Nauka programowania to szansa na lepszy start w przyszłość. Nowy projekt Fundacji Media 3.0
Chociaż wydaje się, że obcowanie z nowymi technologiami jest dla młodzieży czymś zupełnie naturalnym, badania pokazują, że faktyczne umiejętności młodych Polaków w zakresie informatyki, w tym programowania są, niestety, ciągle relatywnie niskie. Tymczasem umiejętność programowania staje się jednym z wymogów zmieniającego się rynku pracy.
Już teraz na polskim rynku brakuje ok. 50 tys. programistów. Co więcej, znajomość podstaw programowania zaczyna być kluczową kompetencją również w zawodach niezwiązanych bezpośrednio z informatyką. Jedną z inicjatyw mającą to zmienić ma być nowatorski projekt fundacji Media 3.0 – “Akademia 3.0 – apki.org”, realizowany dzięki wsparciu Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.
– Aktualnie rekrutujemy szkoły pod adresem rekrutacja.apki.org. Pomysł na stworzenie sieci przyszkolnych klubów LAB 3.0 w 16 szkołach ponadgimnazjalnych w całej Polsce, w których młodzi ludzie mogliby uczyć się programowania wynika z naszych obserwacji, że ciągle poziom nauczania programowania w szkole jest niewystarczający. Zwracają na to uwagę zwłaszcza sami nauczyciele. Dodatkowo stworzona zostanie pierwsza interaktywna platforma do nauki programowaniaa i co warte podkreślenia, będzie całkowicie darmowa – mówi Beata Matuszek z fundacji Media 3.0, koordynatorka projektu „Akademia 3.0 – apki.org”. – Zależy nam też, żeby dotrzeć do tych szkół, które leżą na terenach wiejskich lub w mniejszych miastach, bo młodzież ma tam mniejszy dostęp do tego typu zajęć – dodaje koordynatorka projektu.
Badania pokazują, że faktyczne umiejętności młodych Polaków w zakresie informatyki, w tym programowania są, niestety, ciągle niskie. Zgodnie z raportem Eurostatu “Computer Skills in the EU27 in figures” zajmujemy dopiero 22 pozycję na 27 krajów Europy w rankingu liczby osób w wieku 16-24 lata, które napisały kiedykolwiek program komputerowy. Tymczasem to jeden z najbardziej pożądanych obecnie zawodów.
– Patrząc na oferty prac dla informatyków to właśnie najwięcej jest związanych z programowaniem. Prawda jest taka, że w tej chwili nawet nie znamy zawodów, jakie pojawią się w przyszłości, natomiast patrząc na rozwój urządzeń mobilnych, tworzenie aplikacji, programowanie będzie zawsze popularne. Tak naprawdę wystarczy się nauczyć dobrze jednego języka po to, żeby potem bez problemu przesiąść się na inną platformę. Nauka programowania to przede wszystkim duża własna praca, którą musi każdy programista sam wykonać, jeżeli ma wsparcie merytoryczne to łatwiej mu to przychodzi, dlatego są bardzo popularne kursy online, które pozwalają na bazie praktycznych przykładów nauczyć. Programista jak każdy zawód związany z informatyką wymaga ciągłego doskonalenia się – mówi Barbara Halska z fundacji Media 3.0, zdobywczyni tytułu Nauczyciela Roku 2014 w Konkursie MEN, informatyczka z Zespołu Szkół nr 6 im. Króla Jana III Sobieskiego w Jastrzębiu-Zdroju.
– Staraliśmy się stworzyć taką koncepcję dydaktyczną, żeby autentycznie zaangażować młodych ludzi i zaktywizować ich do wykorzystywania nowoczesnych technologii do konstruktywnych celów – mówi Beata Matuszek. – Uczniowie będą mieli do dyspozycji platformę apki.org, na której nie tylko będą mogły się tworzyć społeczności wokół wspólnie realizowanych projektów, ale uczniowie będą mieli stałą styczność z programistami i mentorami fundacji Media 3.0, mającymi spore doświadczenie w budowaniu aplikacji rozwiązujących problemy społeczne. Dodatkowo zorganizowany zostanie konkurs na stworzenie najlepszej aplikacji realizującej cele społeczne. Zaś zwycięzcy będą mogli realizować swój projekt przy wsparciu mentorskim doświadczonych programistów – dodaje koordynatorka projektu.
Źródło: Fundacja Media 3.0