziewięciu bloków
problemowych, w trakcie których wygłoszono m.in. referaty: „Dialog
jako metoda eliminowania napięć i zagrożeń w procesie edukacyjnym”,
„Rodzina i szkoła – funkcjonalne czy dysfunkcjonalne środowiska
edukacyjne w perspektywie szeroko pojętego poczucia
bezpieczeństwa”, „Obszary i formy przemocy w szkole”,
„Bezpieczeństwo w szkole jako element jakości kształcenia”. W
trakcie seminarium Mariola Bartela i Andrzej Filipowski z sieci
szkół O’CHIKARA zaprezentowali także program edukacyjny „Bezpieczny
uczeń – jak unikać zagrożeń”, organizowany od 2005 roku przez
PSDiPO O’CHIKARA wspólnie z WSB.
„Od dwóch lat uczymy młodzież unikania zagrożeń
i odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i kolegów. Cieszymy
się, że naszą wiedzą możemy podzielić się z uczestnikami sympozjum.
Taka wymiana doświadczeń jest dla nas bardzo ważna” – uważa Andrzej
Filipowski, koordynator regionalny programu edukacyjnego
„Bezpieczny uczeń – jak unikać zagrożeń”.
Bartela i Filipowski podkreślili, że głównym
celem programu jest kształtowanie właściwych zachowań w sytuacji
zagrożenia oraz odpowiedzialności za wspólne bezpieczeństwo.
Odpowiadając na pytania zgromadzonych, zwrócili uwagę na
efektywność działań tego typu, jak warsztaty z udziałem młodzieży,
dystrybucja materiałów edukacyjnych w placówkach szkolnych czy
wykorzystanie Internetu.
W odpowiedzi na pytania dotyczące sposobów
rozwiązywania przez młodzież konfliktów, przytoczyli fragmenty
raportu o bezpieczeństwie młodzieży „Czy polska młodzież czuje się
bezpiecznie?”. Podkreślili, że program jest szeroko komunikowany za
pośrednictwem mediów ogólnopolskich i regionalnych, cytując również
fragmenty najciekawszych materiałów prasowych.
„Media potrafią ciekawie mówić o
bezpieczeństwie, dlatego liczę, że w kolejnej edycji naszego
programu będzie możliwe kontynuowanie publicznej debaty dotyczącej
bezpieczeństwa młodzieży z ich jeszcze większym udziałem i
zaangażowaniem” – mówi Mariola Bartela, koordynator regionalny
programu edukacyjnego „Bezpieczny uczeń - jak unikać zagrożeń”.
Organizatorzy seminarium to instytucje
wyspecjalizowane w tematyce bezpieczeństwa. Wyższa Szkoła
Bezpieczeństwa w Poznaniu jest pierwszą w Polsce i jedną z
nielicznych w Europie uczelnią, której obszar działalności
dydaktyczno – wychowawczej stanowi problematyka bezpieczeństwa
człowieka. Sieć Policealnych Szkół Detektywów i Pracowników Ochrony
O'CHIKARA powstała w 1995 roku i kształci wysoko wykwalifikowanych
pracowników ochrony oraz detektywów.