Wydawać by się mogło, że cele organizacji pozarządowych (NGO z ang. non governmental organization) są całkowicie inne niż przedsiębiorstw. Pierwsze koncentrują swoją działalność na celach społecznych, drugie natomiast na ściśle ekonomicznych. Praktyka jednak pokazuje, że współpraca tych dwóch, wydawałoby się, odmiennych środowisk przynosi obopólne korzyści.
Każda ze stron wnosi do takiego partnerstwa unikatowe kompetencje i zasoby, dzięki czemu razem posiadają potencjał do kreowania nowych, często innowacyjnych rozwiązań. Co więcej okazuje się, że często przyświecają im te same wartości i priorytety.
CRS jako motor napędowy współpracy NGO i biznesu
Koncepcją, która stymuluje współpracę na linii NGO – biznes, jest społeczna odpowiedzialność biznesu (z ang. Corporate Social Responsibility – CSR). Można określić ją filozofią działania biznesu, w ramach której przedsiębiorcy angażują się w przedsięwzięcia społeczne i środowiskowe. Są to działania skierowane zarówno do pracowników firmy, jak i na zewnątrz organizacji.
Aktywność tego typu odzwierciedla się na przykład w wolontariacie pracowniczym wewnątrz firmy, ale również przejawia się we współpracy ze społecznością lokalną, angażowaniem w działania wspierające podnoszenie świadomości w wybranych obszarach np. ekologii, akcje charytatywne, wsparcie dostępu do edukacji i wiele innych. Jednym z interesariuszy takiej współpracy są organizacje pozarządowe, będące niejako reprezentantem mieszkańców, „głosem” w sprawie, posiadającym wiedzę o społeczności lokalnej, znającym ich potrzeby.
CE Responsible – animowanie współpracy NGO i firm
Kielecki Park Technologiczny w ramach projektu międzynarodowego CE Responsible (program Interreg Central Europe) wraz z partnerami z Austrii, Czech, Chorwacji, Niemiec, Węgier, Włoch, Słowenii i Słowacji, przebadał 673 podmioty, z czego 367 stanowiły organizacje pozarządowe, a 306 podmioty komercyjne z wymienionych krajów.
Badanie miało na celu wskazanie wspólnych wartości i możliwych pól współpracy pomiędzy tymi dwoma grupami. W grupie badanych ¼ firm posiadała doświadczenia w aktywnościach CSR i realizowała je głównie z troski o społeczne i środowiskowe aspekty, ale również ze względów wizerunkowych. Nie da się ukryć, że CSR jest elementem polityki kreowania marki.
Jeśli chodzi o badane organizacje pozarządowe, większość z nich działała w obszarze edukacji, wykluczenia społecznego, ochrony środowiska, zdrowia oraz przedsiębiorczości i rynku pracy[1].
Biorąc pod uwagę przyświecające obu grupom cele społeczne i środowiskowe, największa zbieżność zauważona została w obszarach: dobra praca i wzrost gospodarczy, kolejno – dobre zdrowie i dobre samopoczucie, przemysł, innowacja i infrastruktura oraz równość płci, jakość edukacji i zmiany klimatyczne. Są to obszary wymieniane najczęściej przez obie strony, w których badane podmioty upatrują swoją misji CSR i są gotowe podjąć dalsze aktywności, zatem zidentyfikowane jako potencjalne obszary współpracy.
Celem projektu CE Responsible jest kojarzenie partnerów społecznych (NGO) z partnerami komercyjnymi, animowanie współpracy i inicjowanie nowych innowacyjnych projektów. Jednym z działań jest konkurs na pomysły z zakresu innowacji społecznych, który odbywa się w każdym z krajów partnerskich. W ramach konkursu organizowanego przez KPT, 10 wybranych pomysłów zostanie objętych programem inkubacyjnym i wsparciem promocyjnym właśnie w poszukiwaniu partnerów biznesowych. Oprócz tego wśród działań projektowych przewidziane są kongresy i okrągłe stoły oraz szybkie randki. Wszystko po to, aby zainicjować nowe powiązania organizacji działających nie dla zysku z firmami nastawionymi na zysk.
Więcej informacji: CE Responsible.
[1] Podział obszarów tzw. 17 Sustainable Development Goals (SDGx)– 2020 Agenda for Sustainable Development
Źródło: Kielecki Park Technologiczny