Negatywne stanowisko Departamentu Pożytku Publicznego sprawie projektu ustawy 'Przepisy wprowadzające ustawę o partnerstwie publiczno-prywatnym'
Departament Pożytku Publicznego negatywnie zaopiniował zaproponowaną zmianę ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, która wynika z projektu ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o partnerstwie publiczno-prywatnym.
Zgodnie z treścią art. 30 zawartego w projekcie ustawy Przepisy
wprowadzające ustawę o partnerstwie publiczno-prywatnym:
Art. 11a. 1. Realizacja zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1, 4, 11, 12, 13 i 14, może zostać powierzona na podstawie długoletniej umowy podmiotom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3.
2. Umowę, o której mowa w ust. 1, można zawrzeć po przeprowadzeniu konkursu ofert.
3. Przy rozpatrywaniu ofert, o których mowa w ust. 2, organ administracji publicznej, oprócz kryteriów określonych w art. 15 ust. 1, bierze pod uwagę doświadczenie podmiotu ubiegającego się w wykonywaniu zadań, o których mowa w ust. 1.
4. Do umów, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy rozdziału 1-3 i 5 ustawy z dnia .... o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz. U. Nr ...., poz. ....).
Otóż zdaniem Departamentu Pożytku Publicznego, zmiana ustawy o
działalności pożytku publicznego, wynikająca z projektu ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o
partnerstwie publiczno-prywatnym, nie jest związana z partnerstwem publiczno-prywatnym, ale jest
próbą niezależnej zmiany ustawy o działalności pożytku publicznego.
Wynika to z odrębnego zakresu podmiotowego obu ustaw. Ponieważ zakres
ten jest szerszy w odniesieniu do ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym, to zmiana w ustawie o
działalności pożytku publicznego dotyczyłaby tylko części podmiotów partnerstwa
publiczno-prywatnego. Oznaczało by to ich nierówne traktowanie.
Ponadto, wątpliwość budzi zaproponowany w projekcie katalog zadań.
Mają być one związane z pomocą społeczną, turystyką, kulturą, mniejszościami narodowymi czy
sportem. Tymczasem w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego takich zadań wymienia się aż
- Trudno więc uzasadnić, dlaczego w świetle ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym tylko
niektóre zadania zasługują na specjalne traktowanie. Co ważne, zapis mówiący o szczególnym
traktowaniu doświadczonych podmiotów przy rozpatrywaniu ofert jest niezgodny z ustawą o
partnerstwie publiczno-prywatnym. Zakazuje ona traktowania w sposób szczególny jakichkolwiek
podmiotów składających wniosek.
Konsultacje w sprawie ostatecznego kształtu omawianego przepisu
trwają.