Komisja Europejska rozpoczyna kampanię, której celem jest zainteresowanie większej liczby kobiet naukami ścisłymi i zachęcanie ich do wyboru takiej ścieżki kariery. Do 2020 r. UE może potrzebować dodatkowego miliona naukowców. Obecnie panie stanowią ponad połowę studentów w UE i 45 proc. wszystkich doktorantów, jednak zaledwie jedną trzecią zawodowych naukowców. Kobiety, które uzyskały tytuł doktora również stanowią mniejszość w inżynierii i przemyśle. Komisja chce to zmienić.
Celem trwającej trzy lata kampanii będzie w pierwszej fazie zainteresowanie nastolatek podjęciem studiów w zakresie nauk ścisłych, technologii, inżynierii i matematyki. Następnie kampania będzie adresowana do wszystkich uczennic, zachęcając je do rozważenia wyboru kariery naukowca.
Komisarz do spraw badań, innowacji i nauki, Máire Geoghegan-Quinn, podsumowała: „Kampania ta pokaże kobietom i dziewczętom, że nauki ścisłe nie są zarezerwowane dla starszych panów w białych fartuchach. Nauki ścisłe otwierają fantastyczne możliwości kariery zawodowej i dają szanse wniesienia swojego osobistego wkładu na rzecz społeczeństwa i naszej przyszłości. Niewystarczający udział kobiet w sektorze mającym tak istotne znaczenie dla naszej gospodarki jest nie do przyjęcia w czasach, gdy Europa stara się pobudzić wzrost gospodarczy i zwiększyć liczbę miejsc pracy. Mamy nadzieję, że przedstawiając pozytywne przykłady kobiet, które odniosły sukces w tej dziedzinie i pokazując jaki wachlarz możliwości otwierają przed nimi nauki ścisłe, przekonamy większą liczbę młodych kobiet do wyboru kariery naukowej”.
Młodzi ludzie zazwyczaj podejmują zasadnicze decyzje dotyczące swojego przyszłego zawodu w wieku od 13 do 17 lat. Pierwsza część kampanii będzie skierowana do uczennic szkół średnich pod hasłem „Science: it's a girl thing” (nauka jest dla dziewczyn). Celem drugiej fazy kampanii będzie zachęcanie studentek do wyboru kariery naukowej.
Kampania ma przeciwstawić się stereotypom i pokazać dziewczynkom i kobietom, że nauki ścisłe są fascynujące i zapewniają ogromne możliwości. Pokaże ona również, wbrew przestarzałym poglądom na karierę naukową, w jaki sposób obecne badania naukowe odpowiadają na realne potrzeby społeczne. Badania i innowacje są kluczem do znalezienia konkretnych rozwiązań dla wspólnych wyzwań, związanych z potrzebą zapewnienia żywności, zagwarantowania bezpieczeństwa energetycznego, kwestiami środowiskowymi i zmianą klimatu czy też zapotrzebowaniem na lepszą opiekę zdrowotną.
Znane kobiety-naukowcy będą patronować kampanii w mediach oraz uczestniczyć w związanych z nią imprezach i warsztatach. Polską ambasadorką tej akcji jest dr Joanna Pawlat z Politechniki Lubelskiej.
Kampania będzie realizowana we wszystkich 27 państwach członkowskich Unii Europejskiej w latach 2012-2013. W 2012 r. związane z nią wydarzenia organizowane będą najpierw w sześciu krajach – Austrii, Belgii, Niemczech, Włoszech, Holandii i Polsce.
Strona internetowa kampanii: www.ec.europa.eu/science-girl-thing
Strona na Facebooku: www.facebook.com/sciencegirlthing
Notatka MEMO/12/465 (w języku angielskim)