Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Publicystyka
'Nauka w publicznych szkołach wyższych powinna być płatna' - relacja z debaty w Jeleniej Górze
Aleksandra Wolska (Centrum Samorządności Uczniowskiej)
Od połowy maja 2003 w całej Polsce odbywają się debaty w ramach ogólnopolskiego programu publicznych debat o państwie ‘Jakie państwo?’. Jedna z nich przeprowadzona została w auli I LO im. S. Żeromskiego w Jeleniej Górze w czwartek 12 czerwca 2003 r.
Temat debaty brzmiał: 'Nauka w publicznych szkołach wyższych powinna być płatna'. Jej organizacji podjęło się Centrum Samorządności Uczniowskiej we współpracy z I LO, a udział w niej wzięło 120 uczniów i nauczycieli ze szkół średnich powiatu jeleniogórskiego.
Debata miała charakter otwarty, każda z osób spośród publiczności miała możliwość aktywnego w niej udziału poprzez zadawanie pytań obu drużynom oraz przedstawianie swojego stanowisko w ramach tzw. wystąpień z sali. Publiczność ze swoich praw korzystała nader ochoczo niekiedy wyraźnie podnosząc temperaturę dyskusji.
Zwolennicy bezpłatnej edukacji wyrażali obawy czy młodzież będzie stać na utrzymanie się na studiach dziennych i jednoczesne płacenie czesnego. Entuzjaści wprowadzenia powszechnej odpłatności tłumaczyli, że dla niezamożnych studentów wprowadzony zostanie system stypendiów i preferencyjnych kredytów, które w większej mierze niż obecnie pomogą w finansowaniu ich nauki.
Zgodzono się, że dofinansowanie uczelni wyższych jest koniecznością, pozostało tylko pytanie z jakiego źródła: obowiązkowego czesnego czy z budżetu państwa. Debatanci wezwali polityków do powszechnej dyskusji na ten temat.
Więcej o programie debat 'Jakie państwo? na www.jakiepanstwo.ngo.pl
Debata miała charakter otwarty, każda z osób spośród publiczności miała możliwość aktywnego w niej udziału poprzez zadawanie pytań obu drużynom oraz przedstawianie swojego stanowisko w ramach tzw. wystąpień z sali. Publiczność ze swoich praw korzystała nader ochoczo niekiedy wyraźnie podnosząc temperaturę dyskusji.
Zwolennicy bezpłatnej edukacji wyrażali obawy czy młodzież będzie stać na utrzymanie się na studiach dziennych i jednoczesne płacenie czesnego. Entuzjaści wprowadzenia powszechnej odpłatności tłumaczyli, że dla niezamożnych studentów wprowadzony zostanie system stypendiów i preferencyjnych kredytów, które w większej mierze niż obecnie pomogą w finansowaniu ich nauki.
Zgodzono się, że dofinansowanie uczelni wyższych jest koniecznością, pozostało tylko pytanie z jakiego źródła: obowiązkowego czesnego czy z budżetu państwa. Debatanci wezwali polityków do powszechnej dyskusji na ten temat.
Więcej o programie debat 'Jakie państwo? na www.jakiepanstwo.ngo.pl
Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu.
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.